عصر بازار

رییس جمهوری چین:

بانک زیرساخت آسیا بستر توسعه کشورهای عضو را فراهم کند

عصر اعتبار- رییس جمهوری چین خواستار تبدیل بانک زیر ساخت سرمایه گذاری آسیا (AIIB) به بستر جدیدی شد تا توسعه همه اعضای آن را ارتقا ببخشد و ایجاد یک جامعه با آینده مشترک برای بشریت را تسهیل کند.

بانک زیرساخت آسیا بستر توسعه کشورهای عضو را فراهم کند
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، "شی جین پینگ" روز سه شنبه در مراسم افتتاحیه نشست سالانه بانک سرمایه‌گذاری زیر ساخت آسیا که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد با اشاره به اینکه چین به دنبال توسعه مشترک با همه کشورهای دنیا است، گفت: چین برای بهره برداری بهتر از بانک زیرساخت آسیا به همکاری با دیگر اعضای بانک ادامه خواهد داد و در مقابله با چالش ها و تحقق توسعه مشترک جهان، سهم بیشتری خواهد داشت.

    بانک سرمایه گذاری زیر ساخت آسیا در سال 2015 به ابتکار چین و با سرمایه گذاری 100 میلیارد دلار به طور رسمی فعالیت خود را شروع کرد این بانک یک موسسه بین المللی است و اداره مرکزی آن در پکن واقع شده است.

    سرمایه گذاری در کشورهای آسیایی و کمک به اجرای طرح های زیربنایی در کشورهای عضو بخصوص کشورهای کمتر توسعه یافته از جمله برنامه های این بانک است.

    جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای هیات موسس این بانک، فروردین سال 1394 به عنوان سی و چهارمین عضو آن پذیرفته شد و هم اکنون با در اختیار داشتن 1.61 درصد سهام آن، در رتبه یازدهم قرار دارد اعضای این بانک هم اکنون از 75 کشور فراتر رفته است.

    ژاپن و آمریکا تاکنون تمایل خود را برای عضویت در این بانک اعلام نکرده اند و به دلیل تسلط این دو کشور بر بانک توسعه آسیا (ADB) و بانک جهانی، به ‌نوعی رقیب بانک AIIB (زیر ساخت آسیا) محسوب می‌شوند.

    یکی دیگر از اهداف بانک سرمایه گذاری زیر ساخت آسیا، اجرای طرح‌های زیربنایی مرتبط با جاده ابریشم نوین است.

    رییس جمهوری چین که در این نشست از پکن سخن می گفت با بیان اینکه کشورش همیشه از چند جانبه گرایی حمایت و در این راستا عمل می کند افزود: صلح و توسعه هنوز موضوع اصلی عصر کنونی ما است و سازندگی زیرساخت ها به منظور اتصال کشورها، پایه توسعه آنها به شمار می رود.

    او در اشاره به نقش بانک سرمایه گذاری آسیا گفت این بانک باید نیازهای توسعه همه اعضای خود را تامین کند و سرمایه گذاری های با کیفیت تر، کم هزینه تر و پایدارتر را برای سازندگی زیرساخت ها ارائه دهد.

    شی تاکید کرد: بانک سرمایه گذاری آسیا هم باید از سازندگی زیرساخت های سنتی و هم از ساخت زیرساخت های نوین حمایت کند.

    رییس جمهوری چین خاطرنشان کرد: مقابله مشترک جهان با بیماری کرونا نشان می دهد جامعه بشری، یک جامعه با سرنوشت مشترک است و تنها راه غلبه بر بحران کنونی حمایت از یکدیگر و همبستگی و همکاری با هم است.

    او افزود: برای حل مشکلات ظهور کرده در روند جهانی شدن اقتصاد، کشورها باید تلاش کنند تا یک الگوی مدیریت جهانی فراگیرتر و یک سازوکار چند جانبه موثرتر ایجاد کرده و همکاری های منطقه ای را به طور فعال تری انجام دهند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی