عصر بازار

نوسانات اسکناس آمریکایی محدود باقی ماند؛

حمله بی‌اثر مال‌داران دلار

عصر اعتبار- در روزهای اخیر، مال‌داران بازار ارز بارها از طریق جوسازی‌های خبری سعی کردند قیمت دلار را دچار نوسان کنند. با این حال، موفق نشدند و اسکناس آمریکایی در یک دامنه محدود به حرکت ادامه داد.

حمله بی‌اثر مال‌داران دلار
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از دنیای اقتصاد، در ادامه این روند کم نوسان، روز چهارشنبه، دلار 20 تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند و به بهای 25 هزار و 720 تومان رسید. از ابتدای هفته جاری، قیمت دلار در دامنه محدود 100 تومانی و بین دو نقطه 25 هزار و 700 تا 25 هزار و 800 تومان تغییرات خود را به ثبت رسانده است.  این اتفاق در حالی رخ داده است که یک روز مال‌داران ارزی روی احتمال گرفتن مالیات از تراکنش‌های مالی مانور دادند و روز دیگر، روی احتمال ماندن ترامپ در کاخ سفید با افشای به قول آنها ابعاد جدید تقلب در انتخابات آمریکا. در کنار این، در هفته جاری جوسازی زیادی درباره وقایع عراق توسط این گروه صورت گرفت و اینکه آمریکا ممکن است قبل از رفتن ترامپ بخواهد پاسخ نظامی محکمی به گروه‌های حامی ایران در کشور همسایه بدهد. سه ماه پیش هر خبری مبنی‌بر افزایش احتمالی تنش‌ها، توانایی آن را داشت که بازار ارز را دچار نوسان زیادی کند، ولی این اتفاق در هفته جاری رخ نداد، امری که نشان می‌دهد بازار ارز برای نوسان رو به بالا نیاز به چیزی بیش از اخبار دارد یا باید در واقعیت اتفاقی رخ دهد که بازیگران بازار داخلی نسبت به آن واکنش نشان دهند.

    شروط تحلیلگران فنی برای سقف و کف‌های جدید دلار
    تحلیلگران فنی نیز باور دارند تا زمانی که بازار از محدوده 26 هزار و 200 تومانی عبور نکند، تقاضای جدیدی به بازار وارد نخواهد شد که توانایی ایجاد نوسان سنگین در بازار را داشته باشد. از نگاه آنها برای اینکه قیمت دلار دچار افت سنگینی شود نیز در درجه اول نیاز است که سطح حمایتی 25 هزار و 500 تومانی را از دست بدهد. بازار در 40 روز اخیر بیشتر از هر زمان دیگری نشان داده است که تمایل به ثبات دارد و همه در انتظار علامتی از بازار هستند که خرید یا فروش‌های خود را کلید بزنند. در شرایط کنونی، نه فروشنده زیادی در بازار وجود دارد و نه خریدار خاصی. حجم معاملات کاهش پیدا کرده است و دیگر خبری از شلوغی خیابان فردوسی یا صف در برابر صرافی‌ها نیست.  پایان دوران کم‌نوسان دلار زمانی خواهد بود که بازار پا به محدوده نوسانی بزرگ‌تری بگذارد. حتی شاید از تغییرات قیمتی حواله درهم هم پایان دوران کم‌نوسان دلار را بتوان حدس زد. تحلیلگران فنی باور دارند، عبور درهم از مرز 7 هزار و 200 تومان به معنای ورود خریداران جدید به بازار است و در صورتی که درهم به زیر مرز 7 هزار تومان برود، فروشنده‌ها بیشتر خواهند شد. این صحبت در حالی مطرح می‌شود که در هفته‌های اخیر درهم در دامنه قیمتی محدودی گرفتار شده است و تمایل زیادی برای نوسانات سنگین از خود بروز نداده است. دیروز هم گفته می‌شد که حجم معاملات درهم بسیار محدود بود و در سطح 7 هزار و 150 تومان تغییرات اندکی را تجربه کرد. در روزهای اخیر نوسانات بازار هرات نیز برای معامله‌گران کوتاه‌مدت اهمیت زیادی پیدا کرده است. با این حال، در این منطقه جغرافیایی هم نوسانات روز چهارشنبه محدود بود.

    رفتار بازارساز در دوران کم نوسان
    در فضای کم نوسان روزهای اخیر، بازارساز هم نشانه خاصی بروز نداده است که بگوید به دنبال کاهش یا افزایش شدید قیمت‌هاست. قیمت دلار در صرافی‌های بانکی در روزهای اخیر همواره با فاصله بسیار اندکی از بازار آزاد تعیین شده است؛ به‌طوری‌که هیچ فرصت آربیتراژی برای نوسان گیران به وجود نیامده. به‌عنوان مثال، دیروز قیمت دلار در بازار آزاد در حوالی 25 هزار و 700 تومان بود و بر تابلوی صرافی‌های بانکی نیز قیمت این ارز 25 هزار و 700 تومان بود. در واقع یک فرد نمی‌توانست ارز را با قیمت پایین‌تری از صرافی‌های بانکی بخرد و سپس همان را با قیمت بالاتر در بازار آزاد عرضه کند. این در حالی است که چند ماه پیش در همین بازار، صرافی‌های منتخب بسیار شلوغ می‌شدند؛ چراکه افراد به ازای خرید 2هزار دلار می‌توانستند، 4 میلیون تومان سود کسب کنند.

    شرایط انتظاری در بازار ارز
    برخی از تحلیلگران باور دارند که بازار ارز در شرایط انتظاری قرار گرفته است و به همین دلیل هم تغییرات قیمتی و حجم معاملات پایین آمده است. به اعتقاد آنها، بازار در انتظار است که دوران ترامپ به پایان برسد و واکنش دولت جدید آمریکا نسبت به ایران را مورد سنجش قرار بدهند. برخی انتظار دارند، دولت جدید آمریکا در پی کاهش تنش‌ها بربیاید و مذاکره با ایران را دستور کار قرار دهد. شماری از معامله‌گران امیدوارند با این اتفاق تحریم‌ها برداشته شوند یا تخفیف یابند؛ با این حال، از آن جایی که در وقوع این اتفاق تردید دارند، فعلا در موقعیت فروش قرار نگرفته‌اند و تصمیم گرفته‌اند منتظر نشانه‌های قطعی‌تری باشند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی