عصر بازار

بانک‌های مرکزی جهان فروشنده طلا شدند

عصر اعتبار-در حالی که برخی از کشورهای تولید کننده طلا از افزایش بی سابقه قیمت این فلز برای جبران ضربه اقتصادی ویروس کرونا استفاده کرده اند، بانک‌های مرکزی برای اولین بار از سال ۲۰۱۰ به فروشنده طلا تبدیل شده اند.

بانک‌های مرکزی جهان فروشنده طلا شدند
نسخه قابل چاپ
جمعه ۰۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، در حالی که برخی از کشورهای تولید کننده طلا از افزایش بی سابقه قیمت این فلز برای جبران ضربه اقتصادی ویروس کرونا استفاده کرده اند، بانک‌های مرکزی برای اولین بار از سال 2010 به فروشنده طلا تبدیل شده اند.

    بر اساس گزارش شورای جهانی طلا، فروش خالص شمش توسط بانک های مرکزی در سه ماهه سوم سال جاری میلادی 12.1 تن بوده که در مقایسه با سال گذشته خرید 141.9 تن ثبت شده است.

    به گفته این شورا، بیشترین میزان فروش توسط ازبکستان و ترکیه صورت گرفته است در حالی که بانک مرکزی روسیه اولین فروش سه ماهه خود را در 13 سال گذشته اعلام کرد.

    در حالی که ورود صندوق های قابل معامله در بورس باعث پیشرفت طلا در سال 2020 شده، خرید توسط بانک های مرکزی نیز به حمایت از قیمت شمش در سال های اخیر کمک کرده است.

    شرکت سیتی گروپ ماه گذشته پیش بینی کرد که تقاضا از سوی بانک های مرکزی پس از خریدهای تقریباً بی سابقه در هر دو سال 2018 و 2019، مجدداً در سال 2021 بهبود یابد.

    لوئیز استریت، تحلیلگر ارشد شورای جهانی طلا، گفت: جای تعجب نیست که در چنین شرایطی بانک ها ممکن است چشم به ذخایر طلای خود داشته باشند.

    وی افزود: تقریباً تمام فروش ها از طریق بانک هایی انجام می شود که از منابع داخلی خرید می کنند و از قیمت بالای طلا در زمانی که از نظر مالی محدود شده اند، استفاده می کنند.

    به گفته شورای جهانی طلا، بانک های مرکزی ترکیه و ازبکستان به ترتیب 22.3 تن و 34.9 تن طلا در سه ماهه سوم 2020 فروخته اند.

    بر اساس این گزارش، ازبکستان در حال متنوع کردن ذخایر بین المللی خود و کم کردن ذخایر طلاست چرا که این کشور آسیای میانه از دهه ها انزوا بیرون می آید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی