عصر بازار

چالش‌های بیمه تکمیلی بازنشستگان کشوری

عصر اعتبار- بیمه‌های تکمیلی پشتوانه روزهای سخت‌اند به هنگام وقوع بیماری؛ اما هنوز همه افراد جامعه از خدمات بیمه تکمیلی استفاده نمی کنند.

چالش‌های بیمه تکمیلی بازنشستگان کشوری
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، بیمه‌های مکمل درمان پشتوانه روزهای سخت‌اند به هنگام وقوع بیماری؛ اما هنوز همه افراد جامعه از خدمات بیمه تکمیلی استفاده نمی‌کنند.

    بودنش قوت قلبی است برای بیماران و خانواده‌هایشان برای جبران هزینه‌های بالای درمان. درست است که استفاده از بیمه‌های تکمیلی سال‌هاست به بخشی از خدمات دریافتی بازنشستگان کشوری اضافه شده اما، به همان نسبت که این بیمه‌ها توانسته اند رضایت بخشی از بازنشسته‌ها را جلب کنند بخش دیگری از آنها، از محدودیت در ارائه این خدمت گلایه‌مندند.

    حسین اشرفی بازنشسته 79 ساله‌ای است که از کیفیت و مقدار پوشش خدمات بیمه تکمیلی صندوق بازنشستگان کشوری راضی نیست. او معتقد است، هزینه‌هایی که از او بابت بیمه تکمیلی در فیش حقوقی ماهانه‌اش کم می‌شود، متناسب با کیفیت خدمات ارائه شده نیست: «هر ماه مبلغی را از حقوق دریافتی‌مان بابت بیمه تکمیلی می‌پردازیم اما از این بیمه نمی‌توانیم برای جبران هزینه‌های سنگین ویزیت استفاده کنیم. هر بار که به پزشک مراجعه می‌کنم حدود 100 هزار تومان ویزیت می‌دهم اما بیمه تکمیلی که ما داریم هزینه ویزیت را پوشش نمی‌دهد.

    او ادامه می‌دهد: بخش قابل توجهی از خدمات بیمه تکمیلی مربوط به بستری افراد در بیمارستان است اما همه بیمه‌شدگان به بستری در بیمارستان نیاز ندارند. این محدودیت باعث شده، هزینه‌هایی که باید از سوی بیمه تکمیلی پرداخت شود، تأمین نشده و بیمه گذار بابت استفاده از خدمات‌درمانی دیگر از جمله خدمات ارزان قیمت‌تر نتواند از این بیمه استفاده کند.

    بیماری‌های خاص و بیمه خوب

    با اینکه بیمه تکمیلی صندوق بازنشستگی در برخی رشته‌های درمانی موفق به جلب نظر بیمه‌گذاران نشده است اما، در برخی خدمات این بیمه توانسته است رضایت بازنشستگانی که بیماری‌های خاص دارند را جلب کند.

    غلامحسین زراعتی یکی از این بازنشستگان است که به گفته او استفاده از بیمه‌تکمیلی توانسته تعادلی بین هزینه‌های درمان و درآمدش ایجاد کند: بیمه تکمیلی صندوق بازنشستگی در زمینه بیماری‌های خاص حمایت خوبی از بازنشستگان دارد. این مسئله باعث شده ما در بحث درمان و تأمین هزینه‌های دارو مشکل کمتری نسبت به دیگر بازنشستگان داشته باشیم.

    او با وجود این معتقد است باید حمایت‌های بیمه تکمیلی از بازنشسته‌ها افزایش یابد: ما پا به سن گذاشته‌ایم و هر هفته باید به یک پزشک مراجعه کنیم. با توجه به این شرایط و ناکافی بودن حقوق‌ها، نیازمند تقویت بیمه‌های تکمیلی و افزایش فرانشیزهای پرداختی هستیم چرا که هزینه‌های درمانی در این سن دغدغه‌ای بزرگ برای ما است.

    دغدغه‌ای که این بازنشسته از آن سخن می‌گوید، مسئله مشترک بسیاری از بازنشستگان است و از این رو باید در این بخش سرمایه گذاری بیشتری انجام شود.

    بیمه‌های تکمیلی قربانی حلقه‌های درمانی فاسد

    محسن نادری کارشناس بیمه هم در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص خدمات بیمه‌های تکمیلی می‌گوید: برای اینکه عملکرد بیمه‌های تکمیلی را ارزیابی کنیم، باید حلقه‌های وابسته به این بخش تجزیه و تحلیل شود.

    او با بیان اینکه در نگاه نخست به عملکرد بیمه‌ها باید برای مردم فرق بیمه‌های اجتماعی و بازرگانی تشریح شود، می‌گوید: بیمه‌های اجتماعی بیمه‌های پایه‌ای هستند که دفترچه‌های بیمه را شامل می‌شود. بیمه‌های بازرگانی بیمه‌هایی هستند که در تکمیل فرایند بیمه پایه به یاری بیمه‌شدگان می‌آیند.

    او با اشاره به نارضایتی اغلب مردم از بیمه‌های تکمیلی ادامه می‌دهد: بیمه‌های تکمیلی اغلب مورد نارضایتی مردم هستند. عملکرد این دسته از بیمه‌ها خارج از چارچوب چرخه درمان است و در نهایت در بیمه تکمیلی خود را نشان می‌دهد.

    نادری توضیح می‌دهد: پزشکی که حق ویزیت بیشتر از مصوبه وزارت بهداشت دریافت می‌کنند یا مرکز درمان خصوصی که به لیست تعرفه خدمات بهداشتی و درمانی وزارت بهداشت پایبند نیست و تعرفه بالاتری از بیمار دریافت می‌کند، از عوامل ایجاد نارضایتی در میان بیمه‌شدگان بیمه تکمیلی هستند.

    به گفته این کارشناس بیمه، بیمه پایه‌ای و تکمیلی ضوابط و مقرراتی متناسب با ضوابط ابلاغی وزارت بهداشت دارند: وقتی بیمه‌شده برای دریافت هزینه جبران خدمات درمانی به بیمه تکمیلی مراجعه می‌کند، متوجه می‌شود که هزینه دریافت شده از سوی پزشک یا مرکز درمانی بالاتر از نرخ مصوب بوده است. معمولاً در چنین شرایطی بیمه گذار متضرر می‌شود؛ چرا که بیمه‌ها مکلف‌اند بر اساس تعرفه‌های قانونی وزارت بهداشت نسبت به جبران هزینه‌های جبرانی درمانی بیمه شده اقدام کنند.

    نادری با انتقاد از فرهنگ ضعیف بیمه‌پذیری و استفاده از بیمه در جامعه می‌گوید: شرکت‌های بیمه‌گر باید مردم را نسبت به حقوق خود آشنا کنند تا از بیمه‌های تکمیلی مطابق قانون انتظار داشته باشند. در این صورت است که مردم متوجه می‌شوند هیچ بیمه تکمیلی بد نیست. این موضوع به ویژه برای بازنشستگان اهمیت حیاتی دارد؛ چون بر کیفیت زندگی آنها اثرگذار است.

    او تاکید کرد: در یک برآورد کلی در شرایط امروز بیمه‌های تکمیلی همه شرکت‌های بیمه از جمله صندوق بازنشستگی کشور خوب است و حتی بیش از مسئولیت‌اجتماعی خود عمل می‌کنند اما، اگر رضایت مردم از عملکرد بیمه‌ها خوب نیست، به این دلیل است که سایر حلقه‌های درمان درست عمل نمی‌کنند.

    امنیت روانی بیشتر برای بازنشستگان

    جمعیتی که اکنون از خدمات بیمه تکمیلی بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری استفاده می‌کنند، کم نیست. بر اساس آخرین آمارها حدود دو میلیون بیمه شده اصلی و تبعی مشمول استفاده از خدمات این بیمه هستند. مدیرکل فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری معتقد است، بعد از حقوق مهم‌ترین دغدغه بازنشستگان خدمات بیمه‌ای و بیمه تکمیلی است.

    محمود مرتضایی‌فرد در حالی از بیمه تکمیلی به‌عنوان یکی از نیازهای اصلی بازنشستگان یاد می‌کند که معتقد است تأمین بیمه‌ای بازنشستگان ضریب امنیت روانی آنها را بالا می‌برد. او می‌گوید: صندوق بازنشستگی کشوری با توجه به این مهم کوشیده تا با افزایش خدمات بیمه‌ای در قالب بیمه تکمیلی امنیت خاطر بازنشستگان را به هنگام انجام امور درمانی افزایش دهد. بر این اساس، کمک هزینه جبران خدمات درمانی در برخی آیتم‌های بیمه تکمیلی صندوق دو برابر شده و این تغییرات در بخش جراحی‌های عمومی کاملاً مشهود است. به‌عنوان مثال، سال گذشته حدود 11 میلیون نفر از آیتم کمک هزینه جبران جراحی‌های اصلی بهره‌مند شده‌اند. با توجه به این موضوع کوشیدیم تا با افزایش هزینه جبران جراحی‌های عمومی، از 23 میلیون تومان به 44 میلیون تومان در سال جاری بستر بهره‌مندی بیشتر بازنشستگان از این خدمات را فراهم کنیم.

    خودداری از افزایش سهم آورده بیمه گذار

    او یادآور شد: برای اولین بار امسال برخی خدمات حمایتی اعم از خدمات عصا، عینک، سمعک و دندان نیز به آیتم‌های بیمه تکمیلی صندوق بازنشستگی کشوری افزوده شده است. امسال تلاش کردیم تا نگاه ویژه‌ای به بیماری‌های خاص داشته و با افزایش کمک هزینه درمان در بیمه تکمیلی کمی به آرامش روحی و روانی خانواده‌های بازنشسته دارای بیماری‌های خاص کمک شود.

    مرتضایی فرد با بیان اینکه با توجه به شرایط اقتصادی حاکم در کشور از افزایش سرانه پرداختی بیمه تکمیلی سهم بازنشستگان جلوگیری شد، ادامه داد: مجموع سرانه پرداختی بیمه تکمیلی به ازای هر نفر 140 هزار تومان است که از این مبلغ 30 هزار تومان سهم بازنشستگان، 55‎ هزار تومان سهم صندوق بازنشستگی و 55 هزار تومان سهم دولت است.

    مدیرکل فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری اصلاح فرایند بیمه تکمیلی را یکی دیگر از اقدامات صورت‌گرفته در راستای رفاه حال بازنشسته‌های کشوری برشمرد و اظهار داشت: تا قبل از اصلاح این موارد، وقت زیادی ازبازنشسته‌ها صرف تردد برای تکمیل فرایند ثبت‌نام بیمه تکمیلی یا ارائه مدارک جهت دریافت هزینه می‌شد اما، امسال با تدابیر اندیشیده شده بخش قابل‌توجهی از این فرآیند حذف شده است.

    مرتضایی فرد در ادامه با اشاره به برخی نارضایتی‌های از بیمه تکمیلی صندوق بازنشستگی کشوری گفت: برخی نارضایتی‌ها در خصوص تمام بیمه‌های تکمیلی یکسان است. علت این امر هم اجرا نشدن همسان‌سازی هزینه‌های دریافتی از بیماران در مراکز درمانی با مصوبه وزارت بهداشت است. از سوی دیگر، بخش قابل‌توجهی از مشکلات بازنشستگان به هزینه‌های مستقیم بر می‌گردد. نبود قرارداد مراکز درمانی با بیمه‌های تکمیلی باعث می‌شود تا بیماران نسبت به پرداخت هزینه درمان اقدام و سپس این هزینه‌ها را از بیمه تکمیلی دریافت کنند که این موضوع برای بسیاری از بازنشسته‌ها ممکن نیست.

    وی با بیان اینکه این صندوق نمی‌تواند برخی انتظارها در پرداخت هزینه‌های درمانی را محقق کند، اظهار داشت: برخی بازنشستگان خواستار پرداخت کمک هزینه پرداختی در آیتم ویزیت هستند که این امر با توجه به اولویت‌های درمانی امکان‌پذیر نیست. چرا که اولویت ما کمک به بازنشستگان در تأمین هزینه‌های جراحی‌های سنگین است. پرداخت 50 هزار تومان هزینه ویزیت برای هر فرد امکان‌پذیر است؛ اما پرداخت 2 تا 3 میلیون هزینه جراحی مشکلات زیادی را برای یک بازنشسته به وجود می‌آورد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی