عصر بازار

رییس کل بانک مرکزی:

کمبود منابع ارزی مهم‌ترین دلیل افزایش نرخ دلار

عصر اعتبار- رییس کل بانک مرکزی گفت: کشور در حال حاضر با کمبود شدید ارز مواجه شده که همین موضوع به افزایش نرخ دلار دامن زده است.

کمبود منابع ارزی مهم‌ترین دلیل افزایش نرخ دلار
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران،  عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی در جلسه شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی اظهار کرد: محدودیت‌های زیادی به دلیل تحریم‌ها ایجاد شده و از این رو باید سختگیری برای بازگرداندن ارز صورت بگیرد.

    وی افزود: صادرات غیر نفتی در حال حاضر ارزشمند‌ترین سرمایه کشور محسوب می‌شود که این مهم توسط صادرکنندگان برتر و خوش قول ارزشمند‌تر می‌شود و درآمد ارزی کشور به این افراد وابستگی دارد.

    رییس کل بانک مرکزی بیان کرد: افزایش قیمت ارز به دلیل بخشنامه‌ها و مصوبه‌ها نیست بلکه به دلیل کاهش درآمد‌های ارزی است یعنی در صورتی که تمام صادرکنندگان ارز خود را به چرخه اقتصاد باز می‌گرداندند، نرخ ارز به این شکل افزایش پیدا نمی‌کرد.

    همتی بیان کرد: 70 نفر از افرادی که صادرات بیش از 10 میلیون دلار در کارت بازرگانی آن‌ها ثبت شده است، نه تنها صادرکننده یا تولیدکننده بودند بلکه بررسی‌ها نشان داد که این افراد کارتن خواب بودند یعنی سوء استفاده از هویت افراد مختلف برای‌ دریافت کارت بازرگانی آن‌ها شده است.

    وی تصریح کرد: صادرات در صورتی می‌تواند موثر واقع شود که درآمد و سرمایه گذاری برای کشور داشته باشد در غیر این صورت علاوه بر خروج سرمایه‌ها موجب زیان تمام بخش‌های کشور می‌شود.

    رییس کل بانک مرکزی در پایان ابراز کرد: در نیمه دوم سال صادرات به دلیل کاهش موانع، نسبت به نیمه اول افزایش پیدا خواهد کرد چراکه سخت‌ترین موج تحریم‌ها به پایان رسیده و کنترل نرخ ارز روی غلطک قرار گرفته است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی