عصر بازار

اقدامات دولت برای حمایت‌های معیشتی از مردم

اولویت اصلی دولت کمک به معیشت مردم است و در این راستا طی دو سال گذشته سیاست‌های مختلفی همچون حمایت‌ معیشتی برای گروه‌های خاص، پرداخت تسهیلات و بیمه بیکاری کرونا و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را اجرایی کرده است.

اقدامات دولت برای حمایت‌های معیشتی از مردم
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری « عصر اعتبار» به نقل از ایرنا ،همواره چالش‌ها و معضلات بسیاری پیش روی دولت قرار دارد و تحریم و شیوع بیماری کرونا مهمترین چالشی است که دولت سال گذشته و امسال با آن مواجه بوده است. در این بین دغدغه و اولویت اصلی دولت معیشت مردم است و تلاش کرده در برابر تکانه‌های اقتصادی ناشی از شرایط مختلف که در جامعه ایجاد می‌شود از افراد کم درآمد و کم برخوردار حمایت کند.

    همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

    بازنشستگان جزو گروه‌های کم برخوردار جامعه هستند که حمایت از آنها با همسان‌سازی و متناسب سازی حقوق در دولت تدبیر و امید عملی شد. مطالبه هشت ساله‌ای که در طول این سال‌ها بر زمین مانده بود با تعیین تکلیف همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری در فروردین امسال مطرح شد و با دستور رییس جمهوری در دستور کار قرار گرفت.

    براین اساس پیشنهاد واگذاری 32 هزار میلیارد تومان سهام شرکت‌های دولتی به سازمان تامین اجتماعی توسط وزارت تعاون، سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد هجدهم تیرماه در هیات وزیران تصویب  شد و بنا به گفته وزیر تعاون از مهرماه اجرایی می‌شود.

    براساس قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی، بین 500 تا 800 هزار تومان افزایش می‌یابد، به این صورت که بازنشستگان با 30 سال خدمت 2 میلیون و 800 هزار تومان و با 35 سال خدمت، سه میلیون تومان دریافت خواهند کرد.

    حمایت‌های کرونایی دولت همچون پرداخت تسهیلات و بیمه بیکاری

    بحران کرونا بخش‌های مختلف کشور را با مشکلات زیادی همراه کرده که در این میان کسب‌وکارهای مختلفی دچار زیان شدند. براساس اعلام مرکز آمار  شیوع ویروس کرونا موجب توقف کامل 38 درصد کسب‌وکارها در اسفند 98 و فروردین 99 شد که البته این عدد در اریبهشت به 21 درصد کاهش یافت. از سوی دیگر در اسفند و فروردین ماه تنها 22 درصد کسب‌وکارها با تمام ظرفیت به فعالیت خود ادامه دادند که این عدد در اردیبهشت ماه به 34 درصد افزایش پیدا کرد.

    دولت برای حمایت از کسب و کارها، پرداخت تسهیلات کرونا را مصوب کرد و از سیزدهم خردادماه ثبت نام در سامانه کارا برای دریافت تسهیلات شروع و  مهلت زمانی تشکیل پرونده و پرداخت تسهیلات به «کسب وکارهای بیمه نشده» تا پایان شهریور و «کسب و کارهای بیمه شده»  تا 15 شهریورماه 1399 تمدید شد. برابر آخرین آمار تاکنون 230 هزار و 667 میلیارد ریال برای 50 درصد از متقاضیان پرداخت شده است.

    بیمه بیکاری کرونا یکی از راهکارهای دولت برای حمایت از معیشت مردم در دوره شیوع این بیماری به شمار می‌رود. برای همین منظور سامانه‌ای به آدرس  bimebikari.mcls.gov.ir  راه‌اندازی شد تا افراد درخواست خود را در آن ثبت کنند. مطابق آخرین آمار 864 هزار و 200 نفر در این سامانه ثبت‌نام کردند. همچنین طی سه ماه، یک میلیون و 52 هزار و 852 مورد مقرری برای 717 هزار و 352 نفر مشمول، پرداخت شده است.

    در عین حال پرداخت تسهیلات بانکی به شکل وام قرض‌الحسنه یک میلیون تومانی به خانوارهای یارانه بگیر از دیگر مصوبات حمایتی دولت است. در این مصوبه خانوارهایی که یارانه نقدی 45 هزار و 500 تومان دریافت می‌کنند مشمول این مصوبه بودند.

    مبلغ وام یک میلیون تومان و نرخ کارمزد چهار درصد است که اقساط آن از ابتدای تیر ماه به مدت 30 ماه و هر قسط 35هزار تومان از یارانه سرپرست خانوار کسر می‌شود و تا کنون دو قسط آن از حساب یارانه‌بگیران اخذ شده است.

    همچنین درادامه حمایت‌های کرونایی و با توجه به آسیب دیدن مشاغل و روند درآمدزایی خانوارها، بانک مرکزی با هدف حمایت از وام گیرندگان، اعلام کرد که پرداخت اقساط وام‌های قرض‌الحسنه برای مدت سه ماه به تعویق می‌افتد. بر این اساس، قرار شد اقساط وام‌های قرض‌الحسنه در ماه‌های اسفند 98، فروردین 99 و اردیبهشت 99 دریافت نشود و بدون وضع هر گونه جریمه یا کارمزد به پایان دوره پرداخت اقساط منتقل شود.

    در ادامه برای حمایت از اجاره نشین‌ها مقرر شد، تمام قراردادهای اجاره مربوط به املاک مسکونی استیجاری که تا تاریخ هشتم تیرماه 99 هنوز تمدید نشده است، در صورت عدم توافق بین طرفین و تمایل مستاجر تا سه ماه پس از اعلام رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به پایان شیوع کرونا و اتمام شرایط اضطراری تمدید شد.

    حداکثر افزایش میزان اجاره‌بها یا مبلغ رهن برای شهر تهران تا 25 درصد، سایر کلان شهرها (مشهد، تبریز، اصفهان، شیراز، کرج، اهواز، قم و کرمانشاه) تا 20 درصد و سایر شهرهای کشور تا 15 درصد تعیین شد.

    یارانه معیشتی

    با افزایش قیمت بنزین در 24 آبان ماه سال گذشته دولت تصمیم گرفت 29 تا 30 هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین را بین  18 میلیون خانوار (60 میلیون نفر) تقسیم کند.

    سبد حمایت معیشتی به تناسب بعد افراد خانوار پرداخت می‌شود. خانواده یک نفره 55 هزار تومان، خانواده دو نفره 103 هزار تومان،خانواده سه نفره 138 هزار تومان، خانواده 4 نفره 172 هزار تومان و خانواده پنج نفره و بیشتر 205 هزار تومان یارانه معیشتی دریافت می‌کنند.

    تا کنون 10 مرحله یارانه معیشتی به حساب سرپرستان خانوار مشمول دریافت این سبد واریز شده است.

    کمک هزینه 200 تا 600 هزار تومانی

    حمایت از خانوار و اقشار آسیب‌پذیر از جمله اقدامات دولت از خانواده‌هاست که از جمله آن می‌توان به پرداخت مبلغ 200 الی 600هزار تومان به یک میلیون خانوار با جمعیت سه میلیون نفر که عضو کارمند یا بازنشسته نداشته و تحت پوشش بیمه یا نهادهای حمایتی هم نیستند (ماهانه 350 میلیارد تومان به این بند اختصاص خواهد یافت).

    میزان کمک بین 200 هزار تا 600 هزار تومان بسته به بعد خانوار به این ترتیب که خانوار یک نفره 200 هزار تومان، دو نفره 300هزار تومان، سه نفره 400 هزار تومان، چهار نفره 500 هزار تومان و پنج نفره و بیشتر 600 هزار تومان، در چهار مرحله پرداخت شده است که آخرین مرحله آن 31 خرداد 99 توسط سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، واریز شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی