عصر بازار

بررسی نقش اثرگذار بانک توسعه تعاون در رونق اشتغال در کشور

درخت جوان بانک توسعه تعاون، سایه ساری گسترده در اشتغال روستایی

عصر اعتبار- فتاحی عضو هیات مدیره بانک توسعه تعاون گفت، ایجاد و افزایش اشتغال همواره یکی از دغدغه‌های نظام‌های اقتصادی بوده است. بانک‌ها و به‌ویژه بانک‌های توسعه‌ای نیز یکی از مهم‌ترین نهادها در تأمین اعتبار و ایجاد فرصت‌های شغلی در ارکان مختلف هستند.

درخت جوان بانک توسعه تعاون، سایه ساری گسترده در اشتغال روستایی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری نعصر اعتبار » به نقل از روابط عمومی بانک،مهم‌ترین مسیر برون‌رفت از مشکل بیکاری در سطح کشور تمرکز بر رویکردهای بانکداری فراگیر و رشد فراگیر است که بانک‌های توسعه‌ای می‌توانند نقشی بی‌بدیل در این میان ایفا نمایند. با توجه به اینکه ضرورت دارد در برنامه‌های اشتغال خصوصاً در بخش روستایی به ساماندهی کسب‌وکارهای خرد نیز در کنار تأمین مالی طرح‌های بزرگ توجه ویژه شود، باید توجه کرد که در میان بخش‌های مختلف اقتصادی، بخش تعاون در ایجاد و توسعه اشتغال، دارای جایگاه ویژه‌ای است. چراکه این بخش ظرفیت بالایی در رونق چرخه اقتصادی کشور داشته و با توجه به شرایط موجود اقتصاد در کشور، هزینه ایجاد شغل در بخش تعاونی کمتر و البته پایداری و دوام آن بیشتر از سایر بخش‌ها است.

    در این میان بانک توسعه تعاون در جایگاه یک بانک توسعه‌ای و به‌عنوان بازوی پولی و مالی وزارت رفاه، کار و تعاون اجتماعی نقش برجسته‌ای در این بخش داشته و با حضور مؤثر در طرح‌های ملی و اشتغال‌زایی، علاوه بر ایفای نقش مهم در ایجاد فرصت‌های شغلی اثبات کرد که می‌تواند نسبت به نقش‌آفرینی در طرح‌های بزرگ اقتصادی و همچنین حمایت از اشتغال پایدار نیز اقدامات مؤثری صورت دهد.

    همچنین بانک توسعه تعاون به سبب برخورداری از نام عظیم تعاون در راستای اهداف یک نظام مالی و اعتباری تلاش کرده این اصل را تثبیت کند که با رویکردی توسعه‌ای می‌تواند منشأ اثرات بزرگی در بدنه اقتصادی کشور ازجمله احیا، تثبیت و ایجاد اشتغال باشد.

    نقش بانک توسعه تعاون در رونق اشتغالزایی

    بانک توسعه تعاون طی مدت فعالیت یازده‌ساله عهده‌دار عاملیت طرح‌های اقتصادی مهمی در سطح اقتصاد کلان بوده که بی‌شک اجرای موفق طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری، یکی از مهم‌ترین دستاوردهایی بوده که علاوه بر ایجاد ظرفیت و بزرگتر شدن حجم فعالیت بانک باعث اثربخشی بیشتر بانک توسعه تعاون با رویکرد توسعه‌ای در سطح اقتصاد ملی شده است.

    تسلط استراتژی‌های به‌روز بر نظام مدیریتی در بانک توسعه تعاون و جدیت و عزم مدیران این بانک برای تحقق حداکثری دستاوردهای طرح اشتغالزایی دولت، باعث شده تا با پیاده‌سازی مدل‌های جدید بانکداری مبتنی بر جوامع محلی بیش‌ازپیش بر هدف ایجاد اشتغال پایدار متمرکز شوند. همچنین پیاده‌سازی بانکداری پیوندی در جامعه هدف روستایی کشور به‌منظور توسعه بخش تعاون و ایجاد اشتغال‌های پایدار با تمرکز بر توان بومی و کاهش ریسک اعتباری از دیگر برنامه‌های مهم هسته مدیریت بانک برای تحقق اهداف طرح ایجاد اشتغال در روستاها و مناطق عشایری بوده است.

    بانک توسعه تعاون به‌عنوان عامل طرح بزرگ اشتغال پایدار روستایی و عشایری، با برخورداری از ظرفیت‌های مناسب جهت بررسی دقیق، سریع و کارشناسی پرونده‌ها و طرح‌های ارسالی، ضمن رعایت دقیق الزامات و اجرای صحیح این طرح تا پایان تیرماه سال جاری و در مرحله چهارم، به گواهی آمار و مستندات تائید شده در مراجع ذیصلاح، در بخش اشتغال روستایی تاکنون 22,753 میلیارد ریال و در طرح اشتغال فراگیر، رقمی بالغ‌بر 4,352 میلیارد ریال تسهیلات مؤثر پرداخت‌نموده است.

    همچنین آمارها روایت می‌کند که تا پایان تیرماه بر اساس سهمیه ابلاغی در 4 مرحله نخست طرح توسعه اشتغال پایدار روستایی و عشایری، 29696 هزار طرح به بانک توسعه تعاون معرفی‌شده است که از این تعداد 24.580 طرح از بانک تسهیلات دریافت کرده‌اند؛ به‌نحوی‌که با تسهیلات پرداختی از سوی بانک توسعه تعاون تاکنون بیش از 47700 شغل جدید ایجادشده و رونق قابل‌توجهی در بخش اشتغال در مناطق روستایی و عشایری فراهم‌شده است که علاوه بر بهبود کیفیت زندگی و معیشت در این مناطق، سبب کاهش روند مهاجرت معکوس از روستا به شهر نیز شده است.

    از میان طرح‌هایی که با تسهیلات بانک توسعه تعاون تأمین مالی شده است، بخش بزرگی در حدود 50 درصد در بخش کشاورزی، 31 درصد در بخش صنعت و در حدود 19 درصد در بخش خدمات بوده است که نشان از تنوع و گستردگی خدمات و تسهیلات ارائه‌شده این بانک به بخش‌های مختلف اقتصادی دارد.

    با توجه به عملکرد و ضریب نفوذ بانک توسعه تعاون در مناطق جغرافیایی مختلف و در میان تعاونگران کشور، بی‌شک باید اذعان داشت که بانک توسعه تعاون محوریت طرح اشتغال فراگیر را در نظام بانکی دارد و موفقیت این بانک موجبات رشد و بالندگی تعاون در کشور را بیش‌ازپیش فراهم کرده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی