عصر بازار

تعداد و مبلغ چک‌های برگشتی کم شد

عصر اعتبار- بررسی جدیدترین آمار بانک مرکزی درباره چک‌های برگشتی نشان می‌دهد که در مرداد سال جاری بیش از ۷۹۴ هزار فقره چک به ارزشی حدود ١٩ هزار میلیارد تومان برگشت داده شده است که در مقایسه با ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ ۹.۲ و ۲.۶ درصد کاهش یافته است.

تعداد و مبلغ چک‌های برگشتی کم شد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، تازه‌ترین آماری که بانک مرکزی از جریان مبادلات چک منتشر کرده، نشان می‌دهد که در مرداد ماه بیش از 8.5 میلیون فقره چک به ارزشی حدود 193 هزار و 900 میلیارد تومان مبادله شده است که از نظر تعداد 6‌.6 درصد و مبلغ تا 5.6 درصد نسبت به تیرماه کاهش دارد.

    از سوی دیگر، بیش از 7.7 میلیون فقره با ارزشی بالغ بر 174هزار و 900 میلیارد تومان از چک‌های مبادله‌ای وصول شده است که از نظر تعداد 6.3  درصد و مبلغ 5.9 درصد کاهش دارد. در کنار چک‌های وصولی بیش از 794 هزار فقره چک برگشت خورده که این تعداد 9.2 درصد
    نسبت به تیرماه کاهش دارد و ارزش چک‌های برگشتی به 19 هزار میلیارد تومان می‌رسد که ریزشی معادل 2.6 درصدی داشته است.

    همچنین در این مدت، در استان تهران بیش از 2.6 میلیون فقره چک با ارزشی حدود 97 هزار و 800  میلیارد تومان مبادله شده که بیانگر صدرنشینی استان تهران در مبادله چک در سطح کشور است. چک‌های وصول شده در تهران 2.4 میلیون فقره به ارزشی بالغ بر  89 هزار و 600 میلیارد تومان و چک‌های برگشتی تا 218 هزار فقره به ارزش 8 هزار و 200 میلیارد تومان گزارش شده است.

    چک‌های برگشتی به تفکیک علل

    علاوه براین، در مرداد ماه امسال در کل کشور بـالغ بـر ٧٦٨ هـزارفقـره چـک بـه ارزشـی بـیش از ١٨هـزار و 100 میلیـارد تومان به دلایل کسری یـا فقـدان موجـودی برگشـت خورده است که در واقـع از نظـر تعـداد 96.7 درصـد و از نظر ارزش 95.5 درصد از کل چک‌های‌برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی بوده است. 

    از سوی دیگر، در استان تهران حدود ٢۰٨ هزار فقره چک به ارزشی حدود ٧ هزار و 800 میلیارد تومان به دلایل کسری یا فقدان موجودی برگشت داده شده که در استان تهران از
    نظر تعداد 95.5 درصد و از نظر مبلغ 94.7 درصد از کل چک‌های برگشتی به دلایل کسری یا فقدان موجودی بوده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی