عصر بازار

مدیر امور اعتبارات بانک مسکن خبر داد

افزایش ۷۰ درصدی پرداخت تسهیلات ساخت مسکن

عصر اعتبار- مدیر امور اعتبارات بانک مسکن از استقبال سازندگان و انبوه سازان برای دریافت تسهیلات ساخت خبر داد و گفت: برای ۲۰ هزار واحد مسکونی از ابتدای امسال تسهیلات پرداخت شده که از حیث مبلغ ۷۵ درصد رشد نسبت به سال قبل نشان می دهد.

افزایش ۷۰ درصدی پرداخت تسهیلات ساخت مسکن
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن؛ هیبنا ، افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن تا سقف 250 میلیون تومان باعث شد تا سازندگان مسکن اقبال بیشتری برای دریافت این تسهیلات از خود نشان دهند.
    مطابق با سیاستهای اعتباری امسال، بانک مسکن سقف تسهیلات پرداختی به انبوه سازان را که از فناوریهای نوین استفاده کنند در شهر تهران به 250 میلیون تومان افزایش داد. این تسهیلات در مراکز استانها و شهرهای بیش از 200 هزار نفر به 220 میلیون تومان و در سایر شهرها به 180 میلیون تومان افزایش یافت.
    افت ساخت و ساز در چند سال گذشته باعث شده تا میزان ساخت و ساز در کشور کمتر از میزان تقاضا باشد. طبق آمارهای اعلام شده در حالیکه بر اساس طرح جامع مسکن باید سالانه 900 هزار مسکن تولید شود اما در خوشبینانه ترین حالت میزان تولید مسکن در سال به 300 هزار واحد مسکونی می رسد.
    حال با توجه به افزایش سقف تسهیلات مسکن در سال جاری که حدود 40 تا 50 درصد میزان هزینه های تولید را می تواند پوشش دهد می توان امیدوار بود که میزان تولید مسکن افزایش یابد.
    محمد حسن علمداری مدیر امور اعتبارات بانک مسکن در گفت و گو با خبرنگار "هیبنا" با اشاره به اینکه با افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن به 250 میلیون تومان، اقبال سازندگان و انبوه سازان به این تسهیلات افزایش یافت، گفت: پرداخت تسهیلات ساخت مسکن چه در بخش عادی و چه در بخش بافت فرسوده مورد استقبال انبوه سازان واقع شده است و آمارها موید این موضوع است.
    وی افزود: در پنج ماه گذشته پرداخت تسهیلات ساخت مسکن به گونه ای بوده که برای 20 هزار واحد مسکونی تسهیلات ساخت پرداخت شده است که این میزان از حیث مبلغ 75 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می دهد.
    علمداری در پاسخ به این سوال که آیا اقبال سازندگان در بافت فرسوده می تواند تا حدودی میزان نوسازی در این بافت ها زا سرعت دهد؟ ادامه داد: بافت فرسوده موانع متعددی برای نوسازی دارد و تنها پرداخت تسهیلات نمی تواند این موانع را برطرف کند.
    مدیر امور اعتبارات بانک مسکن با اشاره به اینکه نوسازی بافت فرسوده با افزایش سقف تسهیلات بهتر شده است گفت: برای نوسازی بافت فرسوده باید موانع متعدد را مثل تجمیع پلاک ها، اعتماد مالکان و ساکنان بافت فرسوده و منفعت ذینفعان نیز دیده شود تا حرکت نوسازی بافت های فرسوده سرعت بیشتری بگیرد.
    وی در پاسخ به این پرسش که با انتخاب مدیر عامل جدید بانک مسکن سیاستهای این بانک در حوزه ساخت و ساز تغییر خواهد کرد؟ گفت: اتفاقا مدیر عامل جدید بانک مسکن حمایت خوبی از حوزه ساخت و ساز داشته و بارها بر این موضوع تاکید کرده که باید در پرداخت تسهیلات ساخت به انبوه سازان سهولت بیشتری صورت بگیرد.
    علمداری در پاسخ به این سوال که انبوه سازان برای دریافت تسهیلات ساخت چه میزان زمان صرف می کنند؟ ادامه داد: انبوه سازان مشتری دایمی بانک مسکن هستند و قطعا با وجود دانستن مسیر دریافت تسهیلات، زمان پرداخت تسهیلات یک ماه تا 45 روز است.
    علمداری تاکید کرد: میزان کنونی تسهیلات ساخت با توجه به رشد قیمت نهاده های تولید ، سهم پوشش خود را در حال حاضر برای ساخت مسکن به 50 درصد رسانده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی