عصر بازار

هالک بانک ترکیه اتهام دور زدن تحریم‌های ایران را رد کرد

عصر اعتبار- هالک بانک ترکیه در واکنش به اتهام‌زنی آمریکا به آن درباره دور زدن تحریم‌های ایران، اعلام کرد قوانین داخلی آمریکا شامل کل جهان نمی‌شود.

هالک بانک ترکیه اتهام دور زدن تحریم‌های ایران را رد کرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، هالک بانک ترکیه در واکنش به اتهام‌های یک قاضی آمریکا مبنی بر کمک به ایران برای دور زدن تحریم‌های یک جانبه گفت قوانین واشنگتن شامل عملکرد بانک‌های خارج از کشورش نیست.

    پیش از این نمایندگان دادستان آمریکا هالک بانک را متهم به استفاده از خدمات پولشویی شرکت‌های فعال در ایران و ترکیه و معاملات تقلبی طلا، مواد غذایی و دارو برای رسیدن به این هدف کرده بود.

    بنا بر اعلام این خبرگزاری، اکنون هالک بانک به دنبال برکناری قاضی پرونده‌ای است که این بانک را به نقض قوانین تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران متهم دانسته است. «رابرت کری» وکیل «هالک بانک» ترکیه نیز گفته است از قاضی این پرونده خواهد خواست تا رفع صلاحیت خود را انجام دهد.

    او در دادگاه فدرال آمریکا که در ماه فروردین در منهتن نیویورک برگزار شده است، این ادعای داستان‌ها و نقض تحریم‌ها علیه ایران از سوی هالک بانک را به شدت مردود خواند.

    مهرماه سال گذشته دستگاه قضایی آمریکا هالک بانک را متهم به نقض تحریم‌ها دانست و خواستار پاسخگویی این بانک در دادگاه آمریکا شد. دادستان‌های آمریکا مدعی بودند هالک بانک از سال 2012 تا 2016 (1391- 1395) به طرحی برای استفاده ایران از درآمد فروش نفت و گازش در بازا‌های جهانی به وسیله شبکه‌ای از شرکت‌ها کمک کرده است.

    این ادعا با اتهامات وارده بر «مهمت هاکان آتیلا» مدیر سابق هالک بانک، مشابه است. او سال گذشته محاکمه و محکوم به حبس شد و بعد از 28 ماه زندان آزاد شد.

    در دادگاه رسیدگی به پرونده او در نیویورک «رضا ضراب» تاجر ایرانی-ترکیه‌ای به عنوان شاهد حضور داشت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی