عصر بازار

کاهش نرخ سود بانکی منجر به خروج منابع پولی از بانک‌ها می‌شود

عصر اعتبار- یک تحلیلگر اقتصادی، کاهش سود سپرده بانکی را به زیان منابع پولی بانک‌ها دانست و گفت: کاهش سود سپرده‌ها به تدریج منجر به تخلیه منابع پولی از بانک‌ها می‌شود.

کاهش نرخ سود بانکی منجر به خروج منابع پولی از بانک‌ها می‌شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، «ایمان اسلامیان» در گفت و گویی تاکید کرد:  در حال حاضر ایران به لحاظ نرخ سود واقعی سپرده‌ها یکی از پایین‌ترین سود سپرده را به خاطر تورم افسار گسیخته‌ای دارد که به همین دلیل، سپرده‌گذاری در بانک‌ها در عمل تشویق نمی‌شود.

    وی با بیان این که با این حال، نمی‌توان به راحتی بلافاصله از ابزار افزایش نرخ سود سپرده استفاده کرد، افزود: این امر، دو دلیل عمده دارد. یکی آن که مشکل ناترازی بانک‌ها را به شدت افزایش می‌دهد، چون بانک‌ها در عمل در کوتاه‌مدت نمی‌توانند نسبت به تامین درآمدهای کافی برای پوشش هزینه‌های سپرده‌ای اقدام کنند و دوم اینکه هزینه تامین مالی افزایش پیدا می‌کند.

    این کارشناس حوزه بانکی به تاثیر رابطه نرخ سود سپرده و نرخ بهره وام اشاره کرد و گفت: بانک مرکزی با در نظر گرفتن این رابطه نمی ‌تواند نرخ سود سپرده را افزایش دهد و نرخ سود تسهیلات را افزایش ندهد و از آنجا که این دو با هم همبستگی دارند، سبب می شود که فعالان اقتصادی از تامین مالی مناسب بهره‌مند نشوند.

    اسلامیان توصیه کرد: حداقل در روزهای فعلی به دلیل ناپایداری و فقدان قطعیت گسترده‌ که در بازار با آن مواجه ایم،  زمان مناسبی برای افزایش نرخ سپرده‌ها نیست و افزایش نرخ سود سپرده‌ها تاثیر معناداری بر رفتار فعالان اقتصادی و بیشتر مردم نخواهد گذاشت.

    وی ادامه داد: البته اینطور نیست که با افزایش نرخ سود بانکی، منابع بلافاصله به سمت بانک‌ها حرکت می‌کند، بلکه ابتدا باید فضای اقتصادی پایدار شود و نااطمینانی‌ها کاهش یابد که در این صورت، حتی تغییر یک درصدی نرخ سود سپرده نیز برای ذی‌نفعان و افکار عمومی معنادار خواهد بود و می‌تواند نتایجی را به دنبال آورد که قانون گذار و بانک مرکزی و سایر اعضای حکمرانی کشور به دنبال آن هستند.

    اسلامیان پیشنهاد کرد: با ابزارهای متعدد پولی، مالی و روانی قطعیت به بازار برگردد سپس درخصوص این موضوع تصمیم‌گیری شود که آیا نرخ سود بانکی را تغییر بدهیم یا خیر.

    وی سیاست‌های بانک مرکزی در تمرکز روی ایجاد دالان در نرخ سود بین بانکی را موثر دانست و افزود: معتقدم این سیاست تاکنون خیلی خوب عمل کرده تا با ابزارهایی مانند عملیات بازار باز و نظایر آنها بتوانند کریدور نرخ مناسب را ایجاد کنند.

    چند روزی است که نمودار نرخ ارز رو به پایین در حرکت است و بسیاری از کارشناسان سیاست‌های بانک مرکزی را موفقیت‌آمیز عنوان می‌کنند.

    سراشیبی دلار اما تنها یک سر چندضلعی نقدینگی است که باید حالا از سوی سایر بخش‌های اقتصادی به خوبی مدیریت شود تا بهترین تاثیر را بر بازار کالاها و خدمات مورد نیاز مردم  بگذارد.

    در این زمینه برخی کارشناسان اقتصادی پیشنهاد می‌کنند که در شرایط فعلی برای جلوگیری از هجوم یکباره نقدینگی به بازارهای مختلف، نرخ سود بانکی افزایش یابد تا نقدینگی خارج شده از بازار ارز به سمت و سوی تسهیلات بانکی برای تولید و سرمایه‌گذاری‌های ایمن حرکت کند اما برخی دیگر در شرایط فعلی فروش اوراق از سوی دولت را برگ برنده می‌دانند که علاوه بر جلوگیری از رشد نقدینگی، ‌به افزایش میل مردم برای نگهداری ریال و بهبود شرایط دولت برای تامین مالی و جبران کسری بودجه از راه درست نیز کمک می‌کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی