عصر بازار

کارنامه درخشان عملکرد یک ساله بانک قرض‌الحسنه مهر ایران

عصر اعتبار- بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در یک سال گذشته علاوه بر ثبت کارنامه‌ای موفق در شاخص‌های عملکردی، در حوزه بانکداری الکترونیکی نیز محصولات مختلفی را عرضه کرده است.

کارنامه درخشان عملکرد یک ساله بانک قرض‌الحسنه مهر ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار » به نقل از روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، این بانک نخستین و بزرگترین بانک قرض‌الحسنه کشور است که در سال 1386 با سرمایه اولیه 15هزار میلیارد ریال آغاز به فعالیت کرد و اقدامات مهم و موثری در راستای اعطای وام‌های قرض‌الحسنه و ترویج بانکداری اسلامی را در دستور کار خود قرار داد. انتخاب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به عنوان سومین بانک برتر جهان اسلام در سال 2018 از سوی نشریه بنکر افتخارات این بانک است. از اهم فعالیت‌های این بانک می‌توان به ارائه خدمت جهت انجام مسئولیت‌های اجتماعی در حوزه‌هایی چون اشتغال، معیشت، ازدواج، درمان، حمایت از مددجویان اجتماعی و سازمان‌های حمایتی اشاره کرد. در ادامه بخشی از عملکرد بانک مهر را از 1/6/98 تا 1/6/99 بررسی خواهیم کرد.

    میزان افزایش منابع بانک مهر ایران در این بازه یک ساله، 151هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به سال قبل 73درصد رشد را تجربه کرده است. این بانک همچنین توانسته 2میلیون و 511هزار فقره معادل 272هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کند و موفق به جذب یک میلیون و 900هزار مشتری جدید شد.


    همچنین بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در سه بخش بانکداری الکترونیک، حمایت از اشتغال، کارآفرینی و کالای ایرانی و همچنین مسئولیت‌های اجتماعی به فعالیت پرداخته و در این حوزه‌ها به هم‌وطنان زیادی خدمت‌رسانی کرده که برخی از مهم‌ترین این موارد را در ادامه شرح می‌دهیم.

    اجرای برنامه های بانکداری هوشمند

    بانک‌ها همواره نقشی غیر قابل انکار و اساسی در اقتصاد هر کشور دارند. در عصر حاضر و با توجه به پیشرفت تکنولوژی و دسترسی آسان بسیاری از افراد به اینترنت و... یکی از اقداماتی که می‌تواند به جذب بیشتر مشتریان و جلب رضایت آن‌ها کمک کند، توسعه بانکداری دیجیتال و همچنین محقق شدن بانکداری هوشمند است که بانک مهر ایران بیش از دو سال است در این راستا گام برمی‌دارد. شیوع کرونا نیز یکی از عواملی بود که لزوم توسعه بانکداری هوشمند را تشدید کرد. از جمله فعالیت‌های این بانک برای تحقق بانکداری هوشمند می‌توان امکان افتتاح حساب آنلاین، درخواست تسهیلات به‌صورت آنلاین و احراز هویت غیرحضوری را برشمرد.

     

    ارائه خدمات مختلف بر بستر همراه بانک

    یکی از اقدامات بانک مهر ایران برای اجرای بانکداری هوشمند، افتتاح حساب آنلاین است. در این طرح افراد قادر هستند با نصب برنامه مهریران و تکمیل اطلاعات خواسته‌ شده، بدون مراجعه به شعب اقدام به افتتاح حساب کنند و کارت بانکی نیز برای فرد ارسال خواهد شد. این موضوع از مراجعه فرد به شعبه بانک جلوگیری می‌کند و در وقت مشتریان نیز صرفه‌جویی خواهد کرد.

    از دیگر اقدامات این بانک جهت تحقق بانکداری هوشمند، پرداخت تسهیلات به صورت آنلاین است که به مشتریان این امکان را می‌دهد تا از طریق وب‌سایت بانک، فرآیند دریافت تسهیلات را پیش ببرند. این اقدام به‌زودی بر بستر همراه‌بانک نیز در دسترس مشتریان قرار خواهد گرفت. همچنین این بانک برای نخستین بار جهت رفاه حال مردم عزیز امکان احراز هویت غیرحضوری سجام را در کمتر از 10 دقیقه و با استفاده از همراه بانک خود میسر کرده، به‌طوری که دیگر نیازی نیست تا افراد برای احراز هویت سجام به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند.

     

    برنامه‌های اصلاح ساختار و دیجیتالی کردن عملیات اجرایی بانک

    همچنین بانک مهر ایران برنامه‌هایی را جهت اصلاح ساختار و دیجیتالی کردن عملیات اجرایی بانک انجام داد. برنامه‌های بانک جهت تحقق این هدف شامل مواردی چون راه‌اندازی سامانه مدیریت یکپارچه عملیات اجرایی دیجیتال بانک، دیجیتالی کردن اسناد، آرشیو الکترونیکی اسناد و حذف بایگانی فیزیکی در شعب، اتصال به سامانه ثبت احوال و احراز هویت بیومتریک، ثبت امضای مشتریان به صورت الکترونیک، داشبورد ارزیابی عملکرد شعب و.. است. از مزایای این اقدامات می‌توان به حذف کامل کاغذ از چرخه عملیات بانکی و در نتیجه آن کاهش هزینه‌ها، افزایش سرعت خدمت‌رسانی به مشتریان به وسیله حذف فرم‌های کاغذی، افزایش امنیت اطلاعات، صرفه‌جویی در حجم و فضای بایگانی و در دسترس بودن لحظه‌ای اسناد مشتری اشاره کرد.

    مهمترین اقدامات بانک قرض الحسنه مهرایران در حوزه کارآفرینی و حمایت از کالای ایرانی

    اشتغال، حمایت از کالای ایرانی و کارآفرینی از دیگر مواردی است که توجه ویژه بانک مهر ایران را به خود معطوف کرده و این بانک گام‌هایی در راستای توسعه این موارد برداشته است. بانک مهر ایران تلاش کرده تا با یک برنامه‌ریزی منسجم رویکرد خود را در حوزه اعطای تسهیلات تغییر دهد؛ به این صورت که از پرداخت تسهیلات در حوزه معیشت به ارائه تسهیلات در حوزه اشتغال، کارآفرینی و حمایت از کالای ایرانی روی بیاورد.

    هدف بانک مهر از این اقدامات ایجاد و توسعه اشتغال پایدار در مناطق محروم کشور است و این امر توانسته توجه نهادهای حمایتی مثل کمیته امداد، بنیاد برکت، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان بهزیستی را به خود جلب کند. این بانک در قالب چهار تفاهم‌نامه، 196هزار فقره تسهیلات به ارزش بیش از 20هزار میلیارد ریال پرداخت کرده است.

    اجرای طرح حمایت از کالا و خدمات ایرانی

    یکی از طرح‌هایی که بانک مهر در آن فعالیت دارد، حمایت از کالا و خدمات ایرانی است که بر اساس آن تفاهم‌نامه‌ای جهت حمایت از تولید کالای دیجیتال، منسوجات، لوازم یدکی خودرو، صنایع دستی، فرش و مبلمان، ملزومات ساختمان، لوازم خانگی و... در حوزه کالا و همچنین تفاهم‌نامه‌هایی در حوزه خدمات درمانی، پوشش بیمه‌ای، عوارض شهرداری، سفر و گردشگری، آموزش هنری و... منعقد کرده است.

     

    افزایش قدرت خرید هموطنان با طرح کالا کارت

    بانک مهر جهت حمایت از کالای ایرانی اقدام به راه اندازی طرح کالا کارت کرده است. بانک در این طرح با عرضه‌کنندگان کالا و خدمات قراردادی منعقد می‌کند که در آن امکان خرید اقساطی کالا با استفاده از تسهیلات قرض‌الحسنه وجود دارد و هدف آن حمایت از تولید و اشتغال‌زایی و همچنین افزایش قدرت خرید مردم عزیز کشورمان است.

    اقدامات صورت گرفته در حوزه های مسئولیت اجتماعی

    یکی از افتخارات بانک مهر ایران طی این یک سال، خدمت رسانی در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی بوده و در این راستا 500هزار خانه روستایی را در مقابل حوادث و بلایای طبیعی بیمه کرده است. این اقدام در روستاهای 3استان کشور سیستان و بلوچستان، ایلام و خراسان شمالی صورت گرفت. در این برنامه علاوه بر منازل مسکونی، اثاث منزل روستاییان هم تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌است.

     

    ساخت 100 واحد مسکونی برای سیل زدگان

    یکی دیگر از اقدامات بانک مهر ایران در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی، ساخت 100باب واحد مسکونی برای سیل‌زدگان استان‌های لرستان، گلستان و خوزستان است که این واحدها به خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) تحویل داده شد. از این 100 باب 30 واحد در گلستان، 30واحد خوزستان و 40واحد نیز در لرستان ساخته شد. برای این امر 20میلیارد ریال اعتبار اختصاص داده شد.

    منبع: اقتصادآنلاین

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی