عصر بازار

چرا تصویب حق مسکن کارگران باید طولانی شود؟

عصر اعتبار- یک کارشناس روابط کار معتقد است وقتی مبلغ بن خواربار و رقم دستمزد در شورای عالی کار تعیین و تصویب می شود، حق مسکن کارگران به فرایند طولانی برای تصویب نیاز ندارد.

چرا تصویب حق مسکن کارگران باید طولانی شود؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، حمید حاج اسماعیلی در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: زمانی که سه وزیر کابینه عضو شورای عالی کار هستند، چرا حق مسکن باید از تصویب هیات وزیران بگذرد تا به اجرا درآید؟ وقتی شورای عالی کار بر اساس قانون مسئولت بین دستمزد کارگران است دلیلی وجود ندارد که چنین فرایند طولانی و بروکراسی اداری پیچیده را برای تصویب حق مسکن شاهد باشیم.

    **بروکراسی های پیچیده مشکل بسیاری از مسایل بازار کار

    این کارشناس روابط کار تصریح کرد: چرا بن خواربار کارگران در شورای عالی کار تعیین و تصویب می شود و نیازی به تایید نهایی ندارد؟ مولفه حق مسکن هم می تواند مثل بن خواربار و رقم دستمزد در درون شورای عالی کار تصویب شود ولی متاسفانه نه فقط در مورد حق مسکن بلکه در مورد خیلی از موارد در حوزه بازار کار از جمله مجوزهای کسب و کار، مشکل بروکراسی های پیچیده و طولانی را داریم.

    ** پیامدهای طولانی شدن فرایند تصویب حق مسکن

    به گفته حاج اسماعیلی، طولانی شدن فرایند تصویب مبلغ حق مسکن در شرایطی که نمایندگان اصلی دولت در حوزه مسایل اقتصادی در خود شورای عالی کار حضور دارند موجب بی اعتمادی و نارضایتی و معطل شدن دستمزد و حقوق کارگران می شود؛ لذا مجلس و دولت باید هرچه سریع تر به این مساله رسیدگی و این فرایند زائد و پیچیده را حذف کنند تا در سال های آینده شاهد باشیم که شورای عالی کار رأسا هم در مورد دستمزد و هم درمورد مزایای وابسته به دستمزد کارگران تصمیم گیری کند.

    حل و فصل موضوع دستمزد بین کارگران و کارفرمایان
    وی در پایان گفت: اگر اعتقاد به رعایت استانداردها در بازار کار هستیم، باید شرایطی فراهم کنیم که موضوع دستمزد بین کارگران و کارفرمایان حل و فصل شود و دولت نقش نظارتی و حمایتی خود را ایفا کند؛ در این صورت وظایف و تکالیف دولتی برای حمایت از کارگران و کار فرمایان شفاف تر و اعتماد جامعه کارگری تقویت می شود.


    به گزارش ایسنا، حق مسکن تنها مولفه بسته مزد کارگران به شمار می رود که برای اجرایی شدن نیازمند تصویب هیات وزیران است. با ابلاغ مصوبه افزایش حق مسکن کارگران در روزهای اخیر، کمک هزینه مسکن از 100 هزار تومان به 300 هزار تومان افزایش یافت و سه برابر شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی