عصر بازار

چرا بانک های مرکزی خرید طلای خود را متوقف کرده اند ؟

عصر اعتبار- در ماه آگوست شاهد کاهش ورود جریان در صندوق های سرمایه گذاری با پشتوانه طلای ،همزمان با کاشه سرعت خرید طلای بانک های مرکزی بودیم.

چرا بانک های مرکزی خرید طلای خود را متوقف کرده اند ؟
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از کیتکو نیوز،جف کریستین ، شریک مدیریت در CPM گروپ، گفت: بانک های مرکزی همیشه به قیمت حساس بوده اند و اگر قیمت طلا بسیار بالا باشد ، خرید را متوقف می کنند.

    در مورد منابع صندوق قابل معامله در بورس (ETF) ، همه جریانات امسال ناشی از تقاضای سرمایه گذاری نبوده است.

    "برای ما روشن بود که برخی از بانکهای شمش طلا و نقره ، سپرده های فلزی فیزیکی را می گرفتند و آن را در ازای سهام تازه صادر شده ایی تی اف ها می فروختند ، و بنابراین بخشی از آن [ورودی طلا و نقره ایی تی افت های] تقاضای سرمایه گذاری نبوده ، بلکه این بانک ها بودند که نقره و طلای فیزیکی خود را خارج کرده  و در ترازنامه خود انها را با سهام ایی تی اف ها جایگزین می کردند ."

    از آنجا که نقدینگی طلا و نقره کمتر از ارزهای فیات است ، بانک ها با داشتن این کلاس دارایی ها به محدودیت "ارزش در معرض ریسک "خود رسیدند و مجبور شدند خریدهای بعدی را متوقف کنند.

    توضیح اینکه : ارزش‌ در معرض‌ ریسک، روش‌ جدیدی‌ برای‌ اندازه‌گیری‌ و سنجش‌ خطر احتمالی‌ موجود در بازار سرمایه‌ و از خانواده معیارهای ریسک نامطلوب می‌باشد که‌ تا به‌ حال‌ در بسیاری از مؤسسات‌ مالی‌ نفوذ داشته و روش‌ دست‌یابی‌ آن‌ها را به‌ میزان‌ ریسک‌ مالی‌ خود، کاملاً تغییر داده است.

    به‌طورکلی می‌توان گفت ارزش در معرض ریسک بیشترین مقدار زیان مورد انتظار را در یک افق زمانی مشخص در سطح اطمینانی معین اندازه‌گیری می‌نماید و با 3 متغیر اندازه گیری می‌شود: میزان ضرر و زیان بالقوه، احتمال رخداد ضرر و زیان بالقوه و بازه زمانی.

    برای مثال، یک شرکت سرمایه گذاری ممکن است اعلام کند ارزش در معرض ریسک روزانه خرید و فروش پرتفوی شرکت در سطح اطمینان 95 درصد، 100 میلیون دلار است‌. به‌عبارت‌دیگر، تنها در پنج مورد از صد معامله روزانه ممکن است ضرر و زیانی بیش از 100 میلیون دلار رخ دهد؛ بنابراین این معیار چگونگی مواجهه شرکت ها و مؤسسات را با ریسک بازار به‌طور خلاصه نشان می‌دهد و آن را با معیار نقدی نشان می‌دهد

    در خرید بانک مرکزی ، کشورها دلایل مختلفی برای افزودن به ذخایر طلای خود داشته اند ، اما با افزایش قیمت فلز در سال جاری ، همه آنها خریدهای طلا را کاهش داده اند.

    "هنگامی که در ماه آپریل جنگ قیمت نفت بین عربستان سعودی و روسیه آغاز شد و قیمت نفت کاهش یافت ، روسیه به دلیل کاهش درآمد های خود خرید طلا را متوقف کرد و از ماه آپریل تاکنون هیچ طلا خریداری نکرده است. چین محدودیت و انقباضات های اقتصادی روسیه را ندارد ، اما چندین سال بود که طلا می خرید و سبد پرتفوی خود را متنوع می کرد. طلا قسمت بسیار کمی از ذخایر آنها است ، اما آنها مرتباً خرید می کرده اند... آنها نیز عقب کشیده اند و امسال هیچ طلایی نخریده اند. "

    کریستین گفت ، امسال بخش عمده ای از خریدهای جهانی طلای بانک های مرکزی جهان از جانب ترکیه بوده، انهم به دلایل ژئوپلتیکی .

    "این ( دلایل) تحریم های ایالات متحده ، اختلافات با ایالات متحده ، اروپا ، فرانسه و اتحادیه اروپایی  را شامل می شود ، زیرا ترکیه می خواهد در آبهای مورد اختلاف حفاری به هدف کشف منابع انرژی داشته باشد. " "ترکیه دلایل زیادی برای داشتن طلا دارد."

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو