عصر بازار

رییس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس؛

شناسایی مسیرهای نقل و انتقالات بانکی ایران ممکن نیست

عصر اعتبار- جعفر قادری اضافه شدن ۱۸بانک و نهاد مالی ایرانی به لیست جدید تحریم‌های ایالات متحده را نشانه عجز آمریکا در مواجهه با مقاومت مردم ایران می‌‌داند. نماینده مردم شیراز معتقد است؛ این تحریم‌ها جز آثار روانی محدود در بازارها، تاثیری در فرآیند تامین نیازهای ضروری و فضای کسب و کار کشور نخواهند داشت.

شناسایی مسیرهای نقل و انتقالات بانکی ایران ممکن نیست
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادآنلاین، رییس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به راهبردهای ایران برای نقل و انتقالات بانکی گفت: هرچند برخی فعالیت‌های محدود توسط این بانک‌ها انجام می‌شد اما به نظرم، این تحریم‌ها تاثیر خاصی در فعالیت‌های اقتصادی کشور نخواهد داشت. چراکه بیشتر فعالیت‌ها و نیازهای ارتباطی و بانکی ایران در حال حاضر توسط صرافی ها پوشش داده می شود. شناسایی، رصد و تحریم این صرافی‌ها برای آمریکا مقدور نیست، چراکه بسیار انعطاف پذیرند و به راحتی تکثیر می‌شوند. ضمن اینکه در کوتاه ترین زمان ممکن می‌توانند عناوین و موقعیت مکانی خود را تغییر دهند و دوباره به فعالیت بپردازند.

    جعفر قادری در ادامه خاطر نشان کرد: بر این اساس تصور نمی‌کنم تحریم‌های جدید آمریکا بر علیه 18بانک یا نهاد مالی ایران، تاثیر عمیقی بر مشکلات اقتصادی کشور داشته باشد.

    او افزود: در کوتاه مدت ممکن است مشکلاتی بر سر راه فعالیت این بانک ها که وظیفه تامین دارو و مواد غذایی را پیگیری می کردند، ایجاد شود. اما براساس اطلاعاتی که من دارم برای تامین نیازهای ضروری کشور، معافیت‌های لازم اخذ شده است.حتی در صورت لغو این معافیت‌ها هم کشورمان برای تامین اقلام مورد نیاز خود، نقل و انتقالات بانکی و... مشکل خاصی نخواهد داشت.

    نماینده مردم شیراز ضمن تاکید بر ضرورت تبدیل این نوع تهدیدهای تحریمی به فرصت های اقتصادی گفت: به نظرم مجموعه تهدیدهای تحریمی آمریکا علیه کشورمان فرصتی است تا نگاه و جهت‌گیری نظام تصمیم‌سازی و مدیریتی کشور به جای بیرون، متوجه استفاده از ظرفیت‌های داخلی شود. در حوزه هایی که امکان جایگزین کردن مواد اولیه و تولیدات داخلی با نمونه‌های خارجی و وارداتی وجود دارد، باید نیازها را از درون کشور و با تکیه بر توان داخلی تامین کنیم. البته نه به این معنی که مناسبات ارتباطی و اقتصادی خود را با جهان پیرامونی تعطیل کنیم، بلکه مساله اصلی تکیه بر توانایی ها و دانایی های رسوب شده در داخل کشور است.

    رییس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه تاکید کرد: هر زمان که رویکرد کلی  در تصمیم‌سازی‌ها، متوجه ظرفیت‌های داخلی بوده، نتایج قابل توجهی هم متوجه کشور شده و هر زمان که نگاهمان به جای داخل، متوجه بیرون از کشور بوده، آسیب‌های فراوانی به اقتصاد و معیشت مردم وارد شده است.

    قادری تاکید کرد: بیش از 5هزار شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد که می توان به اکثر نیازها و مطالبات فعالان اقتصادی و خدماتی کشور پاسخ داد. باید زمینه ارتباط این شرکت‌های دانش بنیان با بدنه اقتصادی و تولیدی فراهم شود تا تولید‌کنندگان و صاحبان سرمایه متوجه این ظرفیت‌ها و استفاده از آنها شوند.

    قادری در پاسخ به این پرسش که آیا تحریمهای جدید، هیچ اثری در بازارها نخواهد داشت؟ گفت: به هر حال این فضاسازی های تحریمی، آثار روانی محدودی خواهد داشت و احتمالا باعث نوسانات محدود در بازارهایی چون سکه و ارز خواهد شد. واقعیت آن است که این تحریم‌ها نشان دهنده عجز و زبونی دولت آمریکاست. کشوری که بر خلاف ادعاهایی که همواره در خصوص حقوق بشر و انسان دوستی و...داشته، مسیر تامین دارو و غذا را برای مردم ایران و بیماران مسدود می‌کند. دولتی که از یک طرف ادعای دوستی با مردم ایران می کند و از سوی دیگر همین مردم را تحت شدیترین نظامات تحریمی قرار میدهد.

    نماینده مردم شیراز در مجلس در پایان گفت: برای بی اثر ساختن تحریم های اقتصادی چاره ای نداریم جز اینکه در اقتصاد ، دانش و فناوری توانمند شویم. تنها در این صورت است که دشمنان برای همیشه ابزار تحریم و فشار را کنار می‌گذارند و در مسیر تعامل و همکاری با کشورمان گام می‌گذارند. باید برای توانمند شدن تلاش شود تا از اتخاذ تصمیمات غیرکارشناسی و غیر اقتصادی در حوزه مسائل اقتصادی، پولی، بودجه ای و...خودداری شود. در واقع باید بر اساس یک نقشه راه کلان اقتصادی که همه افراد، گروه ها و جریانات برای اجرای آن به تفاهم رسیده باشند، مسیر پیشرفت همه جانبه کشور دنبال شود. به عبارت دیگر، تغییرات سیاسی و مدیریتی نباید تغییری در پیگیری این راهبردهای کلان ایجاد کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی