عصر بازار

جهان با سونامی بدهی مواجه خواهد شد

عصر اعتبار- موسسه مالی بین الملل مجموع بدهی کنونی جهان را ۲۷۲ تریلیون دلار اعلام کرد.

جهان با سونامی بدهی مواجه خواهد شد
نسخه قابل چاپ
جمعه ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، موسسه مالی بین الملل در گزارشی با اشاره به طولانی شدن همه گیری کرونا و مشکلات پیش آمده برای شرکت ها و دولت ها در بخش مالی پیش بینی کرد تا پایان امسال مجموع بدهی جهانی به سطح بی سابقه 277 میلیارد دلار برسد. طبق اعلام این موسسه که دارای 400 زیرمجموعه بانکی بزرگ در جهان است، در حال حاضر مجموع بدهی جهانی به 272 تریلیون دلار رسیده که این رقم 15 تریلیون دلار بیشتر از رقم ثبت شده سال قبل است.

    موسسه مالی بین الملل در بخش دیگری از گزارش خود با اشاره به اینکه بازگشت سطوح فعالیت های اقتصادی به میزان قبل از بحران کرونا مساله ای زمان بر خواهد بود، ریسک مالی حال حاضر جهان را بسیار قابل توجه ارزیابی کرده و افزوده است: مجموع بدهی جهان اکنون بیش از چهار برابر کل تولید ناخالص داخلی جهان است یعنی نسبت به سال قبل حداقل 50 درصد رشد بدهی را تجربه کرده ایم و تداوم این روند می تواند اقتصاد جهانی را با یک سونامی ویرانگر دیگر مواجه کند.

    در حال حاضر آمریکا بزرگ ترین کشور بدهکار در جهان محسوب می شود و مجموع بدهی بخش عمومی و خصوصی آن به 80 میلیارد دلار رسیده که نسبت به سال قبل بیش از هشت میلیارد دلار افزایش یافته است. در منطقه یورو نیز شرایط مشابهی حاکم است و با افزایش 1.5 تریلیون دلاری بدهی ها، این کشورها در مجموع و تا پایان ماه سپتامبر حدود 53 تریلیون دلار بدهی داشته اند.

    طبق اعلام این موسسه، مجموع بدهی کشورهای در حال توسعه اکنون به حدود 2.5 برابر مجموع اندازه اقتصاد آن ها رسیده است که در این بین کشورهای چین، ترکیه و مالزی بیشترین افزایش بدهی را داشته اند. روند افزایش بدهی جهانی از سال 2016 بدین سو با سرعت بسیار زیادی ادامه داشته است و کرونا باعث تسریع این روند خواهد شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی