عصر بازار

کف چک برگشتی در نیم‌سال کرونا

عصر اعتبار- آمارهای بانک‌مرکزی نشان می‌دهد پس از گذشت ۶‌ماه از شیوع ویروس کرونا، نسبت چک‌های برگشتی به چک‌های مبادله‌ای از نظر تعداد کمترین رقم را ثبت کرده است. آمارها نشان می‌دهد از ۵/ ۸ میلیون فقره چک مبادله‌ای به ارزش ۹/ ۱۹۳ هزار میلیارد تومان در مردادماه، ۷/ ۹۰ درصد از نظر تعداد و ۲/ ۹۰ درصد از نظر مبلغ چک‌ها وصول شده است.

کف چک برگشتی در نیم‌سال کرونا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، به عبارت دیگر تنها 3/ 9 درصد از نظر تعداد و 8/ 9 درصد از نظر مبلغ چک‌ها، برگشت خورده است. تعداد و مبلغ چک‌های برگشتی در مردادماه به نسبت تیرماه نیز کاهش 2/ 9 درصد و کاهش 6/ 2 درصدی را ثبت کرده است. روند کاهشی چک‌های برگشتی نشان‌دهنده برگشت اقتصاد به وضعیت پیش از شیوع ویروس کروناست.

    کاهش تعداد چک‌های مبادله‌ای
    بانک‌مرکزی آمار چک مبادله‌ای در مردادماه را منتشر کرد. براساس آمار منتشر شده، در مردادماه سال‌جاری بیش از 5/ 8 میلیون فقره چک به ارزشی بالغ بر 9/ 193 هزار میلیارد تومان مبادله شده که نسبت به تیرماه از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب 6/ 6 درصد و 6/ 5 درصد کاهش را نشان می‌دهد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در ابتدای سال‌جاری، چک‌های مبادله‌ای به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بسیاری از کسب‌وکارها، از نظر تعداد و مبلغ کاهش قابل‌توجهی پیدا کرده بود. به‌طوری‌که در فروردین‌ماه تعداد چک‌های مبادله‌ای حدود 1/ 6 میلیون فقره و از نظر مبلغ 2/ 65 هزار میلیارد تومان بوده است. اما در اردیبهشت‌ماه با بازگشایی کسب‌وکارها وضعیت چک‌ها نیز بهبود نسبی پیدا کرده، به‌طوری‌که چک‌های وصولی در این‌ماه به تعداد حدود 8 میلیون فقره رسیده و از نظر مبلغ نیز بیش از دو برابر شد. در خردادماه نیز به رغم کاهش تعداد چک‌های مبادله‌ای اما مبلغ آن همچنان سیر صعودی داشته است. در اولین‌ماه تابستان تعداد چک‌های مبادله‌ای به بیش از 9 میلیون فقره رسید و از نظر مبلغ نیز 4/ 205 هزار میلیارد تومان بوده است. اما در مردادماه هم از نظر تعداد و هم از نظر رقم، چک‌های مبادله‌ای به نسبت تیرماه کاهش داشته است.

    رشد تعداد چک‌های وصولی
    از تعداد کل چک‌های مبادله شده، بیش از 7/ 7 میلیون فقره چک به ارزش 9/ 174 هزار میلیارد تومان وصول شده است. بررسی روند چک‌های وصولی نشان می‌دهد که تا تیرماه روند صعودی طی شده است. اما در مردادماه نسبت به‌ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ چک‌های وصولی به ترتیب 3/ 6 درصد و 9/ 5 درصد کاهش را نشان می‌دهد.  یکی از نسبت‌های مهم در بررسی وضعیت چک‌های مبادله و وصول شده، نسبت تعداد چک‌های وصولی به مبادله‌ای است. بررسی‌ها نشان می‌دهد از کل تعداد و مبلغ چک‌های مبادله شده، به ترتیب 7/ 90 درصد و 2/ 90 درصد وصول شده است. آمارها نشان می‌دهد از ابتدای سال از نظر نسبت تعداد چک‌های وصولی به مبادله‌ای بیشترین مقدار ثبت شده است. رقم این نسبت تقریبا از بهمن‌ماه که پاندمی کرونا مطرح شد، روندی نزولی در پیش گرفت. به‌طوری‌که در اسفند‌ماه نسبت چک‌های وصولی به مبادله‌ای از نظر تعداد 89 درصد بوده است. پس از آن در فروردین‌ماه این نسبت به 7/ 81 درصد کاهش پیدا کرد اما مجددا در اردیبهشت‌ماه به حدود 7/ 87 درصد رسید. این روند صعودی در ماه‌های بعد نیز ادامه پیدا کرد تا در تیرماه به 4/ 90 درصد و در مرداد‌ماه به 7/ 90 درصد رسیده است. در مورد نسبت چک‌های وصولی به مبادله‌ای از نظر مبلغ نیز تقریبا همین روند طی شده است. البته این نسبت از نظر مبلغی در مرداد‌ماه سال‌جاری 2/ 90 درصد بوده درحالی‌که در‌ماه قبل آن 6/ 90 درصد بوده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی