عصر بازار

فرار سرمایه های خارجی از ترکیه

عصر اعتبار- همزمان با تشدید تنش های ژئوپلتیکی، سرمایه گذاران خارجی در حال بیرون کشیدن پول خود از بازارهای مالی ترکیه هستند.

فرار سرمایه های خارجی از ترکیه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، در شش ماهه نخست امسال سرمایه گذاران خارجی بیش از هفت میلیارد دلار از سرمایه خود را از بازار اوراق های مالی ترکیه خارج کرده اند. با توجه به وابستگی بالای اقتصاد ترکیه به منابع مالی خارجی، این مساله می تواند بازار ارز این کشور را با دردسرهای تازه ای ایجاد کند.

    در حال حاضر اتباع خارجی تنها مالک پنج درصد اوراق دولتی در ترکیه هستند که این رقم در مقایسه با رکورد سال 2013 به یک سوم کاهش یافته است. با تشدید تنش های ژیوپلتیکی ترکیه با همسایگانش بر سر حفاری میادین گازی در دریای مدیترانه و مساله لیبی، کاهش محسوس نرخ بهره توسط بانک مرکزی و باقی ماندن تورم در محدوده بالای 10 درصدی، انگیزه سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در ترکیه کمتر شده است.

    ویکتور اسبازو- کارشناس سرمایه گذاری در موسسه ابردین استاندارد اینوستمنت گفت: ترکیه جاذبه قدیمی خود را دیگر برای بسیاری از اتباع خارجی ندارد و برای همین آن ها در حال بیرون کشیدن پول های خود هستند.

    اقتصاد ترکیه که سال 2018 با شوک ارزی کم سابقه ای مواجه شده بود، بار دیگر به دلیل مساله کرونا با بحران مواجه شده و کاهش سفرهای گردشگری و رکود بخش مسکن به مشکلات ارزی آن دامن زده است.

    در ماه های اخیر بانک مرکزی مجبور شده است برای جلوگیری از ریزش بیشتر ارزش لیر، ده ها میلیارد دلار از ذخایر ارزی خود را به بازار تزریق کند. با وجود این تلاش ها ارزش لیر از ابتدای امسال تاکنون 13 درصد در برابر دلار ریزش داشته است. سرمایه گذاران خارجی نگران ریسک نکول اوراق در اختیار خود هستند و همین باعث شده تمایل کمتری به خرید آن ها داشته باشند.

    پیش بینی می شود در صورت بروز موج دوم کرونا، ترکیه چاره ای جز تضعیف نرخ برابری لیر در مقابل دلار را نداشته باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی