عصر بازار

آیا کاهش نرخ بیکاری باعث افت طلا خواهد شد ؟

عصر اعتبار- بازار کار ایالات متحده در ماه آگوست بهبود یافت ، اگرچه تیترها خبری تصویری بیش از حد سالم و گلگون نشان می دهند، بسیاری به دنبال آن هستند تا بدانند همه اینها برای بازار طلا چه معنایی دارد؟

آیا کاهش نرخ بیکاری باعث افت طلا خواهد شد ؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از کیتکو،آرکادیوس سایرن ، تحلیلگر اقتصادی در مطلب خود آورده :"خبر خوب برای بازار کار ایالات متحده این است که اقتصاد آمریکا 1.4 میلیون شغل ایجاد کرده ، در حالی که نرخ بیکاری برای اولین بار در دوره پاندمی به زیر 10 درصد رسید! به بیان دقیق تر همانطور که نمودار زیر مشخص است ، نرخ بیکاری از 10.2 درصد در جولای به 8.4 درصد در ماه آگوست کاهش یافت.

    نکته مهم اینکه، کاهش نرخ بیکاری بیش از حد انتظار بود - و با افزایش نرخ مشارکت نیروی کار از 61.4 به 61.7 درصد همراه بود ، که وضعیت کاهش نرخ بیکاری را حتی بهتر می کند.

    بنابراین ، این عناوین و تیتر ها برای بازار طلا تاثیری منفی دارد. اینها منعکس کننده بهبود در بازار کار و روند بهبود مداوم فعالیت اقتصادی نسبت به روند افت ایجاد شده توسط بحران ویروس کرونا و قرنطینه بزرگ هستند.

    با این حال ، وقتی عمیقتر بررسی می کنیم ، تصویر سالم وجذاب کمتری را مشاهده خواهیم کرد. اول از همه ، همانطور که در نمودار زیر مشاهده می کنید ، با توجه به ارقام اشتغال به ترتیب ی 2.7 میلیون ، 4.8 میلیون و 1.8 میلیونی در ماه می ، ژوئن و ژوئیه ، سرعت رشد اشتغال ایالات متحده به طور جدی کاهش یافته است. این نشان می دهد که لیست حقوق و دستمزد های بخش غیر کشاورزی به وضوح در حال از دست دادن شتاب حرکت خود است.

    علاوه بر این ، 238000 شغل موقت به دلیل نیروی کار مورد نیاز برای سرشماری سال 2020 امریکا ایجاد شده است ...و ما نمی توانیم فراموش کنیم که نرخ بیکاری نسبتاً بالا باقی مانده است ، به ویژه اگر با نرخ 3.5 درصد قبل از شیوع اپیدمی مقایسه شود. بنابراین ، برای بازگشت به سطح و سیر حرکت پیش از پاندمی  هنوز مسیری طولانی در پیش است.

    مثال دیگری که نشان می دهد سرمایه گذاران همیشه باید آمارهای اصلی ارایه شده  را با کمی نمک در نظر بگیرند ( اغراق شده )، ادعاهای اولیه متقاضایان بیمه بیکاری است. تعداد در هفته آخر آگوست به میزان 130.000 هزار مورد کاهش یافتند و به 881000 مورد رسید (نمودار زیر را ببینید) ، اما این کاهش ناشی از تغییر روش در نحوه تنظیم داده ها برای درنظر گرفتن نوسانات فصلی اشتغال بود.

     

    پیامدهای شرایط برای طلا

    همه این موارد چه تاثیراتی بر  بازار طلا دارد؟ خب ، کاهش نرخ بیکاری برای قیمت طلا عاملی منفی است ، زیرا می تواند اعتماد به نفس را برای بازگشت و ترمیم اقتصادی شدید بازگرداند. در واقع ، در پاسخ به انتشار گزارش وضعیت استخدام ، قیمت طلا در ابتدا کاهش یافت.

    با این حال ، این واقعیت که رشد شغلی ایالات متحده در ماه آگوست بیشتر کند شده ،نگران کننده است. این کندی شکنندگی بهبود اقتصادی فعلی را نشان می دهد و ثبات آن را بدون ارایه بسته محرک مالی جدید دولت زیر سال می برد. عدم اطمینان در مورد بیماری همه گیر و بهبود اقتصادی باید تقاضا برای طلا را به عنوان یک دارایی امن و یک تنوع بخش سبد پرتفوی حفظ کند.

    بنابراین ، در کوتاه مدت ، اصلاح قیمت در بازار طلا می تواند ادامه یابد. ناتوانی طلا در رالی قیمتی پس از اعلام فدرال رزرو در تغییر چشمگیر  هدف تورمی ناامید کننده به نظر می رسد و ممکن است نشان دهد که طلا قبلا تاثیر این سیاست جدید بانک فدرال را در قیمت گذاری های خود محاسبه کرده. همچنین بهبود شرایط ایجاد شده ناشی از پاندمی و بهبود اقتصادی می تواند فشار نزولی بر قیمت طلا وارد کند.

    توضیح اینکه فدرال رزرو در آخرین اعلام سیاست های پولی خود نرخ هدف تروم را به جای 2 درصد ، در بالای این رقم اعلام کرد.

    با این حال ، چشم انداز فاندامنتال طلا همچنان صعودی است. سیاست های پولی تسهیلی  باقی می مانند ، در حالی که نرخ بهره واقعی برای سالها بسیار کم یا حتی منفی خواهد بود. کسری های مالی و بدهی های عمومی در حال افزایش است. در چنین شرایط اقتصادی کلان ، طلا باید در بلند مدت بدرخشد.

    و قدرت طرف دویش و سیاست غیر تهاجمی را دست کم نگیرید! به هر حال ، هفته گذشته ، بانک فدرال تأیید کرد که منحنی فیلیپس مرده است ، بنابراین به اقتصاد اجازه می دهد تا رشد یابد و تورم بدون نیاز به افزایش نرخ بهره به سطح بالاتری صعود کند.. به عبارت دیگر ، بانک فدرال وعده داده است که بدون نگرانی در مورد تورم ، نرخ بهره فدرال را برای چند سال نزدیک به صفر نگه دارد. از آنجا که حتی واضح تر شده است که نگرانی بانک فدرال در مورد اقتصاد ضعیف بیش از تورم است ، ما حتی اطمینان بیشتری داریم که نرخ واقعی بهره برای سالها در سطح فوق العاده پایین باقی خواهد ماند ، که همچنان سرمایه گذاران را به سمت طلا سوق می دهد.

    توضیح اینکه :(منحنی فیلیپس یک مفهوم اقتصادی است که توسط A. W. Phillips ارایه شد و بیان می کند که تورم و بیکاری رابطه پایدار و معکوس دارند. این تئوری ادعا می کند که با رشد اقتصادی تورم به وجود می آید که به نوبه خود باید منجر به مشاغل بیشتر و بیکاری کمتر شود.)

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی