عصر بازار

معاون وزیر بهداشت:

۱۱۰ هزار بیمه‌شده سلامت به کرونا مبتلا شدند

عصر اعتبار- معاون حقوقی، مجلس و امور استان‌های وزارت بهداشت گفت: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۱۱۰ هزار نفر از بیمه‌شدگان ما به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان و تعدادی نیز در بخش icu بستری شدند که خدمات و حمایت‌های خوبی در این حوزه دریافت کردند.

۱۱۰ هزار بیمه‌شده سلامت به کرونا مبتلا شدند
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری« عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، طاهر موهبتی در حاشیه جلسه ارزیابی عملکرد دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که امروز اول شهریور در تالار شهر قزوین برگزار شد، در جمع خبرنگاران با اشاره به شیوع کرونا تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین پروژه‌هایی که می‌تواند در شرایط کنونی به فاصله‌گذاری اجتماعی و عدم مراجعه مردم به پزشک کمک کند نسخه الکترونیکی است، دورا پزشکی نیز مبتنی بر نسخه الکترونیک خواهد بود.

    وی افزود: تاکنون 73 درصد از مطب‌های پزشکی کشور به نسخه الکترونیک متصل هستند و به‌صورت آنلاین نسخه ارسال می‌کنند که از این میان 30 درصد به‌صورت ویزیت شدن و 70 درصد نیز به‌صورت نسخه الکترونیکی است و امیدواریم که بتوانیم تا پایان سال این عدد را به صد در صد برسانیم.

    معاون امور حقوقی، مجلس و امور استان‌های وزارت بهداشت بیان کرد: 6800 مرکز پاراکلینیک مثل داروخانه‌ها، تصویربرداری‌ها، مراکز فیزیوتراپی نیز نسخه‌پیچی را به‌صورت الکترونیکی انجام می‌دهند که این اتفاقی کم‌نظیر است، این پروسه در سایر کشورها ازجمله فنلاند و ترکیه بیش از 10 سال طول کشید اما شرکای کاری ما بیش از انتظار همکاری کردند و ما بخش عمده کار را به اتمام رساندیم.

    وی تأکید کرد: پیش‌بینی کرده بودیم که نسخه‌پیچی الکترونیکی تا پایان سال به 80 درصد برسد، اما تاکنون به پوشش 73 درصدی رسیدم و امیدواریم تا پایان سال بتوانیم پوشش 100 درصدی داشته باشیم از طرفی تأکید رئیس‌جمهور این است که از تاریخ 99/9/9 مصرف کاغذ را به حداقل برسانیم.

    موهبتی یادآور شد: امیدواریم بتوانیم به‌زودی و برای اولین بار نظام اپراتوری را در بخش نظام سلامت در حوزه IT سراسر کشور تجربه کنیم و کاربرد دفترچه را به حداقل برسانیم، حذف کامل دفترچه به دلایل مختلفی از قبیل امکان قطعی اینترنت یا ضعف اینترنت مقدور نیست، همان‌طور که بانکداری الکترونیکی چندین سال در کشور رایج شده اما هنوز دسته‌چک حذف نشده است ولی کاربرد آن کاهش پیدا کرد.

    وی خاطرنشان کرد: ما نیز به سمتی می‌رویم که دفترچه بیمه کارکنان دولتی بااعتبار 10 ساله و دفترچه روستاییان پنج ساله صادر می‌شود درواقع اعتبار دفترچه‌های بیمه متناسب با مصرف دفترچه تنظیم می‌شود، عدم حذف دفترچه به این معنی نیست که امروز زیرساخت فنی وجود ندارد چراکه زیرساخت فنی 100 درصد وجود دارد، مفهومش این است که باید زیرساخت‌های فرهنگی را فراهم کنیم.

    معاون امور حقوقی، مجلس و امور استان‌های وزارت بهداشت یادآور شد: برای اینکه دفترچه بیمه حذف شود باید بتوانیم شرکای خود اعم از پزشکان، متخصصان، داروخانه‌ها، تصویربرداری‌ها و آزمایشگاه‌ها را متقاعد کنیم که در این فرایند حضور پیدا و از نسخه الکترونیک استفاده کنند، اما به‌طور طبیعی همواره در تغییر رفتار مقاومت ذاتی وجود دارد، در حوزه دولت الکترونیک باید توجه کنیم که بلوغ سامانه الکترونیکی طی زمان انجام می‌شود و این انتظار درست نیست که در ابتدای کار بخواهیم بهترین سامانه را داشته باشیم.

    وی تأکید کرد: امیدواریم بتوانیم نظام اپراتوری را در نظام سلامت در بخش IT تجربه کنیم و کل کار را به بخش خصوصی واگذار کنیم و از طریق تعرفه‌هایی که بر اساس هر تراکنش دریافت می‌شود بتوانیم این کار را به پوشش صددرصدی برسانیم.

    با شیوع کرونا درآمد بیمارستان‌ها کاهش پیداکرده است

    مدیرعامل سازمان بیمه سلامت خاطرنشان کرد: 40 میلیون نفر در کشور تحت پوشش خدمات سازمان بیمه سلامت قرار دارند که روستاییان بیشترین آمار را در برمی‌گیرند، از ابتدای شیوع کرونا تاکنون 110 هزار نفر از بیمه‌شدگان ما به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان و تعدادی نیز در بخش icu بستری شدند که خدمات و حمایت‌های خوبی در این حوزه دریافت کردند.

    وی افزود: داروهایی که در پروتکل دارویی وجود داشت موردحمایت بیمه سلامت قرار گرفت، همچنین خدماتی از قبیل ct به‌عنوان ابزار تشخیصی، آزمایش pcr و خدمات icu نیز تحت پوشش خدمات بیمه سلامت قرار گرفتند و بیمه‌شدگان توانستند از این خدمات استفاده کنند.

    موهبتی خاطرنشان کرد: با شیوع کرونا عمل‌های الکتیو و مراجعات الکتیو به‌جز موارد اورژانسی به حداقل ممکن رسیده است، 95 درصد درآمد بیمارستان‌ها از طریق بیمه تأمین اجتماعی و بیمه سلامت تأمین می‌شود، با توجه به شیوع کرونا هزینه‌های ما نیز به دلیل کاهش خدمات به‌شدت کاهش‌یافته است بنابراین درآمدهای بیمارستانی تحت تأثیر قرارگرفته است و به طبع آن بیش از 80 درصد هزینه‌های بیمارستانی به‌ویژه در حوزه پرسنلی و مصرفی از این محل تأمین می‌شود که می‌تواند آسیب جدی باشد.

    وی بیان کرد: راه‌های مختلفی در این خصوص وجود دارد، خیلی از کشورها از 20 تا 120 میلیارد دلار را برای تأمین نیازهای خود در نظر گرفته‌اند و ما نیز درعین‌حال که به محدودیت‌های منابع در کشور آگاه هستیم باید به فکر این باشیم که از دیگر منابع کشور بهره بگیریم؛ در این میان بخشی از یک میلیارد یورو که قرار بود به حوزه سلامت داده شود که در حال حاضر بخشی از آن تخصیص‌یافته، می‌تواند کمک کند اما کافی نیست.

    معاون امور حقوقی، مجلس و امور استان‌های وزارت بهداشت اظهار کرد: رسانه‌ها می‌توانند بسیار مؤثر باشند تا ورودی مبتلایان به کرونا را کنترل کنیم، حتی اگر بهترین امکانات پزشکی را داشته باشیم اما سرانه تخت ما 1/6 است، در کشورهای اروپایی کمترین میزان 6/6 است، حتی در کشورهایی که تخت مکفی وجود دارد اگر تعداد ورودی‌ها بیشتر از تحمل نظام سلامت شود دچار مشکل می‌شوند.

    وی بیان کرد: پزشکان ما باانگیزه هستند اما زمانی که تعداد بیماران بیشتر شود از اراده ما خارج می‌شود وقتی‌که تخت icu به‌اندازه کافی نداشته باشیم دچار مشکلات جدی می‌شویم بنابراین از رسانه‌های می‌خواهیم که کاری کنند مردم از سلامت خود صیانت کنند.

    موهبتی با اشاره به عملکرد دانشگاه علوم پزشکی قزوین خاطرنشان کرد: در استان قزوین با نماینده ولی‌فقیه، استاندار و مجمع نمایندگان استان دیدار داشتیم، آنچه توجه مرا جلب کرد وجود همدلی در بین مسئولین است اگرچه منابع مالی اهمیت دارد اما مهم‌ترین اصل رفاقت است که کاملاً مشهود است، با توجه به همدلی‌های موجود امیدوارم ارزیابی‌ها نیز نشان‌دهنده عملکرد خوب استان باشد و همچنین به‌زودی تکلیف ریاست دانشگاه علوم پزشکی قزوین مشخص می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی