عصر بازار

تولد اسکناس‌های بین نسلی و گذار از ۴ صفر

عصر اعتبار- یک کارشناس اقتصادی، زمینه‌سازی بانک مرکزی برای حذف چهار صفر از پول ملی را نسبت به اعلام یک‌باره آن اقدام بهتری دانست و گفت: با سیاست آرام و پیوسته بانک مرکزی، واحد پولی اصلاح خواهد شد.

تولد اسکناس‌های بین نسلی و گذار از ۴ صفر
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با اعلام این خبر که تا پایان سال از سه اسکناس جدید رونمایی می‌کند، اسکانس‌های 10 هزارتومانی و 100 هزارتومانی جدیدی را رونمایی کرد. اسکناس‌هایی که به سیاق اسکناس 50 هزارتومانی چهار صفر آن محو شده و ذهن‌ها را به این موضوع رهنمود می‌سازد که در سال‌های پیش رو، حذف چهار صفر از پول ملی جدی است.

    موضوعی که امیر شکری، رییس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی در گفت‌ و گو با ایبِنا آن را تایید کرده و از تصویب لایحه اصلاح ماده یک قانون پولی و بانکی کشور در مجلس شورای اسلامی و ارسال آن به شورای نگهبان خبر داده است.

    به گفته رییس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی، برای حذف چهار صفر از پول ملی و تبدیل آن به تومان، در این لایحه دوره ای 5 ساله مشتمل بر دو سال دوره فراهم سازی مقدمات و سه سال دوره گذار پیش بینی شده که در این مدت باید تمامی تغییرات لازم برای تغییر واحد پول ملی انجام شود؛ بر همین اساس، بانک مرکزی با طراحی سلسله اقداماتی به صورت فعال اقدام به برنامه ریزی نموده و گونه ای از اسکناس ها طراحی شد که در صورت تصویب لایحه مذکور یا حتی عدم تصویب آن، کارآمدی و منافع خود را داشته باشد.

    دلیل اینکه چرا این اقدام پیش از تایید شورای نگهبان از سوی بانک مرکزی آغاز شده، «تولید اسکناس‌های بین نسلی» عنوان شده تا به این کار، اسکناس‌های جدید تا پایان عمر مفید خود در چرخه پرداخت باقی بمانند و هزینه جدیدی از حیث جمع آوری و بازتوزیع «اسکناس تومان» به کشور تحمیل نشود. اما این اقدام می‌تواند فضا را برای بازگشت ارزش به پول ملی هموار کند؟

    حسن گلمرادی، عضو هیات علمی موسسه عالی آموزش بانکداری ایران در این باره به خبرنگار ایبِنا گفت: ارزش پول ما به گونه‌ای است که دیگر با ریال کار کردن برای مردم عادی هم سخت شده و عموم مردم با تومان بیشتر کار می‌کنند. همچنین آنکه پول‌های خرد کارایی خود را از دست داده‌اند و دیگر خبری از سکه‌های 500 تومان به پایین نیست.

    وی با بیان اینکه سرانجام باید پروسه تغییر پول انجام شود، افزود: اما اینکه حالا آیا در شرایط فعلی مناسب است یا دو سال دیگر؛ به نظر من، کارکرد اسکناس‌های جدید این است که اکنون بانک مرکزی تلاش می‌کند تا ذهن‌ها را آماده تغییرات جدید کند.

    گلمرادی خاطرنشان کرد: ممکن است خود این تغییر در یکی دو سال آینده انجام پذیرد، اما این نوع زمینه‌سازی‌ها به نظرم کار درست‌تری است تا اینکه این سیاست به یک‌باره اجرا شود.

    این استاد دانشگاه درباره اثرات مالی و روانی حذف صفر از پول ملی تصریح کرد: این امر یک واحد حسابداری محسوب می‌شود و اثر واقعی در اقتصاد ندارد و نباید تصور کنیم که با حذف صفر از واحد پولی اتفاق خاصی برای اقتصاد می‌افتد.

    وی نسبت به نگرانی منتقدان هم واکنش نشان  داد و  یادآور شد: برخی اقتصاددانان نگران این هستند که این واحد پول درشت باعث شود که در مبادلات خُرد اثرات تورمی داشته باشد که به نظر من اگر حتی اثر تورمی هم داشته باشد اصلا چشمگیر نیست و اگر ذهنیت به مرور شکل بگیرد و با برنامه‌ریزی در طی زمان انجام شود.

    این کارشناس امور بانکی و اقتصادی با ذکر مثالی توضیح داد: کشورهای دیگر همچون ترکیه این کار را انجام دادند و تجربیات کشورهای مختلفی در این زمینه وجود دارد و ده‌ها سال است که روی این موضوع صحبت کارشناسانه می‌شود.

    وی در پایان نسبت به حذف صفر از واحد پولی ابراز خوشبینی کرد و افزود: هرچند در گذشته مخالفت‌ها بیشتر بود اما الان به مرور مخالفت‌ها کمتر شده است؛ به خصوص با این سیاست آرام و پیوسته بانک مرکزی به نظر می‌رسد واحد پولی نیازمند تغییراتی است که در آن انجام شود.

    گفتنی است، اسکناس های 10 و 100 هزار تومانی تا پایان سال جاری به دست مردم خواهد رسید. پیش از این هم، اسکناس‌های50 هزار تومانی که در نیمه دوم سال 1397 نیز رونمایی شد در راستای طرح اسکناس‌های بین نسلی بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی