عصر بازار

کمیته اصلاح ساختار بودجه در مجلس تشکیل شد

عصر اعتبار- عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: اولویت‌ مجلس، اصلاح ساختار بودجه است که نخستین بار در کمیسیون بودجه، کمیته اصلاح ساختار بودجه، شکل گرفته است.

کمیته اصلاح ساختار بودجه در مجلس تشکیل شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، محسن زنگنه با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما افزود: با توجه به اقدامات سازمان برنامه و بودجه در سال 1398, در مرکز پژوهش ها، بلافاصله برخی از طرح‌ها را در دستور کار قرار دادیم و این کمیته حدود سه ماه درگیر این موضوع بود و در نهایت همه این فرآیند با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاون وی انجام شد.

    عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: قرار بر این شد برای اینکه طرح اصلاح ساختار بودجه به بودجه سال 1400 برسد، این طرح در قالب یک ماده واحده و 12 بند به صورت احکام کلی به صحن مجلس شورای اسلامی بیاید و همزمان با توجه به تفاهم و توافق میان سازمان برنامه و مجلس، سازمان برنامه نیز با همین فرآیند در حال انجام کار باشد.

    زنگنه با اشاره به اینکه بودجه در کشورمان، اهرم قدرت دولت است، گفت: دولت‌ها از این ابزار استفاده می‌کنند و شیوه بودجه هم به گونه‌ای است که دولت و به ویژه سازمان برنامه و بودجه می‌تواند بودجه را تغییر دهد و بسیاری از مناسبات سیاسی هم بر اساس ردیف بودجه ها، جا به جا می‌شود بنابراین دولت نمی‌خواهد این اهرم قدرت از او گرفته شود.
    عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: ساختارهای کارآمدی در حوزه گرفتن مالیات نداریم و نظام مالیاتی ما نیازمند هوشمندسازی است.

    وی افزود: بندی را در اصلاح ساختار بودجه قرار دادیم که بر مبنای آن، دولت مکلف است تکلیف برنامه اجرایی، فعالیت، بهای تمام شده و مقدار کمی اهداف را در جداول مربوط بیاورد یعنی دستگاه نظارتی نه تنها می‌تواند ردیف‌های بودجه را بر اساس اسناد و مدارک هزینه بررسی کند بلکه می‌تواند عملکرد آن دستگاه را هم بررسی کند. زنگنه تاکید کرد: دستگاه نظارتی باید بتواند جدای از عدد و رقم بودجه، عملکرد را هم مورد بازبینی قرار دهد.

    عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه این برنامه گفت: بندهایی که در این طرح وجود دارد قدم اول در اصلاح ساختار است و بندهایی نیست که دولت برای ایجاد آن به زحمت بیفتد و البته دولت هم با آن موافق است.

    وی با اشاره به اینکه این طرح در چهار فصل، 9 زیر فصل و حدود 70 پروژه تعریف شده است هم افزود: مجلس به رعایت موارد مندرج در این طرح توسط دولت خوش بین است.
    عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این طرح به جهت شفاف بودن بودجه، باز بودن دست وزرا و سازمان برنامه و بودجه را خواهد بست.

    زنگنه افزود: چون دولت در سال آخر اجرایی است زحمت های اجرا را بر دوش خود نمی بیند و موافق اصلاح ساختار بودجه است و نمایندگان مجلس هم در بخش های شفافیت، عدالت محوری، رانت گریزی و رانت ستیزی پر انرژی و آماده است. وی گفت: موضوع مالیات هم در کمیسیون اقتصادی پیش می رود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی