عصر بازار

شرایط انتقال وام مسکن زوجین به خریدار انفرادی

عصر اعتبار- تغییر قابل توجه سقف تسهیلات پرداختی از محل اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن سبب شکل‌گیری تقاضای انتقال تسهیلات زوجین به خریداران انفرادی در بازار مسکن شده است.

شرایط انتقال وام مسکن زوجین به خریدار انفرادی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، دی ماه سال گذشته سقف تسهیلات مسکن از محل خرید اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن موسوم به «تسه» تغییر کرد. با این تغییر که در راستای ترمیم قدرت خرید متقاضیان مسکن صورت گرفت، سقف تسهیلات انفرادی خرید مسکن از محل اوراق مسکن همچون دیگر انواع تسهیلات قابل پرداخت از این محل افزایش قابل توجهی یافته است.

    از اوایل دی ماه سال گذشته تاکنون، متقاضیان انفرادی تسهیلات اوراق مسکن در شهر تهران که پیش از آن قادر به دریافت تسهیلات 60 میلیونی از محل اوراق بودند، به تسهیلات 100 میلیونی برای خرید مسکن دسترسی پیدا کرده‌اند. متقاضیان انفرادی در مراکز استان‌ها و شهرهای با جمعیت بیش از 200 هزار نفر نیز از امکان دریافت تسهیلات 80 میلیون تومانی برخوردار هستند. متقاضیان سایر شهرها نیز می‌توانند تا سقف 60 میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن در ازای خرید اوراق «تسه» دریافت کنند.

    همچنین سقف این تسهیلات برای زوجین در شهر تهران به 200 میلیون تومان، در شهرهای بزرگ 160 میلیون تومان و سایر شهرها به 120 میلیون تومان افزایش یافته است. امکان افزایش 40 میلیون تومان تسهیلات جعاله در ازای خرید 80 فقره اوراق تسه به مبالغ ذکر شده نیز چه در قالب انفرادی و چه در قالب زوجین، در صورت تمایل فرد تسهیلات‌گیرنده وجود دارد.

    اما با توجه به اختلاف قابل توجه بین سقف‌های قدیمی تسهیلات اوراق و سقف‌های جدید تسهیلات اوراق، این پرسش ممکن است برای خریداران مسکن متقاضی استفاده از تسهیلات پیش بیاید که در صورت خرید خانه‌های وام‌دار، آیا این امکان وجود دارد که تسهیلات زوجین که در گذشته دریافت شده، اکنون به شکل انفرادی به خریدار جدید ملک منتقل شود؟

    پاسخ این پرسش مثبت است. با توجه به اینکه سقف تسهیلات اوراق مسکن در حالت انفرادی به 100 میلیون تومان افزایش یافته، تا 100 میلیون تومان از مانده‌بدهی (معادل سقف فعلی تسهیلات قابل پرداخت اوراق در حالت انفرادی) قابل انتقال به خریدار انفرادی ملک است. طبعا در صورتی که مانده بدهی بیش از این رقم باشد، فرد فروشنده که تسهیلات خود را به نام خریدار جدید منتقل می‌کند، باید مابه‌التفاوت را با شعبه مربوطه تسویه کند.

    در شرایط عادی انتقال مانده بدهی تسهیلات به خریدار جدید در صورت پرداخت نقدی 10 درصد از مانده میسر است، در حالی که اکنون با توجه به تمدید طرح «میثاق» در بانک مسکن این امکان تا پایان مهر ماه فراهم است که بدون پرداخت درصدی از مانده بدهی، تسهیلات به غیر منتقل شود.

    برای فروشندگانی که قصد خرید ملک جدید دیگری را با استفاده از تسهیلات بانکی ندارند، انتقال تسهیلات به خریدار جدید ملک قبلی می‌تواند جذاب‌تر از تسویه مانده اصل و سود با شعبه باشد و از طرفی برای خریدار جدید ملک نیز دریافت تسهیلاتی که یک یا چند سال از پرداخت اقساط آن سپری شده و عمده بخش سود تسهیلات پرداخت شده است، استفاده از این تسهیلات اغلب می‌تواند راهگشا و مطلوب باشد؛‌ مگر اینکه سقف مانده تسهیلات قبلی از سقف تسهیلاتی که فرد می‌تواند مستقیما دریافت کند، کمتر باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی