عصر بازار

در برنامه کارگر ایرانی مطرح شد؛

جزییاتی درباره بیمه بیکاری و شرایط بازنشستگی مردان و زنان

عصر اعتبار- یک کارشناس روابط کار عنوان کرد: هر کارگری که شش ماه سابقه بیمه‌پردازی دارد در صورت بیکاری ناخواسته مشمول مستمری بیکاری می‌شود.

جزییاتی درباره بیمه بیکاری و شرایط بازنشستگی مردان و زنان
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، ام البنین باقرنژاد که این هفته مهمان برنامه کارگر ایرانی بود، در جواب سوال مخاطبی درباره بیمه بیکاری عنوان کرد: مستمری بیکاری به کسانی تعلق می‌گیرد که به صورت ناخواسته از کار بیکار شده‌اند، یعنی کارگاهی به دلیل کاهش تولید، تعمیرات یا هر چیز دیگری که ارتباطی با کارگر ندارد، افراد شاغل خود را تعدیل می‌کند. این افراد می‌توانند از مستمری بیکاری استقاده کنند.

    او توضیح داد: بر اساس توافقی که سازمان تامین اجتماعی و وزارت کار داشتند، مستمری بیکاری به کسانی تعلق می‌گرفت که یک سال بیمه پردازی داشتند، اما این غیرقانونی بود و با شکایت به دیوان عدالت اداری افرادی با شش ماه سابقه می‌توانند مستمری بیکاری دریافت کنند.

    این کارشناس حقوق کار درباره میزان بیمه بیکاری گفت: جدول مشخصی برای بیمه بیکاری وجود دارد، اما به طور کلی دو مولفه میزان سابقه و تجرد یا تاهل تعیین کننده میزان مستمری بیکاری است. افراد تا 50 ماه می‌توانند بیمه بیکاری بگیرند. همچنین اگر فردی در حین دریافت بیمه بیکاری فوت کرد، بازماندگان او می‌توانند مستمری دریافت کنند.

    او با بیان اینکه مستمری بیمه بیکاری کمتر از حداقل حقوق نیست، گفت: در ماه‌های اخیر ما با نوعی مستمری بیکاری مواجه بودیم که متفاوت با مستمری بیکاری معمول است. این مستمری برای بیکاری ناشی از کروناست و رقم پرداختی کمتر از مستمری بیکاری است که در قانون مشخص شده است.

    باقرنژاد همچنین در جواب سوالی درباره بازنشستگی زنان گفت: زنان با 20 سال سابقه و 42 سال سن می‌توانند تقاضای بازنشستگی بدهند، اما این افراد به ازای 20 روز در ماه حقوق می‌گیرند.

    او همچنین درباره بازنشستگی با 60 سال سن عنوان کرد: مردان با 60 سال سن می‌توانند بازنشسته شوند و در صورتی که آنها 20 سال یا بیشتر سابقه داشته باشند، مستمری کامل را دریافت می‌کنند.

    این کارشناس روابط کار درباره مرخصی افراد شاغل گفت: بر اساس قانون افراد 30 روز در سال مرخصی استحقاقی دارند، یعنی برای هر ماه دو روز و نیم مرخصی که می‌توانند آن را ذخیره کنند.

    او همچنین در جواب سوالی درباره دلیل بازرسی‌های بازرسان تامین اجتماعی برای کارگران ساختمانی بیان کرد: در اصل این بازرسی‌ها در راستای احقاق حقوق کارگران است. واقعیت این است که در مورد بیمه کارگران ساختمانی سوء‌استفاده‌هایی صورت گرفت و افراد بدون اینکه کارگر ساختمانی باشند از این بیمه استفاده کردند. این بازرسی‌ها برای جلوگیری از این سوء‌استفاده‌هاست.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی