عصر بازار

رشد ۱۵۳ درصدی درآمد کارگران از سال ۹۲ تا ۹۸

عصر اعتبار- طبق آخرین داده‌های آماری، متوسط درآمد سالیانه کارگران در سال ۹۲ برابر ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بود که با رشدی ۱۵۳درصدی تا سال ۹۸ به ۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید.

رشد ۱۵۳ درصدی درآمد کارگران از سال ۹۲ تا ۹۸
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آخرین  وضعیت درآمدی گروه‌های مختلف شغلی در 6 سال گذشته را منتشر کرد. طبق این گزارش متوسط درآمد سالیانه خانوار شهری در ابتدای شروع به کار دولت تدبیر و امید (سال 92) برابر 20 میلیون 500 هزار تومان بود که این رقم در سال 98 با 163 درصد رشد 54 میلیون تومان شد.

    براساس این آمار بیشترین رشد درآمد مربوط به سال 98 است و در این سال حقوق سرپرستان خانوار نسبت به سال قبل از آن (97) 24.4 درصد افزایش یافته و معادل 54 میلیون تومان بود.

    در بین سال‌های 92 تا 98 دستمزد کارگران نیز رشد کرده است. در سال 92 حقوق کارگران ماهانه یک میلیون و 133 هزار تومان بود (سالیانه 13 میلیون و 600 هزار تومان). حقوق کارگران ساده در بین سال‌های 92 تا 98 هر سال رشد کرده است، به این صورت که در سال نخست شروع به کار دولت دستمزد کارگران ساده 22.1 درصد افزایش یافت و به رقم 16 میلیون و 600 هزار تومان رسید.

    بیشترین افزایش درآمد کارگران ساده مربوط به سال افزایش درآمد در سال 98 نسبت به 97 بود که رشد 30.2 درصدی را ثبت کرد و متوسط درآمد سالیانه این قشر از جامعه 34 میلیون و 500 هزار تومان شد و هر کارگر ساده به‌طور میانگین ماهیانه 2 میلیون و 875 هزار تومان حقوق می‌گرفت. این اعداد نشان می دهد در مجموع از سال 92 تا سال 98، حقوق کارگران رشدی 153 درصدی را تجربه کرده است.

    براساس این گزارش 6.1 درصد از کارگران حقوق بگیر عمومی، 52.2 درصد حقوق بگیر خصوصی، 0.68 درصد مشاغل آزاد کشاورزی و 9.3 درصد کارگر آزاد غیرکشاورز هستند. البته در بین کارگران 31.9 درصد نیز از منابع متفرقه درآمد کسب می‌کنند. بنابراین کسب درآمد از مشاغل حقوق بگیری خصوصی اصلی‌ترین منابع درآمدی این گروه از خانوار است.

    به گزارش ایرنا، در دو دهه گذشته به دلیل افزایش نیافتن مزد متناسب با تورم، یک شکافی میان مزد و تورم و هزینه‌های زندگی ایجاد شده و مشکلات زیادی برای طبقات کارگری و کارفرمایی به وجود آمده است.

    در دولت تدبیر و امید حق مسکن کارگران 1400 درصد افزایش یافته و از رقم 20 هزار تومان در سال 1394 به مبلغ 300 هزار تومان در سال 1399 رسیده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو