عصر بازار

۵۸.۴ درصد متقاضیان بیمه بیکاری مستاجرند

۶۰درصد بیکاران سرپرست‌خانوارند

عصر اعتبار- رئیس موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی گفت: بر اساس جدیدترین نتایج «نظرسنجی» این موسسه از متقاضیان «بیمه بیکاری» که همچنان بیکار هستند، ۶۰ درصد بیکاران سرپرست خانوار و ۵۸.۴ درصد متقاضیان بیمه بیکاری هم مستاجرند.

۶۰درصد بیکاران سرپرست‌خانوارند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از خبرآنلاین، روزبه کردونی گفت: آگاهی دقیق از وضعیت جامعه و انجام پژوهش‌های مبتنی بر نظرسنجی، حرکت به سمت هرگونه سیاستگذاری یا مداخله‌ای را با کاهش احتمالات قابل توجهی از شکست، اتلاف منابع یا حتی تحقق اهدافی ناخواسته و خلاف اهداف مدنظر مداخله کنندگان روبرو خواهد کرد.

    وی ادامه داد: از همین رو؛ مؤسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی در راستای اهداف مأموریتی خود، پژوهشی از نوع نظرسنجی را به منظور بررسی «وضعیت متقاضیان دریافت بیمه بیکاری» به انجام رسانده و بنا دارد تحلیل هایی را بر پایۀ این داده‌های دقیق در اختیار متخصصان و سیاست‌گذاران حوزه‌های مرتبط قرار دهد.

    کردونی گفت: این نظرسنجی، وضعیت حدود بیش از 700 هزار متقاضی بیمه شده تامین اجتماعی را که در سامانه بیمه بیکاری ثبت نام کرده اند مورد ارزیابی قرار داده است، برخی نتایج به دست آمده (برای آن‌دسته از افرادی است که همچنان پس از درخواست مقرری بیمه بیکاری، بیکار هستند)؛ نشان می‌دهد 40.4 درصد از پاسخگویان در این نظرسنجی، زن و 59.6 درصد مرد بوده‌اند.

    رئیس موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی اظهار کرد:  21.2درصد از پاسخگویان «مجرد» و 72.4 درصد «متأهل» هستند.

    وی با بیان اینکه  22.6 درصد از پاسخگویان دارای «قرارداد دائم» و 77.4درصد نوع قراردادشان «موقت» بوده‌اند، افزود: 86.4 درصد آن‌ها قبلا مقرری بیمه بیکاری دریافت نکرده‌اند. همچنین 76.7درصد از آنها اعلام کرده که خودشان درخواست بیمه بیکاری را ثبت کرده‌اند.

    کردونی ادامه داد: براساس این نظرسنجی، 77.1درصد پاسخ‌دهندگان در بخش «خدمات»، 1.4درصد در بخش «کشاورزی» و 21.5درصد در بخش «صنعت» مشغول به کار بوده‌اند.

    وی در مورد نوع قرارداد این افراد گفت: 76درصد به صورت تمام‌وقت و 24درصد ساعتی بوده و 58.2درصد آنها اعلام کرده که کارفرماهایشان نسخه‌ای از قرارداد را به آنها تحویل نداده‌اند.

    رئیس موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی گفت: 61.9 درصد پاسخگویان، «سرپرست خانوار» بوده‌ و این درحالی است که فقط 27.1 درصد پاسخگویان بیان کرده‌اند که فرد دیگری در خانواده آن‌ها «حقوق‌بگیر» است.

    وی افزود: طبق این نظرسنجی 58.4درصد پاسخگویانی که همچنان بیکار بوده، «مستاجر» و 41.6 درصد «مالک» هستند.

    رئیس موسسه عالی پژوهش تامین اجتماعی گفت: اقساط ماهیانه این افراد 25.5 درصد(بین 500هزار تا یک میلیون تومان)، 25درصد (بین یک تا2 میلیون تومان)، 16درصد (کمتر از 500هزار تومان)، 15.6 درصد(بدون قسط)، 10درصد(بین 2تا3 میلیون تومان)، 4درصد(بین 3تا 4میلیون تومان) و 3.7 درصد (بیش از 4میلیون تومان) گزارش شده است.

    کردونی تصریح کرد: 87.9درصد از پاسخگویان اظهار کرده‌اند که «یارانه 45 هزارتومانی» دریافت می‌کنند و 54.6 درصد نیز «یارانه معیشتی» می‌گیرند.

    وی اظهار کرد: نتایج تفصیلی این نظرسنجی به زودی در اختیار پژوهشگران و سیاستگذاران قرار می‌گیرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی