عصر بازار

آیا کسب و کار رونق گرفت؟

عصر اعتبار- عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران معتقد است افزایش صدور پروانه‌های کسب به معنای رونق کسب و کار نیست و علت آن این است که در این مدت افرادی که بدون پروانه کسب، اشتغال داشتند، راحت‌تر این مجوز را دریافت کرده‌اند.

آیا کسب و کار رونق گرفت؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، براساس آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)،  از اول سال 1399 تا پایان آبان ماه بیش از 376 هزار و 817 پروانه صنفی صادر شده که نسبت به تعداد صدور این پروانه‌ در مدت مشابه سال قبل 49.4 درصد افزایش داشته است. اما عضو اتاق هیئت رئیسه اصناف ایران معتقد است که این آمار نشان دهنده رونق کسب و کار نیست.

    محمود بنانژاد در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به موانعی که در برابر صدور پروانه کسب وجود داشته، تصریح کرد: اتاق اصناف در گذشته نسبت به این موانع اعتراض کرد. ما معتقد بودیم به جای اینکه در مرحله صدور پروانه کسب،  استعلام‌های متعدد و زمان بر انجام شود، بهتر است، نظارت‌ها پس از صدور پروانه بیشتر باشد.

    البته به گفته وی با شیوع ویروس کرونا برخی از مراحل فرایند صدور و تمدید پروانه کسب تسهیل شد. مثلا استعلام سازمان امور مالیاتی و تمدید کارت‌های بهداشت به تعویق افتاد. علاوه بر این، آموزش‌ها به صورت مجازی انجام شد و در برخی از شهرستان‌ها و در ماه های ابتدایی اپیدمی کرونا، از کسبه تعهد گرفتند که بعدا در دوره‌های آموزشی شرکت کنند.

    عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران  با اشاره به اینکه در پی تسهیل شرایط،  افرادی که پیش‌تر پروانه کسب نگرفته بودند برای دریافت آن اقدام کنند، ‌ اظهار کرد: همچنین پرونده برخی افرادی که پیش از شیوع ویروس کرونا برای اخذ پروانه‌های کسب اقدام کرده بودند، در این مدت به نتیجه رسیده است. بنابراین افزایش صدور پروانه‌های کسب به معنای رونق کسب و کار نیست و علت آن این است که در این مدت افرادی که بدون پروانه کسب، اشتغال داشتند، راحت‌تر این مجوز را دریافت کرده‌اند. 

    بنانژاد همچنین با بیان اینکه در حال حاضر هزینه‌ حفظ واحدهای صنفی متناسب با درآمد آن‌ها نیست، ‌ تصریح کرد: برای حفظ مشاغل، نیاز به سرمایه داریم و دولت باید با ارائه تسهیلات مناسب به حفظ مشاغل صنفی کمک کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو