عصر بازار

رشد منفی ۵.۲ درصدی اقتصاد خاورمیانه و شمال آفریقا

عصر اعتبار- بانک جهانی پیش‌بینی کرد کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا به خاطر بحران کرونا طی سال جاری رشد منفی ۵.۲ درصدی خواهند داشت. رشد منفی ۵.۲ درصدی اقتصاد خاورمیانه و شمال آفریقا

رشد منفی ۵.۲ درصدی اقتصاد خاورمیانه و شمال آفریقا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصراعتبار» به نقل از  فارس، همانند صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی هم بر این باور است که کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا سال سختی را سپری خواهند کرد و به طور متوسط رشد منفی 5.2 درصدی خواهند داشت.

    بلومبرگ اعلام کرد ،این بانک می‌گوید سقوط قیمت نفت در بازار جهانی مزید بر علت رشد منفی سنگین‌تر برای کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا شده و باعث شده تا این کشورها رکود اقتصادی عمیق‌تری را نسبت به آنچه انتظار می‌رفت برای 2020 تجربه کنند.

    این بانک که قبلا پیش‌بینی کرده بود کشورهای خاورمیانه رشد منفی 1.1 درصدی را تجربه می‌کنند حالا می‌گوید که اقتصاد خاورمیانه و شمال آفریقا برای سال جاری 5.2 درصد کوچکتر خواهد شد.

    صندوق بین‌المللی پول هم هفته گذشته گزارش داد که کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا برای سال 2020 رشد منفی 5 درصدی را تجربه می‌کنند.

    فرید بلحاج، معاون بانک جهانی در امور خاورمیانه و شمال آفریقا،‌ می‌گوید در گزارش بانک جهانی آمده است حتی قبل از بحران کرونا هم از دست رفتن پتانسیل‌های رشد اقتصادی ناشی از نبود شفافیت، مدیریت و نقش سنگین دولت در اقتصاد کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا روند اقتصادی این کشورها را معکوس کرده بود.

    از یک طرف شیوع ویروس کرونا باعث شد تا تقاضای نفت در بازار جهانی کاهش یابد و از طرف دیگر قیمت نفت در بازار سقوط کرد.

    این مسئله در کنار تبعات شیوع ویروس کرونا در منطقه یاد شده باعث شد تا از نظراقتصادی خسارت سنگینی به این کشورها وارد شود.

    کسری حساب جاری کشورهای خاورمیانه برای سال جاری 4.8 درصد تولید ناخالص داخلی پیش‌بینی می‌شود و این در حالی است که رقم مذکور در اکتبر 2019 یک درصد بود.

    پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که کسری بودجه در کشورهای خاورمیانه از 4.7 درصد سال گذشته به 10 درصد تولید ناخالص داخلی برای امسال افزایش خواهد یافت.

    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو