عصر بازار

تمهیدات جدید بانکی برای مقابله با شیوع کرونا

عصر اعتبار- با هدف مقابله با شیوع ویروس کرونا، بانک مرکزی تمهیداتی مانند افزایش سقف انتقال روزانه کارت به کارت شتابی و از طریق پرداخت سازها را پیش‌بینی کرده تا میزان مراجعات حضوری مردم به شعب بانک‌ها کاهش یابد.

تمهیدات جدید بانکی برای مقابله با شیوع کرونا
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، از اسفندماه سال گذشته با شیوع ویروس منحوس کرونا در کشورمان، شاهد افزایش آمار جان باختگان این بیماری هستیم، به گونه ای که بر اساس آخرین آمار تا دوم آذرماه، 44 هزار و 802 تن از هموطنانمان را دست داده ایم.

    یکی از مراکزی که به گواه آمارها، با بیشترین ریسک ابتلا به کرونا مواجه بوده، شعب بانکی در سطح کشور است. مراکزی که همواره برای ارائه خدمات بانکی به مردم در خط مقدم قرار داشته اند و متاسفانه برخی از نیروهای خود را نیز در اثر بیماری کووید 19 از دست داده است.

    در این راستا، بانک مرکزی به عنوان بالاترین مقام ناظر بر شبکه بانکی کشور، به دفعات با اتخاذ تصمیماتی در پی کاهش حضور فیزیکی مردم در شعب بانکی بوده است. هرچند همچنان بسیاری از مردم به دلیل ناآگاهی از خدمات غیرحضوری، تمایل به حضور در شعب بانک ها را دارند.

    به گونه ای که در جدیدترین اقدام بانک مرکزی برای مقابله با شیوع ویروس کرونا و همزمان با تمهیدات ستاد ملی کرونا برای تعطیلی گسترده در سطح کشور، بخشنامه ای جدید به شبکه بانکی کشور ابلاغ شده است.

    در این بخشنامه بانک مرکزی تاکید شده است:

    با عنایت به شرایط خاص بهداشتی کشور و موج سوم کرونا و در راستای مدیریت کنترل و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و کاهش مراجعات مردم به شعب بانکها ضروری است دستور فرمایید موارد زیر با اولویت آنی در دستور کار آن بانک قرار گرفته و بر رعایت آن نظارت دقیق به عمل آید:

    - سقف انتقال وجه کارت به کارت شتابی و درون بانکی از مبدا هر کارت به 100 میلیون ریال در هر روز افزایش می یابد. لازم به ذکر است میزان کارمزد انتقال وجه بیش از 30 میلیون ریال به صورت پلکانی لحاظ خواهد شد.

    - سقف مجاز انتقال وجه کارت به کارت از طریق پرداخت سازها از 10 میلیون ریال به 30 میلیون ریال با حصول اطمینان از انطباق شماره ملی دارنده کارت و شماره ملی دارنده سیم کارت انجام دهنده تراکنش قابل افزایش است. با توجه به خطرات ناشی از سوء استفاده های احتمالی در صورت عدم اعمال کنترل فوق، افزایش سقف انتقال وجه مجاز نیست. لازم به ذکر است در صورت پیوستن به بانک ها و پرداخت سازها به هاب فناوران مالی این سقف می تواند تا مبلغ 50 میلیون ریال افزایش یابد.

    - امکان تمدید تاریخ انقضای کارتهای بانکی بدون نیاز به مراجعه حضوری مشتری تا پایان سال 99 و به مدت یک سال بلامانع است. ضروری است اقدامات لازم برای احراز هویت غیر حضوری و اطلاع رسانی به مشتریان صورت گیرد.

    - سقف صدور کارت هدیه تا اطلاع ثانوی و به صورت موقت به 20 میلیون ریال افزایش یابد

    - ضروری است فرآیندهای افتتاح حساب و دریافت تسهیلات در راستای کاهش زمان حضور مشتریان در شعب اصلاح شود و مشتریان بتوانند تمام اقدامات لازم نظیر تکمیل فرم ها را به صورت غیرحضوری انجام دهند و پس از مراجعه حضوری صرفاً برای احراز هویت و با صرف حداقل زمان در کوتاه‌ترین زمان ممکن امور مربوط به پایان رسد.

    به هر حال با بخشنامه جدید بانک مرکزی به شبکه بانکی کشور، انتظار می رود که شاهد کاهش حضور مردم در شعب بانکی باشیم. موضوعی که با گسترش ویروس کرونا در سطح کشورمان، به عنوان دغدغده سیاست گذار پولی بوده است.

    هرچند در این میان با شیوع کرونا، نیاز اساسی به ارائه خدمات غیرحضوری و الکترونیک توسط بانک های کشور، بیش از پیش احساس شد و بایستی در ادامه این مسیر، بانک های کشور به سمت گسترش زیرساخت های ارائه خدمات غیرحضوری و استفاده از تمام ظرفیت های امکان پذیر خدمات بانکی حرکت کنند تا شاهد کاهش رفت و آمد مردم به شعب بانک ها باشیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو