عصر بازار

ضرورت بهبود درآمدهای غیرمشاع بانکی

عصر اعتبار- معاون فناوری اطلاعات بانک‌ اقتصادنوین معتقد است سهم عمده درآمدهای مشاع نظام‌ بانکی از کل منابع درآمدی آنها، منجر به افزایش ریسک اعتباری بانک‌ها و تشدید رشد نقدینگی خواهد شد و ضروری است سیاستگذار پولی نسبت به افزایش درآمدهای غیرمشاع بانک‌ها توجه ویژه داشته باشد.

ضرورت بهبود درآمدهای غیرمشاع بانکی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۲:۰۰

    به گزارش خبرگزاری پایگاه خبری«عصر اعتبار» ، محمد صادقی، معاون فناوری‌ اطلاعات بانک اقتصاد نوین در گفت و گو با خبرنگار   عصر اعتبار بیان می‌کند که افزایش درآمدهای غیرمشاع  از طریق گسترش خدمات بانکی کارمزد‌محور مانند خدمات بانکداری الکترونیک،هم باعث سودآوری پایدار و مطمئن برای بانک‌ها می‌شود، هم شرایط پیشبرد سیاست‌های کلان اقتصادی را فراهم می‌کند.

    صادقی در خصوص آثار منفی تاکید بر درآمدهای مشاع در بانک‌ها تشریح کرد: در بانکداری سنتی سهم عمده درآمدهای بانک از درآمدهای مشاع یعنی از محل پرداخت تسهیلات به متقاضیان حاصل می‌شود و هرچه بازه اختلاف میان سود سپرده‌ها و تسهیلات بیشتر باشد عواید بانک‌ها نیز بیشتر می‌شود. لذا تلاش بانک‌ها به جذب سپرده با هر قیمتی و اعطای تسهیلات با سود بالاتر معطوف است.

    وی افزود: این رقابت برای جذب سپرده هم در تورم موثر است و هم ریسک بانک‌ها را به خاطر عدم رعایت بهداشت اعتباری بالا می‌برد و تقریبا کل فعالیت بانک‌ها را در دو فعالیت جذب سپرده و اعطای تسهیلات خلاصه می‌کند.

    این مقام ارشد بانکی مهمترین مشکل درآمدهای مشاع را ریسکی می‌داند که ازعدم تحقق سود تسهیلات به دلیل معوق شدن آنها حاصل می‌شودکه هم جریان نقدینگی و هم سود آوری بانک را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

    صادقی توجه بانک‌ها به کسب درآمدهای غیرمشاع را به عنوان یک راه برون‌رفت از مشکلات کنونی بانک‌ها عنوان و تصریح کرد: گسترش خدمات بانکی کارمزد محور مانند اعتبارات اسنادی، ضمانت‌نامه بانکی، خدمات ارزی، کارمزد نگهداری اسناد و اوراق بهادار مشتریان، صدور انواع چک‌ها و خدمات بانکداری الکترونیک است تا با ارایه خدمات بیشتر به مشتری، باعث سهولت انجام کارهای اقتصادی  شوند و هم با کسب درآمد نقدی از ارایه خدمات، به سود آوری پایدار و مطمئن برای بانک برسند.

    وی افزود: یعنی باید به سویی حرکت کنیم که مشتریان با ساده‌ ترین روش ممکن خدمات مورد نیاز خود را با بهترین کیفیت دریافت کنند، در این صورت حتما حاضر خواهند بود تا هزینه و کارمزد دریافت این خدمات را پرداخت کنند.

    معاون فناوری اطلاعات بانک اقتصاد نوین با اشاره به فهرست خدمات بانک‌های خارجی و صورت‌های مالی آنها گفت: تفاوت بارز بانکداری متداول در ایران با آن کشورها، تمرکز بسیار زیاد آنها روی ارایه خدمات کارمزد محور است و طرح شدن مدل‌های بانکداری مانند بانکداری الکترونیک، بانکداری باز، بانکداری دیجیتال با همین هدف و ارایه خدمات بیشتر و متنوع به مشتریان بیشتر می‌باشد و در این مسیر به مدل ارایه خدمات مشارکتی با شرکای تجاری و شرکای استراتژیک و فین‌تک‌ها و استارت‌آپ‌ها هم رسید‌ه‌اند تا با تعریف مدل‌های کسب و کار جدید، کسب درآمد بیشتری از ارایه خدمات مشترک داشته باشند و درآمد حاصل را با آنها تسهیم کنند.

    این مقام ارشد بانکی با بیان اینکه نکته اساسی بانکداری نوین نحوه تعریف مدل دریافت کارمزد و توزیع کارمزد مدیریت آنهاست، افزود: دریافت و توزیع کارمزد‌ها باید به نحوی باشد که سرویس گیرندگان، متناسب با خدمات دریافت شده کارمزد را پرداخت کنند و ارایه دهندگان سرویس نیز، به میزان تاثیر در ایجاد کارمزد دریافتی، سهم خود را دریافت‌نمایند.

    وی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا افزایش هزینه خدمات بانکی باعث کاهش جذب سپرده و نارضایتی مشتریان نخواهد شد؟ گفت: با توجه به شرایط کنونی که بانک‌ها بخش اعظم تامین مالی پروژه‌ها را در کشور متحمل شده‌اند، و همچنین با توجه به رشد شدید هزینه‌های بانک‌ها به دلیل گران‌تر شدن خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات، به روز‌رسانی کارمزد‌های خدمات بانکی اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد و ضروری است مورد توجه سیاستگذار پولی قرار گیرد. با این حال، بانک‌ها می‌توانند از مدل‌های کارمزد و تخفیف به‌عنوان ابزار بازاریابی و کسب رضایت مشتری استفاده کنند.

    خبرنگار: فایزه مقصودیان

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو