عصر بازار

پای کرونا روی گلوی اقتصاد فرانسه

عصر اعتبار- سومین اقتصاد بزرگ اروپایی امسال حدود ۱۰ درصد کوچک خواهد شد.

پای کرونا روی گلوی اقتصاد فرانسه
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، مرکز آمار فرانسه در گزارشی پیش بینی کرد اقتصاد این کشور تا پایان امسال 9 درصد کوچک شود. به گفته این موسسه ریسک های ناشی از کرونا باعث شده است تا فعالیت های تجاری و اقتصادی با افت محسوسی مواجه شود و بخش بزرگی از توان مالی دولت به هزینه های درمانی تخصیص یابد. دولت فرانسه در برآوردی که حتی از مرکز آمار این کشور نیز بدبینانه تر است، پیش بینی کرده رشد اقتصادی امسال به منفی 11 درصد برسد.

    با توجه به اینکه 97 درصد ظرفیت اقتصادی فرانسه با دوران قبل از کرونا بازگشته است، انتظار می رود در سه ماهه سوم امسال رشد اقتصادی این کشور به 17 درصد افزایش پیدا کند. با این حال احتمال شروع دور جدید همه گیری کرونا در فرانسه در پاییز یا زمستان جدی است و این مساله می تواند رکود اقتصادی را بیش از پیش تشدید کند. تاکنون بیش از 30 هزار و 700 فرانسوی جان خود را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده اند. 

    متوسط نرخ رشد اقتصادی فرانسه در بازه زمانی 1949 تا 2019 معادل 0.78 درصد بوده است که بالاترین رقم ثبت شده مربوط به سه ماهه سوم سال 1968 با هشت درصد و پایین‌ترین رشد ثبت شده نیز مربوط به سه ماهه دوم سال 1968 با منفی 5.3 درصد بوده است.

    انتظار نمی رود دست کم تا پایان امسال، دومین اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا بتواند احیا شود. پیش از این  بانک مرکزی فرانسه در گزارشی از وضعیت اقتصاد این کشور اعلام کرده بود که بازگشت فعالیت‌ها به سطوح پیش از بحران دست کم دو سال به طول خواهد انجامید. طبق برآورد صورت گرفته توسط این بانک اقتصاد فرانسه پیش از انکه در سال‌اینده به رشد 6.9 درصدی دست یابد، امسال 10.3 درصد کوچک خواهد شد که در صورت تحقق حتی از عملکرد اقتصاد این کشور در سال های جنگ جهانی دوم نیز بدتر خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی