عصر بازار

سخنگوی ستاد بودجه خبر داد؛

نرخ ۴۲۰۰تومانی برای ارز ترجیحی حذف می‌شود

نرخ جایگزین۱۱هزار تومان

عصر اعتبار- سخنگوی ستاد بودجه از ارائه پیشنهادحذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰تومانی در لایحه بودجه ۱۴۰۰خبر داد و گفت:‌ ارز ترجیحی از سال آینده با نرخ ۱۱هزار تومان برای واردات کالاهای اساسی مبنای عمل قرار می‌گیرد.

نرخ ۴۲۰۰تومانی برای ارز ترجیحی حذف می‌شود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، مژگان خانلو  گفت: ارز ترجیحی 4200 تومانی در لایحه بودجه سال آینده کل کشور حذف شده و نرخ ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی بر مبنای نرخ معاملات سامانه ETS حدود 11 هزارتومان است.

    وی تاکید کرد: برای اینکه این افزایش نرخ ارز برای واردات کالاهای اساسی، بر معیشت مردم تأثیر منفی نگذارد، دولت تلاش دارد دولت مابه‌التفاوت ریالی ارز 4200 تومانی تا 11 هزار تومانی را به گونه‌ای برای مردم جبران کند.

    وی گفت: همانگونه که در جز 4 بند ب تبصره یک لایحه بودجه آمده است، در صورت تغییر نرخ ترجیحی ارز مورد استفاده در این قانون به نرخ سامانه معاملات الکترونیکی ETS (نرخ سامانه معاملات بین بانکی که مابین نرخ ارز ترجیحی و نیمایی است)، به دولت اجازه داده می‌شود منابع وصولی را به ردیف درآمدی شماره 160136 جدول شماره این قانون واریز نماید. منابع واریزی از محل ردیف شماره 71-530000 جدول شماره این قانون صرف تأمین معیشت و سلامت مردم کند.

    خانلو افزود: نرخ سامانه معاملات الکترونیکی (ETS) متغیر و حدوداً بین نرخ 4,200 تومان و نرخ نیما و در حال حاضر حدود 11 هزار تومان است.

    سخنگوی ستاد بودجه در پاسخ به این سوال که چه میزان ارز برای واردات کالای اساسی و دارو پیش بینی شده است، گفت: فعلاً تا زمانی که مجوزهای قانونی لازم گرفته نشود پیش بینی دقیقی وجود ندارد.

    وی خاطر نشان کرد: مابه‌التفاوت ارز 4200 و نرخ ETS صرف معیشت مردم و سلامت می‌شود. پس از آنکه اجازه آن در قانون بودجه دیده شد جزئیات آن مشخص می‌شود. قسمت مربوط به سلامت آن احتمالاً از طریق بیمه‌ها اقدام می‌شود و قسمت مربوط به تأمین معیشت مردم نیز یا به صورت مستقیم به مردم و یا به تولید کنندگان پرداخت می‌شود.

    خانلو خاطرنشان کرد: این مابه‌التفاوت برای مردم جبران خواهد شد بنابراین مردم نباید نگران افزایش قیمت کالا باشند.

    پورسعید خلیلی