عصر بازار

رییس اسبق بانک جهانی:

احتمال بازگشت جهان به سال ۱۹۰۰؛ ترامپ مقصر خسارت آمریکا

عصر اعتبار- رییس اسبق بانک جهانی با هشدار مبنی بر احتمال بازگشت جهان به سال ۱۹۰۰ میلادی در صورت عدم همکاری کشورهای جهان برای مقابله با پاندمی، گفت که «دونالد ترامپ» مسئول عمده خسارت وارد شده به آمریکا است.

احتمال بازگشت جهان به سال ۱۹۰۰؛ ترامپ مقصر خسارت آمریکا
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، «رابرت زولیک» به تنش مابین آمریکا و چین به عنوان تهدیدی جدی برای احیای اقتصاد جهان اشاره کرد.

    زولیک که یکی از ارشدترین مقامات دولتی آمریکا محسوب می‌شود، در دوران فعالیت خود به 6 رییس جمهوری این کشور مشاوره داده است.

    وی در این گفتگو تاکید کرد که «همکاری تنها راه احیای اقتصاد جهان از رکود است.»

    به اعتقاد زولیک بزرگ‌ترین نگرانی وی تشدید روابط واشنگتن و پکن است.

    وی در اینباره‌ گفت: فکر می‌کنم روابط آنها امروز در سراشیبی است و تصور نمی‌کنم بدانیم عمق این تنش به کجا ختم شده و این شرایط بسیار خطرناک است.

    زولیک هشدار داد در صورتی که کشورها از جهانی شدن فاصله گرفته و منافع ملی خود را دنبال کنند، «جهان می‌تواند به سال 1900 برگردد؛ زمانی که قدرت‌های بزرگ در نبرد با یکدیگر بودند.»

    وی در فاصله سال‌های 2007 تا 2012 ریاست بانک جهانی را برعهده داشت؛ برهه‌ای که بحران مالی جهان را نیز در برمی‌گیرد. زولیک به عنوان ییس ایننهاد جهانی همکاری نزدیکی با صندوق بین المللی پول و دولت‌های سرتاسر دنیا برای مقابله با رکود مالی جهانی داشت.

    وی افزود: بحران مالی 2008-2009 رویداد جدی بود اما ما همکاری گروه جی20 و بانک‌های مرکزی جهان را داشتیم. جرج بوش و باراک اوباما رییس جمهوری وقت به همراه «گوردون براون» بخشی از تلاش‌های بین المللی بودند؛ صادقانه حتی چین هم برنامه محرک بسیار قدرتمندی داشت و از طرق مختلف همکاری می‌کرد اما امروز چنین حس همکاری دیده نمی‌شود.

    به گفته زولیک، «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا مقصر عمده خسارت وارد شده به این کشور است.

    زولیک در دوران ریاست جمهوری جرج بوش پدر و پسر (که هر دو جمهوریخواه بودند) خدمت کرده است اما در رابطه با تنفر از رییس جمهوری کنونی این کشور شفافانه صحبت کرد.

    وی در این باره گفت: از همان ابتدا با ترامپ مخالف بودم نه تنها به دلیل مواضع سیاسی بلکه به خاطر آنچه در شخصیت وی نقصان می‌دانم. در خصوص نحوه مدیریت موسسات و استفاده از اسانامه‌ها نگران بودم و حالا هم شاهد این هستیم که این نگرانی بیجا نبوده است؛ در پاندمی هم شاهد بعد دیگری هستیم که بحث شایستگی را مطرح می‌کند.

    به اعتقاد زولیک مشکوک بودن ترامپ به متحدان آمریکا و همچنین سیاست حمایت گرایی موجب نگرانی آسیایی‌ها شده است؛ آن هم در برهه‌ای که قدرت چین در حال سایه انداختن روی این منطقه است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو