عصر بازار

ساماندهی کارتخوان‌ها با ایجاد پرونده مالیاتی

عصر اعتبار- اصولا شناسنامه‌دار کردن همه درگاه‌های پرداخت و شفاف بودن فعالیت کسب و کارها و همچنین مشخص بودن گردش مالی آنها در هر اقتصادی لازم و ضروری است.

ساماندهی کارتخوان‌ها با ایجاد پرونده مالیاتی
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، بر اساس بخشنامه‌ای که به تازگی ابلاغ شده است همه دستگاه ‌ای کارتخوان اعم از سیار و ثابت مشمول مالیات بر درآمد هستند. با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشور، خیلی از پذیرندگان سعی می‌کنند با تغییر مدارک به نام فرد دیگری دستگاه کارتخوان خود را خریداری کنند اما با اجرای این طرح دیگر امکان خرید دستگاه به نام شخصی غیر از دارنده واحد صنفی نیست و معاملات شفاف خواهد. ضمن اینکه این قانون می‌تواند گام مهمی در راستای جلوگیری از فرارهای مالیاتی و درآمدزایی بیشتر از این حوزه باشد.

    در همین باره نایب رئیس کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران معتقد است که اصولا شناسنامه دار کردن همه درگاه‌های پرداخت و شفاف بودن فعالیت کسب و کارها و همچنین مشخص بودن گردش مالی آنها در هر اقتصادی لازم و ضروری است.

    شهاب جوانمردی در گفت‌وگو با ایبِنا با اشاره به ساماندهی کارتخوان‌ها، تصریح کرد: به هر حال هویت‌دار بودن فعالان اقتصادی این اطمینان را می‌دهد که در صورت بروز مشکلات، چه کسی پاسخگو خواهد بود و در نتیجه این اقدام دولت به طور کلی مثبت ارزیابی می‌شود اما نباید فقط به یک جنبه این موضوع نگریست.

    وی ادامه داد: متاسفانه در بیشتر تصمیم‌ها، به همه جوانب توجه نمی‌شود و بعضا منفعت کوتاه مدت در آن لحاظ می‌شود که امیدواریم درباره این قانون، اینطور نباشد و به طور همزمان، بخش‌های دیگر که فرارهای مالیاتی سنگینی دارند هم رصد و ساماندهی شوند.

    به گفته نائب رئیس کمیسیون  اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق بازرگانی تهران، سازکار این رویه نیز باید به طور شفاف مشخص شود که به عنوان نمونه مالیات بر گردش درگاه پرداخت متناسب با سود خالص باشد چرا که صنوف مختلف شرایط مختلفی هم دارند و اینها در حالی است که هزینه تمام شده نیز بالا رفته بنابراین نباید فشاری بر فعالان کسب و کار وارد کنیم.

    جوانمردی با تاکید بر اینکه نظام مالیاتی باید نگاه کل نگر، داده محور و کوشا داشته باشد و علاوه بر آن بانک مرکزی هم جامع‌نگر باشد، ادامه داد: آیا در بحث ساماندهی کارتخوان ها و ایجاد پرونده مالیاتی در این حوزه، به صورت همزمان به نظام کارمزد و گروه های مختلفی که فرار مالیاتی دارند هم توجه شده است؟ متاسفانه در حال حاضر کارمندان و کارگران به عنوان افراد شناسنامه‌دار بیش‌ترین میزان مالیات را می‌پردازند در حالی که افراد بی هویت و بدون شناسنامه به راحتی از پرداخت مالیات سر باز می زنند و با پدیده فرار مالیاتی مواجه می‌شویم.

    وی تاکید کرد: برهمین اساس باید نگاه کل نگر وجود داشته باشد تا این هدف به نتیجه اصلی خود برسد و تاثیرگذاری لازم را داشته باشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی