عصر بازار

وزیرکار اعلام کرد

۸۵ درصد بودجه‌های فنی و حرفه ای صرف پرداخت حقوق و دستمزد

عصر اعتبار- وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر ارتقای سهم آموزشهای مهارتی در بودجه ریزی ها، گفت: بیش از ۸۵ درصد بودجه آموزشهای فنی و حرفه ای صرف پرداخت حقوق و دستمزد مربیان می شود.

۸۵ درصد بودجه‌های فنی و حرفه ای صرف پرداخت حقوق و دستمزد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، محمد شریعتمداری در جلسه شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی گفت: اشتغال و مهارت در کشور در گروی افزایش مهارتهای شغلی است و با توجه به پوست اندازی بازار کار اگر نتوانیم خود را متناسب با آن هماهنگ کنیم انتظارات جامعه برآورده نمی شود.

    وی تدوین گری و تسهیل گری در امر آموزشهای فنی و حرفه ای و نظارت بر بودجه ریزی در این حوزه را امری ضروری دانست و تضمین کیفیت آموزشها و سنجش و ارزیابی از فعالیتهای آموزش فنی و حرفه ای، طراحی زیرساختهای مناسب برای این منظور و نظارت بر اجرای نظام صلاحیت حرفه ای را از جمله مسئولیتهای سنگین شورای عالی آموزش و تربیت فنی و حرفه‌ای و مهارتی برشمرد.

    وزیر کار تصریح کرد: براساس آخرین آمارهاهشت هزار و پانصد میلیارد تومان در حوزه آموزشهای فنی و حرفه ای در تمام وزارتخانه ها هزینه می شود که بیش از 85 درصد این بودجه صرف پرداخت حقوق و دستمزد می شود و حقوق معلمین هنرستانها و مربیان و کارکنان سازمان آموزش فنی و حرفه ای جزو این رقم است.

    محمد رضا سپهری دبیر شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه ای و مهارتی نیز در ادامه این جلسه، سهم آموزشهای مهارتی از کل بودجه آموزش و پژوهش را زیر 10 درصد و حدود 9.3 درصد اعلام کرد.

    به گفته وی در حال حاضر  3.4 درصد از بودجه فنی و حرفه ای برای تجهیز کارگاهها و هنرستانها اختصاص می یابد  و از طریق صندوق توسعه ملی و مشارکت خیرین و بنگاههای اقتصادی درصدد ارتقای سهم بودجه آموزشهای مهارتی در کشور هستیم.

    وی افزایش سهم آموزشهای فنی و حرفه ای در برنامه های توسعه ای را خواستار شد و گفت متاسفانه به اهداف پیش بینی شده در حوزه فنی و حرفه ای در برنامه ششم دست پیدا نکردیم ولی در برنامه هفتم توسعه افزایش این سهم در حال تدوین است.

    سردار مهدی فرحی - فرمانده قرارگاه مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح نیز در این نشست از صدور 6000 گواهی نامه فنی و حرفه ای تا نیمه نخست سال خبر داد و گفت پیش بینی شده که تا پایان سال برای پانزده هزار نفر گواهی نامه صادر شود.

    وی افزود: مقرر شده در اصلاح قانون سربازی اصل مهارت آموزی بعنوان اصلی مهم دیده شود و ایجاد صندوق مهارت سربازان توسط سردار باقری ابلاغ شده و بنا است صندوق در وزارت دفاع فعال و بحث حمایتهای مالی آن نیز پیش بینی شود.

    سردار فرحی مهارت آموزی سربازان را بعنوان قشری عظیم و جوان یک فرصت طلایی دانست و گفت: جامعه پانصد هزار نفری سربازان بین 18 تا 28 سال سن دارند و نیمی از آنها دارای تحصیلات عالیه هستند ولی پس از پایان خدمت عمدتا به دلیل نداشتن مهارت بیکارند.

    فرمانده قرارگاه مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح تصریح کرد:خوشبختانه با تعامل خوبی که با سازمان فنی و حرفه ای کشور و معاونت اشتغال وزارت کار داریم بحث اشتغال و مهارت را پیگیری کردیم و تاکید داریم که در مقوله سیاستهای کلان فصلی تحت عنوان آموزشهای مهارتی سربازان گشوده شود چرا که یک بستر آماده است و زمینه های آن اعم از جمعیت و پادگانها را در اختیار داریم.

    به گفته وی تاکنون 3000 کارگاه در فنی و حرفه ای ثبت شده و سربازان در متن پادگانها در حال کار و آموزش هستند و پیش بینی شده سالیانه 40 هزار سرباز از این طریق گواهی نامه مهارتی دریافت کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی