عصر بازار

بیمه البرز، حائز رتبه برتر حاشیه سود عملیاتی شرکت‌های بیمه‌ای

عصر اعتبار- شرکت بیمه البرز طبق آمار ۶ ماه نخست سال جاری بر اساس اطلاعات سامانه کدال بورس حائز رتبه برتر در حوزه حاشیه سود عملیات بیمه‌ای در میان شرکت‌های بیمه‌ای شده است و با رشد چشمگیر سود خالص به نمادی مطمئن برای سهامداران و سرمایه‌گذاران خود بدل شده است.

بیمه البرز، حائز رتبه برتر حاشیه سود عملیاتی شرکت‌های بیمه‌ای
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، صنعت بیمه این روزها به عنوان یکی از ارکان مهم توسعه اقتصادی کشورها با توجه به نظام‌های تامین مالی و تامین اعتبار برای واحد‌های اقتصادی محسوب می‌شود  و از طریق اثرگذاری در بازارهای مالی و شاخص‌های بهبود فضای کسب و کار موجب توسعه کسب و کارها را فراهم می‌کند.

    سال جاری شرایط بسیار ویژه‌ای در کشور حاکم است و در کنار تحریم‌های همه جانبه بر کشور، تبعات منفی درگیری جهان با ویروس کرونا نیز در تمامی زمینه‌ها از جمله وضعیت اقتصادی خودنمایی می‌کند که صنعت بیمه نیز از این موج در امام نمانده است.

    ویروس کرونا 9 ماه گذشته تاثیر مستقیمی در استقبال مردم از بیمه‌های خرد همچون بیمه عمر، بیمه شخص ثالت، بیمه بدنه و در این حوزه داشته است و شرکت‌های بیمه‌‌ای به سمت وفق دادن خود این شرایط کرونایی و تحول در حوزه‌های مختلف حرکت کرده‌اند.

    بازار سرمایه در ایران اما در یک سال گذشته و به ویژه از ابتدای سال جاری رفتارهای متفاوتی از خود در برابر کرونا به نمایش گذاشت و با توجه به سیاست‌های دولت، افزایش نرخ ارز و استقبال بی سابقه مردم از این بازار رشد و بازدهی بالایی را از خود نشان داد و در این میان نمادهای گروه بیمه‌ای نیز رشدهای چندصد درصدی را به نمایش گذاشتند.

    امروز به استثنا شرکت سهامی دولتی بیمه ایران، سهام سایر شرکت‌های بیمه خصوصی در تابلوهای بازارهای بورس و فرابورس در حال معامله است و این باعث عملکرد این شرکت‌های برای بررسی میزان جذابیت سرمایه‌گذاری زیر ذره بین کارشناسان و سرمایه‌گذاران قرار گیرد.

    امروز شرایط بازار بیمه‌ای به گونه‌ای است که در میان حدود 30 شرکت فعال بیمه‌ای رقابت شدید و تنگاتنگی در جریان است و نرخ‌شکنی‌ها و دامپینگ‌های متعددی مخصوصا از سوی شرکت‌های کوچک‌تر بیمه‌ای دیده می‌شود.

    از شاخص‌های بررسی صنعت بیمه می‌‌توان به رشد پرتفوی و میزان فروش بیمه نامه‌ها، مانده داربی شرکت، درآمد سرمایه‌گذاری‌ها، سهم بازار شرکت‌های بیمه‌ای و حاشیه سود عملیات بیمه‌ای، سود خالص و سایر موارد این چنینی است.

    یکی از شرکت‌های که در سال‌های اخیر و به ویژه در یک سال گذشته با رشد قابل ملاحظه‌ای روبرو بوده است، شرکت بیمه‌ای البرز است که در تالار شیشه‌ای نیز با نماد البرز در حال رقابت بورسی است.

    بیمه البرز در سال 1388 به عنوان اولین شرکت بیمه دولتی در بورس پذیرفته شد و سهام آن با استقبال بی نظیر سرمایه گذاران و فعالان بورس همراه شد و 80 درصد سهام آن واگذار شد و بدین ترتیب از یک شرکت بیمه دولتی به شرکت بیمه خصوصی تغییر مالکیت داد.

    بیمه البرز که دارای بیشترین ظرفیت نگهداری ریسک در بین شرکت های بیمه خصوصی است،‌ در سال‌های اخیر موفقیت‌های بیشماری در صنعت بیمه کشور و همچنین دستگاه‌های اجرایی کشور به دست آورده است.

    در حال حاضر بیمه البرز با توجه به پذیرش برخی ریسک‌ها شرایط مطلوبی در رقابت با سایر شرکت‌های بیمه‌ای دارد و طبق آمار منتشره بازه 6 ماهه نخست سال 99 بهترین حاشیه سود عملیات بیمه‌ای را در بین شرکت‌های فعال به خود اختصاص داده‌اند.

    بیمه البرز نیز از معدود شرکت‌هایی است که با توجه به رشد 14 درصدی درآمد حق بیمه و کاهش 6 درصدی خسارت پرداختی موفق شده سود خود از محل عملیات بیمه‌ای را نسبت به سال قبل به طرز قابل توجهی افزایش دهد.

    بررسی‌ها نشان می‌دهد حاصل عملکرد این شرکت در حوزه بیمه‌گری در شش ماه نخست 98 تنها 328 میلیارد ریال سود بوده این در حالی است که این عدد در نیمه نخست سال جاری به 2590 میلیارد ریال سود بوده است.

    این موضوع باعث شده بیمه البرز بهترین حاشیه سود عملیاتی را در بین شرکت‌های بیمه‌ای به نام خود ثبت کند و در ارزیابی 6 ماهه نخست سال 99 در میان برترین های این حوزه قرار دارد و حاشیه سود حدود 50 درصدی برای این شرکت ثبت شده است.

    بیمه البرز به تبع با توجه به شرایط موجود کشور افزایش اندکی را در حوزه هزینه‌های عمومی و اداری نسبت به 6 ماهه نخست سال 98 داشته است و درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌های شرکت نیز با رشد چندین برابری نسبت به مدت مشابه به بیش از 4 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

    شرکت بیمه البرز همچنین بر اساس اعلام سازمان بورس و اوراق بهادار تهران به عنوان شفاف ترین شرکت بیمه بورسی شناخته شده که خود پاشنه آشیل مهمی در بازار سرمایه و حلب اعتماد سرمایه‌گذاران است.

    با تمام این تفاسیر به نظر می‌رسد بیمه البرز در یک سال گذشته جواب اعتماد سرمایه‌گذاران و سهامداران خود را بر اساس آمارهای سامانه کدال بورس داده است و به نمادی مطمئن در بازار پر پیچ و خم سرمایه تبدیل شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی