عصر بازار

وزیر رفاه خبر داد:

تدوین لایحه حمایت از خبرنگاران

پرداخت ۷۸ میلیارد تومان وام کرونا

عصر اعتبار- وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تدوین لایحه حمایت از خبرنگاران خبر داد و گفت: لایحه حمایت از خبرنگاران با همکاری وزیر ارشاد به منظور حفظ امنیت شغلی آنها، تدوین و به مجلس ارائه می‌شود.

تدوین لایحه حمایت از خبرنگاران
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، محمد شریعتمداری، در جمع خبرنگاران، در خصوص اقدامات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای بازنشستگان و کارگران اظهار داشت: پس از 14 سال توانستیم همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را اجرایی کنیم به طوری که این همسان‌سازی شامل 3.5 میلیون بازنشسته تأمین اجتماعی می‌شود، همه این افراد مورد توجه ما هستند و تلاش ما این است که افزایش حقوق داشته باشند.

    وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم تا افزایش حق مسکن کارگران را نیز در دولت به تصویب برسانیم که در مجموع آنها بتوانند نسبت به سال قبل از افزایش 44 درصدی حقوق و دستمزد برخوردار شوند.

    وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین در مورد تأسیس انجمن‌های صنفی گفت: توانسته‌ایم این موضوع را در مجلس به تصویب برسانیم و حدود 60 تا 70 جلسه کارشناسی در این خصوص تشکیل شد.

    به گفته شریعتمداری، این اقدام در جهت دفاع از حقوق جامعه هنری، نویسندگان و خبرنگاران است که آنها می‌توانند مطالبات خود را در این تشکل‌ها مطرح کنند.

    وی از لایحه حمایت از امنیت شغلی خبرنگاران و حفاظت از آنها خبر داد و افزود: این لایحه را به منظور حفظ امنیت شغلی خبرنگاران تقدیم مجلس خواهیم کرد و تقاضای ما این است کارشناسانی که در این خصوص نظراتی دارند، در اختیار ما قرار دهند و با استفاده از ظرفیت قانونی بتوانیم این وعده را محقق کنیم.

    وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: هر وقت شفافیت وارد شود، فساد از درِ دیگری خارج می‌شود و ما با راه‌اندازی سامانه شفاف‌سازی توانستیم گام‌های مؤثری در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همچنین مجموعه‌های ذیربط برداریم به طوری که هم‌اکنون اسامی بیش از 1130 عضو هیئت مدیره مجموعه‌های ذیربط در سایت این وزارتخانه قرار دارد و به راحتی برای عموم قابل مشاهده است.

    شریعتمداری با اشاره به اینکه امروز یکی از شفاف‌ترین سازمان‌ها هستیم، بیان کرد: با همکاری قوه قضائیه آمادگی داریم که هر اقدامی لازم است، انجام دهیم تا افشاکنندگان فساد هم جایزه طلایی بگیرند و هم از آنها حفاظت و حریم‌شان حفظ شود.

    وی افزود: اگر خبرنگاری فسادی را کشف کرد، باید امنیت داشته باشد و همچنین جایزه طلایی را به او بدهند؛ البته اخلاق حرفه‌ای در کار خبرنگاری باید مورد توجه جدی قرار گیرد و از سوی دیگر، صیانت و حفظ خبرنگار نیز برای افشای فساد مد نظر قرار گیرد. در این خصوص آمادگی لازم داریم که با قوه قضائیه و همچنین هماهنگی با سران قوا، این موضوع را تبدیل به قانون کنیم.

    وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از پرداخت 78 میلیارد تومان وام کرونا به 478 بنگاه خبری که به دلیل کرونا دچار مشکل شده بودند، خبر داد و گفت: این بنگاه‌ها 4599 شغل ایجاد کرده بودند و پیش‌بینی کرده‌ایم در صورت تأمین اعتبار، وام 10 میلیون تومانی به خبرنگاران در ایام کرونا پرداخت شود.

    شریعتمداری در خصوص حقوق و دستمزد خبرنگاران و کارگران گفت: یکی از مشکلات کارگران، عدم پرداخت حق سنوات است و متأسفانه حق سنوات پس از تغییر و جابجایی شغل، محاسبه و پرداخت نمی‌شود و کارفرما این حق را دارد که پایه سنوات را صفر قرار دهد؛ این نقص قانون کار ما است و باید برطرف شود تا کارگران و خبرنگاران پایه سنوات خود را دریافت کنند.

    وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: کرونا باعث شد که یک میلیارد و 200 هزار نفر به جمعیت فقرای جهان اضافه شود و400 میلیون شغل دائم در دنیا از بین برود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی