عصر بازار

ضریب نفوذ بیمه در هر سال چقدر رشد می‌کند؟

ضرورت توجه به افزایش ضریب نفوذ بیمه

عصر اعتبار- رئیس پژوهشکده بیمه اعلام کرد: نسبت حق بیمه تولیدی به تولید ناخالص داخلی (ضریب نفوذ) در ایران در ۱۰ سال گذشته به طور متوسط ٨ درصد رشد داشته است.

ضرورت توجه به افزایش ضریب نفوذ بیمه
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، حمید کردبچه افزود: صنعت بیمه علاوه بر نقش آفرینی در صنایع مالی و واسطه گری، تنها صنعتی است که در پوشش ریسک هم نقش آفرینی می کند.

    وی افزود: رشد ٨ درصدی ضریب نفوذ بیمه در ایران به معنای واقعی مایه مباهات است زیرا اقتصاد ایران به قیمت ثابت به دلایل مختلف از جمله تحریم و رکود در 10 سال گذشته رشدی یک درصدی داشته است.

    رئیس پژوهشکده بیمه همچنین سهم صنعت بیمه از تولید ناخالص جهانی را 5 هزار و 200 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: پیش بینی های بسیار درخشانی درباره آینده صنعت بیمه وجود دارد زیرا جوانع و ریسک ها در حال پیچیده تر شدن هستند.

    کردبچه تصریح کرد: در طول یک دهه گذشته ضریب نفوذ بیمه از حدود 1.2 به 1.38 در سال 1397 رسیده است یعنی از رشد سالانه حدود 8 درصد برخوردار بوده است. رییس پژوهشکده بیمه تصریح کرد: مقایسه ضریب نفوذ بیمه کشور با میانگین جهانی که حدود 6 درصد است و یا مقایسه آن با کشورهایی مانند کره جنوبی که حدود 12 درصد است نشان دهنده وضعیت این چندان رضایت بخش و البته ظرفیت بالقوه عظیمی است که در صنعت بیمه کشور وجود دارد.

    وی با تاکید بر اینکه با فرض تداوم نرخ رشد سالانه یک دهه گذشته ضریب نفوذ بیمه تحقق هدف برنامه ششم که رسیدن به ضریب نفوذ 7 درصد در سال 1400 است محقق نخواهد شد افزود: ضریب نفوذ بیمه در سال 1400 حداکثر 2.7 درصد خواهد بود و به عبارت دیگر صنعت بیمه اگر بخواهد بر اساس الگوی رشد یک دهه قبل خود حرکت کند برای رسیدن به میانگین عملکرد جهانی و هدف 7 درصدی ضریب نفوذ بیمه باید حداقل 15 سال منتظر بماند.

    ضریب نفوذ بیمه 2.4 درصد است

    اما در این زمینه رئیس کل بیمه مرکزی با بیان این که ضریب نفوذ بیمه در کشور دو و چهار دهم درصد است، افزود: در کشور ما حدود 14% پرتفوی بیمه‌ها به بیمه زندگی مربوط می‌شود، ولی در کشور‌های درحال توسعه و یا توسعه یافته این رقم 64% است.

    غلامرضا سلیمانی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما افزود: لازمه ترغیب مردم به سمت بیمه‌های اختیاری، عرضه به قیمت و با کیفیت محصولات بیمه‌ای و پرداخت خسارات به موقع است.

    وی با بیان اینکه کار بیمه مدیریت ریسک است ادامه داد: مردم باید آگاه باشند که در زندگی همیشه با خطر مواجه خواهند بود و باید خطرات را مدیریت کنند.
    سلیمانی خاطر نشان کرد: خطرات فردی و اجتماعی از قبیل خطر در املاک در تجارت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی و حتی در خیابان‌ها و جاده‌ها وجود دارد پس باید این خطرات را به واسطه شرکت‌های بیمه‌ای مدیریت کرد.

    محمدرضا فرهی کارشناس صنعت بیمه کشور نیز در ارتباط تصویری با این برنامه گفت: حدود 40% صنعت بیمه کشور معطوف به بیمه شخص ثالث و 8% مختص بیمه بدنه خودرو و 50 % باقیمانده صنعت بیمه معطوف به 23 بخش گوناگون تحت پوشش بیمه است.

    این کارشناس تخصیص 50% صنعت بیمه به بخش خودرویی را یک ضعف و اشکال عنوان کرد و گفت: با این اتفاق، دیگر نمی‌توان به دنبال افزایش تولید ناخالص داخلی در صنعت بیمه بود، زیرا به این واسطه، در کشور همه چیز مشروط به خرید خودرو می‌شود و تا زمانی که مردم خودرو بخرند 50% صنعت بیمه کشور در گردش و جریان خواهد بود.

    فرهی با اشاره به بیمه‌های آتش سوزی، عمر، درمان و ... گفت: اقبال چندانی در سایر بیمه‌ها به چشم نمی‌خورد آن هم به دلیل اینکه نفوذ فناوری اطلاعات در این صنعت بسیار اندک است و از سوی دیگر چرخش دائمی مدیران در شرکت‌های بیمه هم مشکل دیگر این بخش به شمار می‌رود.

    رئیس کل بیمه مرکزی با ذکر این موضوع که ضریب نفوذ بیمه در کشور حدود دو و چهار دهم درصد است و در بخش بیمه‌های غیر زندگی این ضریب نسبت به کشور‌های منطقه چندان هم پایین نیست افزود: در کشور ما حدود 14% پرتفوی بیمه‌ها به بخش زندگی مربوط می‌شود، ولی در کشور‌های درحال توسعه و یا توسعه یافته این رقم حدود 64% است به این علت است که پرتفوی بیمه‌ای دیگر کشور‌ها بزرگتر به نظر می‌رسد.

    رئیس بیمه مرکزی گفت: طبق آمار‌های اعلام شده از سوی نیروی انتظامی و پزشکی قانونی سالانه حدود 17 هزار فوتی و نزدیک به 330 هزار مجروح به ثبت می‌رسد و در پی یافتن راه حلی برای چنین حوادثی، موضوع راننده محور کردن تعهدات بیمه‌ای تدوین و به شکل قانون در آمد که در برنامه ششم توسعه هم به آن تاکید شده است. البته در این راستا سال 98 را به منظور کسب و تکمیل اطلاعات در نظر گرفته‌ایم.

    وی تصریح کرد: پس ازتکمیل اطلاعات فردی و رانندگی هر فرد پرخطر و کم خطر بودن هر فرد معین می‌گردد. بدین ترتیب افراد کم خطر از پرداخت هزینه بیمه‌ای کمتری بر خوردار می‌شوند و افراد پرخطر باید پرداخت بیشتری داشته باشند و این طرح پس از تکمیل، از سال آینده اجرایی خواهد شد و فقط راننده‌ها مشمول بیمه شخص ثالث خواهند بود.

    سلیمانی تصریح کرد: در حقیقت بیمه به خودرو تعلق می‌گیرد، اما پرخطر یا کم خطر بودن در هزینه بیمه موثر است در صورت کم خطر بودن سرنشین (راننده) به بیمه خودرو تخفیف تعلق می‌گیرد.

    غدیر مهدوی کارشناس صنعت بیمه کشور نیز سرعت انتقال دانش بیمه‌ای به کشور در سال‌های اخیر را بسیار کُند بیان کرد.

    فرهی دیگر کارشناس صنعت بیمه حاضر در این برنامه، انتقال و جابجایی مدیران شرکت‌های بیمه‌ای کشور را از شرکتی به شرکت دیگر دارای چرخش و انحصاری عنوان کرد.
    سلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی کشور افزود: در حال حاضر تعدادی از شرکت‌های خصوصی بیمه‌ای هستند که با استفاده از شبکه‌های اینترنتی به نوآوری‌های خوبی دست یافته اند.

    علی رضا نوری اعتماد دبیر انجمن صنفی نمایندگان بیمه ایران در ارتباط زنده تلفنی با این برنامه گفت: مخالفتی با فعالیت شرکت‌های بیمه‌ای که از شیوه‌های نوین بیمه‌ای بهره می‌گیرند وجود ندارد.

    ضریب نفوذ بیمه در سال 1400 حداکثر 2.7 درصد خواهد شد

    اما بر اساس آمارهای اعلام شده ضریب نفوذ بیمه تا سال 1400 چقدر می شود؟! رئیس پژوهشکده بیمه درباره این سوال گفت: صنعت بیمه اگر بخواهد بر اساس الگوی رشد یک دهه قبل خود حرکت کند برای رسیدن به میانگین عملکرد جهانی و هدف 7 درصدی ضریب نفوذ بیمه باید حداقل 15 سال منتظر بماند.

    حمید کردبچه، در اولین روز از بیست و ششمین دوره همایش بیمه و توسعه با اشاره به نرخ‌های رشد سالانه ضریب نفوذ صنعت بیمه گفت: آنگونه که پیش‌بینی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد، ضریب نفوذ صنعت بیمه تا سال 1400، حداکثر 2.7 درصد است و اگر قرار باشد که به میانگین ضریب نفوذ 7 درصدی دست یابیم، باید پانزده سال منتظر بمانیم.

    رئیس پژوهشکده بیمه افزود: رشد ٨ درصدی ضریب نفوذ بیمه در ایران نکته‌ای شایان توجه است؛ این در حالی است که اقتصاد ایران با مسائل و مشکلات زیادی از جمله تورم و رکود طی ده سال گذشته روبرو بوده است و تحریم‌ها نیز به مشکلات افزوده است.

    وی تصریح کرد: سهم صنعت بیمه از تولید ناخالص جهانی حدود ٥ هزار و ٢۰۰ میلیارد دلار است که بر این اساس، پیش بینی های بسیار درخشانی درباره آینده صنعت بیمه وجود دارد؛ زیرا جوانع و ریسک ها در حال پیچیده تر شدن هستند.

    به گفته کردبچه، در طول یک دهه گذشته ضریب نفوذ بیمه از حدود 1.2 به 1.38 در سال 1397 رسیده است که این به معنای رشد سالانه حدود 8 درصدی بوده است؛ این در حالی است که مقایسه ضریب نفوذ بیمه کشور با میانگین جهانی که حدود 6 درصد است و یا مقایسه آن با کشورهایی مانند کره جنوبی که حدود 12 درصد است، نشان دهنده وضعیت نه چندان رضایت بخشی است؛ اگرچه نشان هم می‌دهد که ظرفیت بالقوه عظیمی است که در صنعت بیمه کشور وجود دارد.

    راه حل افزایش ضریب نفوذ بیمه چیست؟

    یک مدیر بیمه‌ای در تشریح راهکار برای افزایش ضریب نفوذ بیمه‌ای گفت: باید طرح‌های جدید بر اساس نیازهای مشتریان طراحی شود.

    علیرضا یزدان‌دوست دراینباره گفت: فروش بیمه‌نامه‌های خرد در جامعه هدف و فروش بیمه‌نامه‌های پکیچ خرد در جامعه خرد از برنامه‌های شرکت بیمه است. به عنوان مثال بیمه‌نامه‌های عمر، آتش‌سوزی و حوادث انفرادی به حوزه بیمه‌نامه‌های خرد در جامعه هدف مربوط می‌شود. اما برای نیازبخشی جامعه هدف و تهیه پکیج‌های بیمه‌ای با حق بیمه خرد و کم مبلغ روش دیگریست که در شرکت‌های بیمه مورد توجه است؛ این روش امکان فروش را نزدیک به صددرصد می‌رساند.

    مدیر عامل بیمه آسماری با بیان اینکه هم‌اکنون با توجه به روش مذکور طرح‌های بیمه‌ای به صورت پکیج خاص با حق بیمه نه چندان بالا امکان پوشش تمام منازل کشور را دارد افزود: این پکیج‌ها با سرمایه مناسب و حق بیمه اندک امکان دارد که گستردگی بیمه را در کشور افزایش دهد.

    یزدان‌دوست درباره افزایش ضریب نفوذ بیمه گفت: هنوز به هدف اصلی نرسیده‌ام و ضریب نفوذ جایگاه اصلی خود را پیدا نکرده است در برنامه‌ریزی انجام شده عقب هستیم ولی بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه در تلاش برای رسیدن به اهداف تعیین شده هستند.

    وی درباره بالا بودن ضریب نفوذ بیمه‌ها در ساری کشور گفت: یکی از دلایل بالا بودن ضریب نفوذ بیمه‌ها در سایر کشورها لحاظ کردن بیمه بازنشستگی است ولی در ایران فقط بیمه‌های بازرگانی در تعیین ضریب نفوذ لحاظ می‌شود.

    وی تاکید کرد: اگر نیازمندی مشتری انجام شود و بر اساس نیازهای مشتریان طرح‌های جدید بیمه‌ای طراحی یا بازطراحی طرح‌های قبلی انجام شود به طور حتم ضریب رشد بیمه رشد قابل توجهی خواهند داشت.

     

    خبرنگار: فایزه مقصودیان

    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو