عصر بازار

تردید بازار درباره رکوردزنی قیمت طلا

عصر اعتبار- بازار طلا در ژوییه شاهد بهترین عملکرد ماهانه در بیش از هشت سال اخیر بود اما نظرسنجی هفتگی کیتکونیوز نشان داد نظر تحلیلگران وال استریت درباره دورنمای کوتاه مدت قیمت این فلز ارزشمند دستخوش تغییر شده است.

تردید بازار درباره رکوردزنی قیمت طلا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، جدیدترین نظرسنجی طلای هفتگی کیتکونیوز نشان داد اگرچه اکثر تحلیلگران وال استریت همچنان به افزایش قیمت طلا در معاملات هفته جاری خوش بین هستند اما میزان خوش بینی آنها به پایینترین حد در دو ماه گذشته سقوط کرده است. در مقابل، میزان خوش بینی سرمایه گذاران به بالاترین حد در یک ماه اخیر رسید.

    نه تنها سرمایه گذاران به افزایش قیمت طلا خوش بین هستند بلکه صعود بی سابقه قیمت طلا، علاقه بیشتری به بازار این فلز ارزشمند جلب کرده است و شمار شرکت کنندگان در نظرسنجی کیتکونیوز از سرمایه گذاران خرد، به بالاترین رکورد در بیش از دو سال اخیر رسید.

    در حالی که از میزان خوش بینی تحلیلگران کاسته شده است اما تعداد اندکی کاهش قیمت طلا را پیش بینی کردند. بسیاری از تحلیلگران انتظار اصلاح قیمت در کوتاه مدت را دارند و متذکر شده اند که عوامل بنیادین قوی وجود دارد که می تواند طلا را به بالای مرز 2000 دلار در هر اونس برساند.

    اوژن واینبرگ، مدیر تحقیقات کالای کومرس بانک اظهار کرد قیمتهای بیش از حد بالا رفته و 2000 دلار سطح جذابی خواهد بود که در آن معامله گران به سودگیری خواهند پرداخت اما سیاست پولی جهانی و کاهش ارزش ارزها همچنان تا پایان سال از قیمتها پشتیبانی خواهد کرد.

    در نظرسنجی هفته جاری کیتکونیوز از کارشناسان وال استریت، 17 نفر شرکت کردند که از میان آنها 10 نفر معادل 59 درصد افزایش و سه نفر معادل 18 درصد کاهش قیمت طلا را پیش بینی کردند و چهار نفر معادل 24 درصد نظر خنثی داشتند.

    در نظرسنجی آنلاین کیتکونیوز از سرمایه گذاران، 2075 نفر شرکت کردند که از میان آنها 1375 نفر معادل 66 درصد به افزایش و 385 نفر معادل 19 درصد به کاهش قیمت طلا رای دادند و 315 نفر معادل 15 درصد نظری نداشتند.

    هر دو گروه کارشناسان وال استریت و سرمایه گذاران نسبت به روند افزایشی قیمت طلا در هفته گذشته خوش بین بودند و مایوس هم نشدند. هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار نیویورک با 19 دلار و 10 سنت معادل یک درصد افزایش، در 1985 دلار و 90 سنت بسته شد. طلا پس از 9 روز افزایش متوالی که طولانیترین روند افزایشی از ژانویه بود، روز پنج شنبه 11 دلار و 10 سنت افت کرده و در 1942 دلار و 30 سنت بسته شده بود. این فلز ارزشمند برای کل هفته 4.7 درصد افزایش قیمت داشت و در ژوییه هم 10.3 درصد رشد ماهانه ثبت کرد که بزرگترین رشد ماهانه از فوریه سال 2016 به این طرف بود.

    جورج گرو، مدیرکل شرکت مدیریت دارایی آر بی سی به کیتکونیوز گفت: با توجه به روند صعودی پرقدرتی که بازار در حال حاضر دارد، مشکل بتوان تصور کرد که قیمت طلا در کوتاه مدت پایینتر می رود. در شرایطی که ارزش ارزها سقوط کرده است، طلا تنها دارایی امن برای مردم است.

    با این حال معامله طلا در شرایطی که نوسان افزایش پیدا کرده است، دشوار خواهد بود و سرمایه گذاران برای خرید طلا در هنگام پایین آمدن قیمتها و سودگیری در زمان بالا رفتن قیمتها باید نگاه استراتژیکی تری داشته باشند.

    فیلیپ استرایبل، استراتژیست ارشد بازار در بلو لاین فیوچرز هم توصیه کرد سرمایه گذاران در زمان کاهش قیمتها خرید کنند.

    چهار تحلیلگری که نظر خنثی درباره طلا داشتند، گفتند: 2000 دلار سد بزرگی در کوتاه مدت محسوب می شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی