عصر بازار

سبد معاش ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی را نایده نگیرند

چرا در تعیین مزد و مستمری کفِ ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی "گفتمان غالب" شد؟!

عصر اعتبار- نادر مرادی با تاکید بر اینکه اصل و مبنا در چانه‌زنی‌های مزدی طبقه‌ی کارگر، سبد معیشت است، می‌گوید: دولت به دنبال به محاق راندن این گفتمان است.

چرا در تعیین مزد و مستمری کفِ ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی "گفتمان غالب" شد؟!
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، از ابتدای سال جاری دولت با کمک مصوبه کمیسیون تلفیق مبنی بر کف 2 میلیون و 800 هزار تومانی مستمری بازنشستگان کشوری، این عدد را به عنوان مبنای افزایش مزد و مستمری در افواه عمومی نهادینه کرد. در جریان اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی نیز، هدفگذاری بر مبنای رسیدن دریافتی بازنشستگان حداقل‌بگیر به همان عدد 2 میلیون و 800 هزار تومان صورت گرفت. این درحالیست که به گفته نادر مرادی (عضو هیات مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران) این رویه، فقط یک هدف را دنبال می‌کند: به حاشیه راندنِ گفتمانِ «سبد معیشت خانوار».

        سبد معیشت، یک گفتمان صد درصد قانونی‌ست و خواسته‌ی بدون تنازل طبقه‌ی کارگر، رساندن مزد و مستمری به عددِ به‌روز شده‌ی سبد معیشت است.

    رئیس شورای اسلامی کار کارگران آتش‌نشانی تهران با تاکید بر اینکه محاسبات اخیر نشان می‌دهد که پیامدِ گرانی مسکن و هزینه‌های بهداشتیِ خانوار، سبد معیشتِ 4 میلیون و 940 هزار تومانی اسفند 98 در مردادماه به 7 میلیون و 500 هزار تومان رسیده است؛ می‌گوید: نباید این عدد را نادیده بگیرند؛ هرچقدر بخواهند با برجسته کردن عددِ 2 میلیون و 800 هزار تومان، جامعه کارگران و بازنشستگان را از الزامات قانونی دور کنند و اذهان را به سمت این عدد جلب کنند، بازهم نباید فراموش کرد که کمترین حق کارگران و بازنشستگان، دریافتی مطابق با سبد معیشت خانوار است. هم ماده 41 قانون کار و هم ماده 96 قانون تامین اجتماعی به صراحت بر این حق تاکید دارد و نباید هیچ کارگر شاغل یا بازنشسته‌ای کمتر از سبد هزینه‌های زندگی، حقوق بگیرد.

    مرادی در ادامه ضمن انتقاد از تعلل در ترمیم مزد و مستمری می‌گوید: اگر قرار باشد قانون یعنی حداقل‌های قانونی دستمزد رعایت شود، باید هم مزد کارگران شاغل و هم مستمری کارگران بازنشسته در اسرع وقت ترمیم شود حال آنکه در آخرین جلسه شورایعالی کار که در هجدهم شهریورماه برگزار شد، هیچ تلاشی برای ترمیم دستمزد صورت نگرفت؛ راهکارهای اصلاحی مانند همسان‌سازی یا افزایش 200 هزار تومانی حق مسکن نمی‌تواند حق قانونی کارگران و بازنشستگان را به حاشیه ببرد؛ سبد معیشت، یک گفتمان صد درصد قانونی‌ست و خواسته‌ی بدون تنازل طبقه‌ی کارگر، رساندن مزد و مستمری به عددِ به روز شده‌ی سبد معیشت است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو