عصر بازار

رییس‌جمهور در جلسه هیات دولت:

نظرات ارزی دولت فقط از بانک مرکزی اعلام می‌شود

عصر اعتبار- رییس‌جمهور با اعلام اینکه در موضوع ارز کسی که از طرف دولت حرف می‌زند فقط بانک مرکزی است،گفت: تاکنون اقتصاد کشور عمدتا متکی بر نفت بود و امروز اتکای بودجه به نفت از ۵۰ یا ۴۰ درصد به ۱۰ درصد رسیده است.

نظرات ارزی دولت فقط از بانک مرکزی اعلام می‌شود
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت گفت: این جای تعجب دارد کسانی که ادعای فرهنگ و دموکراسی دارند، به یک نحوی هرچند ناخواسته دیگران را به خشونت و خونریزی تشویق می‌کنند.

    رئیس جمهور با بیان اینکه "کجای آزادی به معنای تعطیل کردن درس اخلاق است"، اظهارداشت: اتفاقا آزادی زمانی می‌تواند برای جامعه مفید باشد که همه ارزشها محترم باشند و نه اینکه به شخصیتی که به گردن همه حق دارد، توهین و اهانت شود.

    دکتر روحانی افزود: پیامبر اسلام به گردن تک تک اروپایی‌ها و همه آنهایی که در شرق و غرب زندگی می‌کنند، حق دارد، او معلم بشریت بوده و جای تعجب است کشورهایی که ادعای آزادی، حقوق و قانون دارند مردم را به توهین به همدیگر و توهین به آنانی تشویق کنند که مردم با همه وجود به آنان عشق می‌ورزند.

    رئیس جمهور تاکید کرد: غربی‌ها بفهمند پیامبر عظیم‌الشأن اسلام مورد عشق سراسر مسلمانان و آزادی‌خواهان جهان است. توهین به پیامبر زیرپاگذاشتن اخلاق و توهین به همه مسلمانان، همه انبیاء الهی و ارزشهای انسانی است.

    دکتر روحانی گفت: غرب، اروپا و فرانسه اگر واقعا راست می‌گوید که به دنبال حاکم شدن صلح، برادری، صفا و امنیت در جامعه بشری هستند، باید دست از دخالت در امور داخلی مسلمانان بردارند چرا که تمام مشکلات و کینه‌هایی که در دل‌ها ایجاد شده، به خاطر ظلم، آزار و مداخله نابجای غرب در طول تاریخ در امور مسلمان ها است.

    رئیس جمهور تصریح کرد: نمونه بارز و آشکار آن امروز یمن است که می‌بینید مردم فقیر و گرفتار یمن زیر بمب‌های مختلف غربی‌ها و هواپیماهایی که غربی‌ها در اختیار کشورهای متجاوز قرار دادند، از بین می روند.

    دکتر روحانی اظهارداشت: درس پیامبر، درس احترام به دیگران، اخلاق، آزادی به معنای آنکه اندیشه‌های صحیح انسانی و مفید و سازنده را تبادل کنیم، می باشد.  فحاشی، توهین، سخن ناروا گفتن و کاریکاتور زشت کشیدن، جزو اخلاق، دموکراسی و انسانیت نیست.

    رئیس جمهور با ابراز خرسندی از عکس العمل بسیار به موقع و قاطع دنیای اسلام  به سخنان ناروای برخی از مسوولان غربی گفت: این عکس العمل بسیار به موقع و قاطع نشان می دهد که دنیای اسلام همواره پیرو راهبر بزرگ خود پیامبر عظیم‌الشأن اسلام خواهد بود.

    دکتر روحانی ابراز امیدواری کرد آنانی که در این مسیر اشتباه کردند، اشتباه خود را حتی هر چه زودتر جبران کنند و به مسیر عدالت و اخلاق و احترام به عقاید همه ادیان آسمانی برگردند.

    رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در محضر رهبر معظم انقلاب و بیانات ایشان اظهارداشت: رهبر معظم انقلاب در این دیدار بیانات بسیار مهمی ایراد فرمودند که تقریبا همه آنها الهام گرفته از مکتب پیامبر و امام جعفر صادق(ع) بود. ایشان در این دیدار توصیه‌هایی درباره اخلاق و برادری و همچنین نکات بسیار مهمی در مسیری که ستاد ملی کرونا طی می‌کند، داشتند.

    دکتر روحانی خاطرنشان کرد: در هشت ماه گذشته اقدامات بسیار بزرگی در زمینه مقابله با کرونا انجام شده و کادر درمانی کشور با همه تلاش و دانش خود به صحنه آمده و با فداکاری خود موجب حفظ جان دهها هزار نفر از مردم کشورمان شدند که از تلاش همه آنها و همچنین تمام دستگاه‌هایی که تلاش کردند تا از این دوران سخت عبور کنیم، سپاسگزاری می‌کنم.

    رئیس جمهور گفت: مقام معظم رهبری در دیدار اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا دستور دادند قرارگاهی تشکیل شود تا تمام مصوبات ستاد به دقت پیگیری و اجرایی شود. نقصی که وجود داشت این بود که ستاد ملی، مصوبات زیادی را ابلاغ می‌کرد که برخی از آنها به طور دقیق اجرا نمی‌شد یا کم اجرا می‌شد لذا ضرورت دارد تا قرارگاهی به عنوان نگهبان و ناظر دقیق، مراقب باشد که تمام مصوبات به دقت و به طور کامل اجرایی شود و می‌تواند در سلامت جامعه مفید باشد.

    دکتر روحانی گفت: ستاد ملی کرونا همانطور که رهبر معظم انقلاب تاکید کردند باید زبان واحد داشته باشد. گاهی افراد مختلف سخنان متفاوتی را بیان می‌کنند که مردم دچار سردرگمی می‌شوند لذا بر اساس نظر مقام معظم رهبری سخنگویی را منصوب کردیم که مردم حرف مورد اعتماد را از زبان آنها بشنوند و سخن او از این پس به عنوان مرجع خواهد بود البته ایشان توصیه‌هایی دیگری هم داشتند که به دقت همه آنها را پیگیری خواهیم کرد.

    رئیس جمهور با اشاره به پرداخت کارانه کادر درمان در هفته جاری اظهارداشت: در این هفته 5هزار و 500 میلیارد تومان بدهی و معوقات کادر درمان کشور پرداخت شد و این کار بزرگی بود البته همچنان تلاش خواهیم کرد که نیازمندی‌های بخش بهداشت و درمان و کسانی را که از بیماری کرونا آسیب دیدند، تامین کنیم و از تلاش‌های شرکت‌های دانش بنیان در این زمینه حمایت خواهیم کرد.

    دکتر روحانی با بیان اینکه یکی از نکات بسیار مهمی که مقام معظم رهبری بر آن تاکید داشتند موضوع وحدت و انسجام اجتماعی بود، اظهار داشت: معتقدم حتی اگر در شرایط عادی هم بودیم و تحریم و کرونا نبود نیز نیاز به وحدت داشتیم و برای توسعه بیشتر و کمال جامعه نیازمند برادری، الفت و اخوت هستیم.

    رئیس جمهور اضافه کرد: یکی از افتخارات بزرگ انقلاب اسلامی این بود که اقوام، مذاهب، گویش‌ها و زبان‌های مختلف را در کنار هم قرار داد و امام راحل همیشه بر وحدت و اتحاد در داخل تاکید می‌کردند لذا بدون تردید اگر امت واحده و ملتی در کنار هم باشیم می‌توانیم از گردنه‌ها عبور کنیم.

    دکتر روحانی خاطرنشان کرد: بدون تردید همه آنهایی که در صحنه فعالیت اجتماعی هستند کسی ادعا ندارد که معصوم است و خطا و اشتباهی ندارد و برنامه‌ها و سخنانش قابل نقد نیست. افتخار ما این است که با اهل نظر و دانشگاهیان مشورت می‌کنیم و مصمم هستیم صدای همه را بشنویم لذا معتقدم هم دلهای ما باید دلِ پاک و صاف باشد و هم گوش‌هایمان گوش شنوا باشد.

    رئیس جمهور تصریح کرد: نقد لازم و ضروری است منتها مهم این است که نقد به چه منظور انجام می‌شود؟ اگر نقد برای این باشد که افکار مردم مشوش شود و بین گروههای مختلف فاصله ایجاد شود، دیگر نقد و نقادی محسوب نمی‌شود. نقد باید نقاط قوت و ضعف را در کنار هم بیان کرده و راهکار ارائه دهد و اینکه نقاط قوت را نمی‌بینند و صرفا نقاط ضعف را می‌بینند، روش صحیحی برای نقد نیست.

    دکتر روحانی با بیان اینکه تمام مسوولین می‌توانند مورد انتقاد قرار بگیرند، اظهار داشت: نقد در اسلام به معنای نصیحت است و یکی از معانی ریشه‌ای نصیحت، تقویت می‌باشد و در حقیقت نصیحت چیزی جز خیرخواهی دلسوزانه نیست و همه وظیفه داریم که همدیگر را نصیحت کنیم اما هتک حرمت اشخاص، لجن پراکنی، نسبت دروغ به هم دادن، همدیگر را متهم کردن و سخنان ناروا زدن ربطی به نقد ندارد.

    رئیس جمهور اضافه کرد: پیامبر اسلام کارِ کسی که مومنی را مورد اهانت و توهین قرار می‌دهد، اعلان جنگ با خدا دانستند لذا باید از توهین و اهانت پرهیز شود و در این شرایط سخت باید همه در کنار هم باشیم و مقام معظم رهبری نیز در سخنان مهم خود تاکید کردند که نقد و نصیحت کارِ خوب و پسندیده‌ای است اما توهین، اهانت، سوءظن و ایجاد شکاف چیزی نیست که با نظام جمهوری اسلامی ایران سازگار باشد.

    دکتر روحانی اظهار داشت: همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند لجن پراکنی، فحاشی کردن و آبروی یکدیگر را بردن کارِ آمریکایی‌ها است ما که پیرو آمریکا نیستیم ما پیرو پیامبری هستیم که انسانها را با نرمخویی به اسلام جذب کردند و حتی برای کسانی که به ایشان اهانت کرده بودند طلب استغفار می‌کردند.

    رئیس جمهور با قدردانی از حمایت‌های رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: از مقام معظم رهبری به خاطر تفقدی که در این شرایط سخت نسبت به دولت و رئیس جمهور داشتند سپاسگزاری می‌کنم و بدون تردید مسوولیت دولت با کلمات ایشان سنگین‌تر می‌شود. وقتی مقام معظم رهبری از دولت و قوه مجریه حمایت می‌کند در حقیقت مسوولیت دولت سنگین‌تر شده و باید توجه بیشتری نسبت به رفع مشکلات داشته باشیم.

    دکتر روحانی گفت: از دو قوه دیگر، نیروهای مسلح، نخبگان و همه آنهایی که می‌توانند در شرایط کنونی نقش ارزشمندی داشته باشند تقاضا می‌کنم تا همدیگر را یاری کنیم.

    رئیس جمهور خاطرنشان کرد: مجلس و دولت هر دو نماینده مردم هستند و مهم این است که در کنار یکدیگر منافع مردم و رفع گرفتاری و مشکلات جامعه را پیگیری کنیم چرا که مردم این مسوولیت را بر دوش ما گذاشتند تا خدمت بیشتری به آنها ارائه دهیم.

    دکتر روحانی با بیان اینکه از مجلس شورای اسلامی تقاضا می‌کنم که دولت را در شرایط سخت کنونی یاری کنند، گفت: بزرگ‌ترین یاری و کمکی که مجلس می‌تواند انجام دهد این است که لوایح دولت را تصویب کند در حال حاضر 67 لایحه مهم تقدیم مجلس شده و مهم‌ترین وظیفه مجلس به عنوان قوه مقننه این است که قوانین و لوایح مورد نیاز را به تصویب برساند.

    رئیس جمهور گفت: مجلس و دولت هر دو به دنبال رفع مشکلات مردم هستند اما باید با همفکری و همکاری راه حلی برای حل و فصل مشکلات مردم بیابیم.

    دکتر روحانی افزود: گاهی برای اینکه خیری به مردم برسانیم چنانچه همه جوانب آن مدنظر قرار نگیرد مشکل دیگری به مردم تحمیل می‌شود لذا از دو قوه مقننه و قضاییه می خواهم که در کنار هم، در مسیر رفع مشکلات همکاری و همفکری کنیم تا از این شرایط سخت عبور کنیم.

    رئیس جمهور گفت: باید چهره کشور و دولت آنگونه که هست به افکار عمومی معرفی شود البته از کانال‌های ضدانقلاب که پول می‌گیرند تا نظام را تضعیف کنند هیچ انتظار و توقعی وجود ندارد اما باید در داخل دلسوزانه نسبت به فعالیت یکدیگر عمل کنیم تا به شرایط مطلوب دست پیدا کنیم.

    دکتر روحانی تصریح کرد: برخی موضوعات برای دولت بسیار اهمیت دارد و اگر مجلس شورای اسلامی  ما را یاری کند بهتر می‌توانیم مشکلات را حل و فصل کنیم.

    رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مصوبات جلسه دیروز (سه شنبه) ستاد اقتصادی دولت گفت: دولت مصمم است نیازمندی‌های کشور را تامین کند. تاکنون اقتصاد کشور عمدتا متکی بر نفت بود و امروز اتکای بودجه به نفت از 50 یا 40 درصد به 10 درصد رسیده است و لذا یکی از مشکلات این است که در مسیر عبور از اقتصاد نفتی به اقتصاد غیرنفتی هستیم، ضمن اینکه در کنار آن با مشکل تحریم و کرونا هم درگیر می‌باشیم لذا بایستی با تدبیر در مسیر رفع مشکلات حرکت کنیم.

    دکتر روحانی گفت: در جلسه ستاد اقتصادی کرونا به دنبال هماهنگی بین وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت نفت، وزارت جهاد کشاورزی و بانک مرکزی بودیم و به جمع‌بندی خوبی دست پیدا کردیم که بر اساس آن منابع بانک مرکزی عمدتاً از نفت، گاز و پتروشیمی و مشتقات نفتی تامین می‌شود و وزارت صمت تلاش می‌کند در بقیه بخش‌ها ارز را به کشور برگردانده و صادرات و واردات را به هم متصل کند و این هماهنگی‌ها برای آن است که کالاهای مورد نیاز مردم به خوبی تامین شود.

    رئیس جمهور با اشاره به اینکه متاسفانه برخی گفتارشان در موضوعات اقتصادی به گونه‌ای است که مردم را دچار تزلزل می‌کنند، اظهارداشت: قرار بر این است که بخش بزرگی از کالاهای اساسی همچنان با ارز 4200 تومانی تامین شود و این کار ادامه خواهد یافت و مردم توجه داشته باشند که در موضوع ارز کسی که از طرف دولت حرف می‌زند فقط بانک مرکزی است و در خصوص کالاهای اساسی وزارت صمت سخن خواهد گفت. از اینرو مردم بر این مبنا زندگی خود را برنامه‌ریزی کنند.

    دکتر روحانی گفت: دولت مشکلات مردم را کاملا لمس می‌کند و همه تلاش خود را به کار گرفته تا آن را حل و فصل کند و اطمینان دارم که این مسیر را با سربلندی و پیروزی به پایان خواهیم رساند و در شرایط نفس‌های آخر تحریم‌های آمریکا قرار داریم، آنها ناچار هستند از این مسیر غلط بازگردند و دولت  با همه توان خود تامین حقوق مردم و رفع تحریم در چارچوب اصول نظام را دنبال خواهد کرد.

    رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افتتاح‌ پروژه‌های آب و برق در پنج شنبه این هفته اظهار داشت: تصفیه خانه ششم تهران فردا به افتتاح خواهد رسید و با این افتتاح مردم 4، 5 منطقه تهران از آب گوارا و باکیفیت برخوردار خواهند شد. با این افتتاح همچنین بخش بزرگی از چاههایی که آب آشامیدنی مردم از آنها تامین می‌شد، بسته خواهد شد.

    دکتر روحانی گفت: تاکنون 117 پروژه در حوزه آب و برق با اعتبار 31هزار میلیارد افتتاح شده و تا پایان سال 5هزار میلیارد تومان طرح و پروژه در زمینه آب و برق افتتاح خواهد شد. رئیس جمهور تصریح کرد: مردم بدانند دولت هم برای معیشت و هم برای پیشرفت کشور و سلامت آنها از هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی