عصر بازار

سومین اقتصاد بزرگ دنیا تا سال ۲۰۵۰؛ هند یا ژاپن؟

عصر اعتبار- ممکن است اقتصاد هند از مکان پنجم به سومین مکان در لیست بزرگترین اقتصادهای جهان طی سه دهه آینده برسد.

سومین اقتصاد بزرگ دنیا تا سال ۲۰۵۰؛ هند یا ژاپن؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار»به نقل ازایبِنا ، مطالعه اخیر منتشر شده در مجله پزشکی لانست، در اوایل سال جاری، مبتنی بر تغییرات در سایز جمعیت در سن کار در بزرگترین کشورهای جهان است، که به سناریوهای تولید ناخالص داخلی تبدیل می شود.

    بر اساس پیش بینی های لانست، هند بیشترین جمعیت در سن کار را قبل از سال 2030 خواهد داشت، که به رشد خود ادامه می دهد و به بالاترین سطح قبل از سال 2050 می رسد. علیرغم کاهش پیش بینی شده بعدی، هنوز بزرگسالان در سن کار هند بیش از هر کشور دیگری در جهان تا پایان قرن خواهد بود.

    در سال 2017، هند هفتمین اقتصاد بزرگ جهان بود، قبل از اینکه به جایگاه پنجم برسد. تغییرات جمعیتی این امکان را برای ملت آسیای جنوبی فراهم می کند که تا سال 2030 به عنوان چهارمین اقتصاد بزرگ پس از آمریکا، چین و ژاپن ظاهر شود. در سال 2050، قرار است این کشور با جهش در مقابل ژاپن، مقام سوم را به دست آورد و طبق پیش بینی، این موقعیت را تا سال 2100 حفظ کند.

    قرار است رقابت طولانی مدت بین دو اقتصاد بزرگ جهان یعنی ایالات متحده و چین نیز با تغییرات جالبی روبرو شود. این مطالعه می گوید که طبق پیش بینی، چین در سال 2035 از ایالات متحده پیشی بگیرد. با این حال، ممکن است این دو کشور در سال 2098 مجددا تغییر موقعیت دهند، زیرا انتظار می رود جمعیت چین رشد اقتصادی را کاهش دهد.

    بر اساس اطلاعات اکتبر چشم انداز اقتصاد جهانی صندوق بین المللی پول، سال گذشته هند با تولید ناخالص داخلی اسمی پنجمین اقتصاد بزرگ جهان شد و از فرانسه و انگلیس پیشی گرفت. رشد اقتصادی این کشور در دهه گذشته در بالاترین میزان در جهان بوده و در سال 2019 به تولید ناخالص داخلی 2.94 تریلیون دلار رسیده است.

    هند یک هدف بلندپروازانه برای تبدیل شدن به اقتصاد 5 تریلیون دلاری تا سال 2025 دارد. در حالی که سطح هدف، به تقریباً دو برابر اندازه تولید ناخالص داخلی نیاز دارد، در ابتدا چالش برانگیز تلقی می شد، شیوع Covid-19 این کار را تقریباً غیرممکن کرده است.

    اقتصاد این کشور در سه ماهه اول با کاهش چشمگیری روبرو شد و با رکورد 23.9 درصدی منقبض شد. در حالی که قرار است پایان تعطیلی های سختگیرانه تا حدودی تنظیم شوند، پیش بینی می شود تولید ناخالص داخلی هند حداقل ده درصد در این سال مالی کاهش یابد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی