عصر بازار

وزیر خزانه‌داری جدید آمریکا در سیاست‌های تحریمی و دلار بازنگری می‌کند

عصر اعتبار- ژانت یلن گفت، ارزش دلار تنها باید توسط عوامل بازار تعیین شود.

وزیر خزانه‌داری جدید آمریکا در سیاست‌های تحریمی و دلار بازنگری می‌کند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، قرار است ژانت یلن- رییس سابق بانک مرکزی آمریکا در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما توسط جو بایدن به عنوان نامزد تصدی وزارت خزانه داری به مجلس سنا معرفی شود. خانم یلن که در صورت جلب نظر مثبت سنا به نخستین وزیر زن خزانه داری تاریخ آمریکا تبدیل خواهد شد احتمالا به سرعت پس از روی کار آمدن دست به اعمال تغییرات گسترده در سیاست های تحریمی اقتصادی خواهد زد.

    یلن به برخی از اعضای کمیته مالی مجلس سنا گفته است در صورت انتخاب شدن تلاش خواهد کرد تا از استفاده تحریم ها به گونه ای استراتژیک و مناسب مطمئن شود. یلن با بیان اینکه معتقد است کارایی تحریم ها زمانی بیشتر خواهد بود که در همکاری با متحدان آمریکا صورت گیرد نیز افزود: باید از یکجانبه گرایی دوری کنیم، روی سو استفاده هایی نظیر سرقت حق مالکیت متمرکز شویم و جلوی یارانه های ناعادلانه برخی دولت ها را بگیریم. 

    یلن همچنین با انتقاد از رویکرد دولت ترامپ در مساله دلار گفته است ارزش این ارز باید توسط بازار تعیین شود و این مساله نه تنها برای دلار که برای همه ارزها صدق می کند. به گفته خانم یلن، آمریکا باید در مقابل تلاش برخی از کشورها در دخالت تعمدی در نرخ برابری ارز با هدف کسب مزیت رقابتی بایستد و تعیین نرخ مصنوعی ارز با هدف کسب مزایای تجاری غیر قابل قبول خواهد بود. 

    گزینه پیشنهادی بایدن برای تصدی پست وزارت خزانه داری همچنین گفت: واضح است که چین مهم ترین رقیب استراتژیک آمریکا است و باید جلوی اقدامات سو استفاده گرایانه، ناعادلانه و غیرقانونی چین ایستاد. 

    ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود بارها و بارها از برخی از مدیران بانک مرکزی آمریکا به دلیل مقاومتشان در تضعیف دلار انتقاد کرده و آن را عاملی برای ایجاد مزیتی رقابتی برای رقبای این کشور از جمله اتحادیه اروپا و چین دانسته بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی