عصر بازار

بیت‌کوین و دلار توسط رمزارز چینی به چالش کشیده خواهند شد؟

عصر اعتبار- چین، استفاده از ارز دیجیتالی مخصوص این کشور را به صورت آزمایشی در چهار شهر آغاز کرده و بسیاری از کارشناسان بر این باورند که به رغم چالش‌های موجود، آینده‌ روشنی برای این رمزارز وجود دارد.

بیت‌کوین و دلار توسط رمزارز چینی به چالش کشیده خواهند شد؟
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۹:۰۰

    به گزاش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از اقتصادآنلاین، مقامات چینی در حال آزمایش نوع جدیدی از پول در چهار شهر هستند. این برنامه در مقیاس کوچک، به صورت محدود در شهرهای شنژن، سوژو، چنگدو و شیونگان (شهر جدید کوچکی که در جنوب غربی پکن در حال ساخت است) در ماه آوریل آغاز شد. رسانه‌های محلی گزارش داده‌اند که مقداری از این پول به صورت یارانه حمل و نقل در میان اشخاص در شهر سوژو توزیع شده است.

    مسئله‌ای که مقامات باید در خصوص آن محتاط باشند این است که این ارز دیجیتالی آغاز به عرضه در اشکال دیگر پول مانند سپرده‌های بانکی نمی‌کند. بانک‌ها به این سپرده‌ها نیاز دارند تا بتوانند به وام‌گیرندگان اعتبار دهند.

    این سیستم همچنین می‌تواند به صورت بالقوه با دو شرکت فناوری موفق چینی، علی‌بابا و تنسنت، که به ترتیب Alipay و وی‌چت را پشتیبانی می‌کنند، رقابت کند.

    این مورد ممکن است بخشی از این موضوع باشد. پرداخت برای مصارف با استفاده از برنامه‎‌های تلفن‌ همراه شرکت‌های بزرگ فناوری، 16درصد از تولید ناخالص داخلی چین را نشان می‌دهد، در حالی که میزان آن در ایالات متحده و بریتانیا کمتر از یک درصد است.

    سیاست‌گذاران نسبت به اینکه مقدار زیادی از خطوط مالی کشور در دست شمار محدودی از شرکت‌ها است، ابراز نگرانی کرده‌اند. یی گانگ، رئیس بانک مرکزی چین سال گذشته در یک کنفرانس خبری گفت: "این شرکت‌های بزرگ فناوری، چالش‌ها و خطرات مالی زیادی را برای ما به بار می‌آورند. در این بازی، برندگان همه‌ چیز را در اختیار می‌گیرند، بنابراین انحصار یک چالش محسوب می‌شود."

    در همین حال، رشد ارزهای مستقل مانند بیت کوین و اتر این خطر را ایجاد کرده که دامنه گسترده‌ای از فعالیت‌های اقتصادی خارج از دید سیاست‌گذاران اتفاق بیفتد.

    چین در سال‌های اخیر در استفاده از چنین سکه‌هایی سخت‌گیری کرده، اما تا زمانی که مقداری کنترل داشته، به سرعت برخی از پتانسیل‌ها را در ایده اصلی مشاهده کرده است.

    چین، مطالعه در خصوص صدور ارز دیجیتالی خود را در سال 2014 آغاز کرد. یکی از کارشناسان اذعان داشت: "اراده سیاسی قدرتمندی پشت این عمل وجود دارد. آنها در این موضوع، فرصتی برای رهبر جهانی شدن را می‌بینند."

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو