عصر بازار

حبس منابع ارزی ایران در سایر کشورها با عدم پیوستن به FATF

عصر اعتبار- عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران می‌گوید: FATF یک معاهده بین‌المللی است و همه دنیا به غیر از چند کشور به آن پیوسته‌اند؛ آیا ما واقعا می‌خواهیم در زمره این کشورها قرار بگیریم؟!

حبس منابع ارزی ایران در سایر کشورها با عدم پیوستن به FATF
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبنا؛ در هفته های اخیر با موافقت رهبر معظم انقلاب مبنی بر تمدید مهلت بررسی لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام، دوباره بحث لوایح چهارگانه بر سر زبان ها افتاده است.

    این در حالی است که حسن روحانی رئیس جمهوری سوم دی ماه در سخنانی اظهار داشت: «یکی از راه‌های مبارزه با فساد همان چهار لایحه‌ای بود که دو تای آن تصویب شد و در دو تای دیگر دستور رهبری راهگشاست. بهترین راه برای مبارزه با فساد تصویب لوایح معروف به اف‌ای‌تی‌اف است؛ البته ممکن است بعضی‌ها خوششان نیاید.»

    در این باره علیرضا کلاهی صمدی عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی تهران در گفتگو با خبرنگار ایبنا اظهار داشت: در رابطه با موضوع FATF برخی معتقدند بیشترین مشکل ما تحریم‌ها است نه FATF، برخی نیز نظر متفاوتی دارند.

    وی افزود: به عنوان مثال اخیرا در یک نشستی با حضور فعالان بخش خصوص و نمایندگان اتاق بازرگانی، یکی از کارشناسان حاضر اظهار داشت که عدم پیوستن ایران به FATF، اثرمستقیم و پررنگی در کاهش ذخایر ارزی کشور داشته است و این نشان می‌دهد که منابع ناشی از صادراتمان در کشورهای مختلف حبس شده است.

    وی تاکید کرد: هرچند این اظهارات متعلق به آن فرد بود، اما خب ما مرتب می‌شنویم که عدم تصویب لوایح FATF مشکلات و موانعی در بسیاری از موارد ایجاد کرده است، از جمله پرداخت پول های واکسن کرونا و ... که البته شنیده های من از بزرگان نظام بانکی که البته موافق FATF هم هستند این است که اصل ماجرا تحریم ها و اوفک هست که در حقیقت یعنی بانک های خارجی برای انتقال منابع ارزی ایران ترس دارند و از اوفک هم که درخواست مجوز می کنند، پاسخی دریافت نمی کنند و این معطلی ها به وجود می آید.

    کلاهی افزود: در مجموع به نظرم این یک معاهده بین المللی است و همه دنیا به آن پیوسته اند به غیر از چند کشور؛ آیا ما واقعا می خواهیم در زمره این کشورها قرار بگیریم؟! در نتیجه به نظر من ما باید این لایحه fatf را مصوب کنیم.

    این فعال اقتصادی با بیان اینکه برخی ایرادات هم از سوی دوستان مطرح می شود که به نظر من، در این شرایط اگر بتوانیم استثناهایی را برای خودمان قائل شویم بهتر است، بالاخره حتی پیوستن مشروط به نظرم از اینکه قواعد بین المللی را اصلا قبول نداشته باشیم، مطلوب تر است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو