عصر بازار

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید:

پرداخت ۱۸۵۰ میلیارد تومان تسهیلات برای حمایت از کسب‌وکار‌ها

عصر اعتبار- مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید اظهار داشت: از ابتدای سال تاکنون ۱۸۵۰ میلیارد تومان در قالب ۸۱ هزار و ۲۲۸ فقره قرارداد تسهیلات پرداخت کردیم که از این رقم ۱۴۸۱ میلیارد تومان بابت حمایت مالی از کسب و کارها بوده است.

پرداخت ۱۸۵۰ میلیارد تومان تسهیلات برای حمایت از کسب‌وکار‌ها
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، اصغر نوراله‌زاده در نشست خبری امروز با اشاره به حمایت صندوق کارآفرینی امید از کسب و کار آسیب‌دیده ناشی از شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: از ابتدای امسال با شیوع ویروس کرونا، کسب و کارهای زیادی از جمله بوم‌گردیها، رستوران‌ها، مجتمع بین راهی، مجتمع‌های گلخانه‌ای، باشگاه‌های ورزشی و... آسیب دیدند که صندوق کارآفرینی امید از همان ابتدا سیاست حمایت از این کسب و کارهای زیان‌ دیده را پیش گرفت.

    وی ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون از 1250 باشگاه ورزشی، 1800 اقامتگاه و بوم‌گردی، 200 رستوران و مجتمع رستوران بین‌راهی و 500 مجتمع گلخانه‌ای را مورد حمایت مالی قرار دادیم. این مجموعه‌ها با توجه با کاهش مسافرت‌ها و عدم برگزاری مناسبت‌ها با آسیب جدی مواجه شده بودند که توانستیم حمایت‌هایی را از محل صندوق از افراد زیان دیده در این کسب و کار انجام دهیم.

    مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید با اشاره به حمایت‌های صندوق از فعالان حوزه فرهنگ و هنر و کسب و کارهای آسیب دیده در این حوزه ناشی شیوع ویروس کرونا گفت: فعالیت‌های فرهنگی و هنری هم مانند خانه‌های تئاتر و سینما و ... به دلیل تعطیلی‌ها، متوقف اکران ها و فعالیت ها با آسیب جدی مواجه شدند که صندوق حمایت از این کسب و کارها را هم در دستور کار قرار داد و اولین اقدام ما استمهال اقساط تسهیلاتی بود که افراد حاضر در این کسب و کارها از صندوق دریافت کرده بودند.

    نوراله‌زاده تاکید کرد: تاکنون 1000 میلیارد تومان تاخیر در وصول اقساط تسهیلات داشتیم. ما هم به عنوان جزئی از این جامعه در کنار مردم هستیم و باید تبعات ناشی از شیوع ویروس کرونا را تحمل کنیم و با جامعه مخاطب خودمان همراهی و هم‌نوایی داشته باشیم تا از این گذار بتوان عبور کرد.

    وی با اشاره به حمایت صندوق کارآفرینی امید از کارگاه‌ها و خط تولید اقلام بهداشتی و ضدکرونایی از ابتدای امسال تاکنون بیان داشت: به افرادی که پیش از این در بحث تولید اقلام بهداشتی از صندوق کارآفرینی امید تسهیلات دریافت کرده بودند خط اعتباری 23 میلیارد تومانی به این واحدها اختصاص دادیم تا بتوانند حجم تولیدات خود را در دوران شیوع کرونا افزایش دهند.

    مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید افزود: همچنین خط اعتباری 100 میلیارد تومانی با مشارکت بانک تعاون به تعاونی‌هایی که در بحث تولید اقلام بهداشتی فعال بودند اختصاص دادیم تا بتوانند تولید محصولات خود را افزایش دهند.

    نوراله‌زاده گفت: هرچند که برای مقابله با شیوع ویروس کرونا به این وسعت آمادگی نداشتیم اما بدون آنکه وارداتی از محصولات بهداشتی انجام شود، با همکاری بانک‌ها، بخش خصوصی و تولیدکنندگان در این حوزه توانستیم تولید انبوه از محصولات بهداشتی داشته باشیم و تمام مردم را برای مقابله با این ویروس مجهز کنیم.

    وی با اشاره به کمک‌های این صندوق به کسب و کارهای فرهنگی- هنری به ویژه در حوزه چاپ و نشر که در این مدت با رکود ناشی از محدودیت‌های کرونایی مواجه بودند، اظهار داشت: فعالیت‌های فرهنگی- هنری به ویژه در چاپ و نشر آسیب جدی دیدند که با وزارت ارشاد مذاکراتی برای نحوه حمایت از کسب و کارهای فعال در این حوزه داشتیم و این افراد تحت پوشش ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه قرار گرفتند تا با دریافت این تسهیلات ارزان‌قیمت بتوانند به فعالیت‌های خود بازگردند.

    مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید درباره سقف خط اعتباری در نظر گرفته شده برای این کسب و کارها گفت: 250 میلیارد تومان خط اعتباری برای حمایت از فعالان حوزه فرهنگ و هنر در نظر گرفته‌ایم که تا سقف 600 میلیارد تومان قابل افزایش است.

    نوراله‌زاده افزود: همچنین 20 میلیارد تومان برای حمایت از باشگاه‌های ورزشی اختصاص داده‌ایم.

    وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه از ابتدای سال تاکنون چه میزان تسهیلات به کسب و کارها اعم از آنهایی که در دوران کرونا آسیب‌‌هایی به آنها وارد شد و اعم از کسب و کارهای شهری و روستایی بیان داشت: از ابتدای سال تاکنون 1850 میلیارد تومان در قالب 81 هزار و 228 فقره قرارداد تسهیلات پرداخت کردیم که از این رقم 1481 میلیارد تومان بابت حمایت مالی از کسب و کارها بوده است.

    مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید تاکید کرد: در مقایسه با سال گذشته هرچند ورود منابع به صندوق روند کاهشی داشت اما امسال نسبت به سال گذشته کاهشی در پرداخت تسهیلات نداشتیم چرا که سیاست ما این بود که فشاری را تحمل کنیم تا این فشار به مردم منتقل نشود و بتوانیم همان سطح حمایت مالی از کسب و کار را داشته باشیم.

    نوراله‌زاده در پاسخ به سوال دیگر ایلنا درباره صادرات و ارزآوری محصولات کسب و کارهایی که از طریق صندوق کارآفرینی امید حمایت مالی شدند، گفت: برای اولین بار کسب و کارهایی که از طریق صندوق، حمایت مالی شدند در روزهای آینده در نمایشگاه سوریه شرکت خواهند کرد و محصولات برتر این افراد دارای کسب و کار صادراتی را در این نمایشگاه عرضه و معرفی خواهیم کرد.

    وی با بیان اینکه 50 تولیدکننده با حمایت صندوق کارآفرینی امید در نمایشگاه سوریه حضور پیدا می‌کنند، تصریح کرد: شرکت تولیدکنندگان برتر در نمایشگاه‌های کشورهای دیگر را ادامه می‌دهیم تا محصولات این تولیدکنندگان برتر در سطح دنیا و نمایشگاه‌های بین‌المللی عرضه و معرفی شود.

    مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید درباره سهم صندوق کارآفرینی امید از ارائه تسهیلات برای ایجاد اشتغال روستایی گفت: سهم صندوق کارآفرینی امید برای ایجاد اشغال روستایی در مرحله پنجم به 40 درصد افزایش پیدا می‌کند و این به معنای افزایش نقش صندوق در ایجاد اشتغال برای روستاییان و جلوگیری از مهاجرت آنها به شهرها و مهاجرت معکوس روستاییان می‌شود.

    نوراله‌زاده درباره تشکیل صندوق چندشعبه‌ای بیان داشت: با مجوز بانک مرکزی به دنبال ایجاد صندوق دیگری هستیم تا فعالیت‌های بانکداری در این صندوق متمرکز شود و حمایت از کسب و کارها هم از طریق صندوق کارآفرینی امید پیش برود.

    وی همچنین با اشاره به افزایش خدمات غیرحضوری صندوق کارآفرینی امید به مخاطبان و مردم گفت: به دلیل محدودیت‌های بانک مرکزی اجازه ارائه خدمات غیرحضوری به این شکل را نداشتیم اما پس از شیوع ویروس کرونا و خطرات احتمالی آن با حضور فیزیکی مردم در بانک‌ها، بانک مرکزی با ارائه خدمات اینترنت بانک و موبایل بانک موافقت کرد و امروز بسیاری از خدمات صندوق کارآفرینی امید به صورت غیرحضوری و از طریق اینترنت بانک و موبایل بانک انجام می‌شود و تقریبا تمام خدمات به غیر از دریافت وام که نیازمند به مراجعه حضوری و ارائه توضیحات از سوی متقاضیان است مابقی به سمت دیجیتالی شدن پیش رفته است و در حال انعقاد قرارداد با اپلیکیشن آپ هستیم تا خدمات غیرحضوری را افزایش دهیم.

    مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید همچنین با اشاره به برگزاری جشنواره کارآفرینی اجتماعی با عنوان کارامید در 29 بهمن ماه گفت: برای اولین بار است که در کنار جشنواره‌هایی که در حوزه کارآفرینی برگزار می‌شود، به دنبال برگزاری جشنواره کارآفرینی منحصر به فردی هستیم که شرکت کنندگان و برگزیدگان این جشنواره از فعالانی هستند به رفع یک معضل اجتماعی در کشور کمک کردند.

    نوراله‌زاده با بیان اینکه در کنار وزارت کار، اولین جشنواره کارآفرینی اجتماعی برگزار خواهد شد، گفت: صاحبان کسب و کاری که به یک فعالیت اجتماعی ورود کردندتا با کارآفرینی، به رفع یک معضل اجتماعی کمک کنند می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند. درواقع این جشنواره مختص افرادی است که برای جامعه ارزش اجتماعی ایجاد می‌کنند.

    وی تاکید کرد: هدف ما از برگزاری این جشنواره و تقدیر از برگزیدگان آن، معرفی این افراد به جامعه است تا بتوانیم سهم کارآفرینی اجتماعی را افزایش دهیم. همچنین به دنبال این هستیم که سایر کارآفرینان و مردم را برای ایجاد کارآفرینی و رفع آسیب‌های اجتماعی تشویق کنیم.

    مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید درباره کارآفرینانی که می‌توانند در این جشنواره حضور داشته باشند، بیان داشت: برای مثال فردی که برای افراد سابقه‌دار فرصت شغلی ایجاد کرده یک کارآفرین اجتماعی است و می‌تواند در این جشنواره حضور پیدا کند و هدف ما با معرفی این افراد، افزایش معیارهای اخلاقی و معرفی مدل و نوع کسب و کارهای جدید در حوزه‌های اجتماعی است.

    نوراله‌زاده تاکید کرد: الزاما قرار نیست کارآفرینانی که از صندوق کارآفرینی امید تسهیلات حمایتی دریافت کردند امکان حضور در این جشنواره را داشته باشند. این جشنواره برای شرکت عموم آزاد است چرا که ما به دنبال آن هستیم تا با بانکداری اجتماعی از کارآفرینان اجتماعی حمایت مالی کنیم چرا که این مدل از کسب و کارهای اجتماعی که خیلی سودآور نیستند نمی‌توانند نظر بانک‌های تجاری را به خود جلب نمی‌کند.

    وی در پاسخ به سوال ایلنا در حمایت از صندوق کارآفرینی امید از کارآفرینان اجتماعی و افرادی که احتمالا دارای سوءسابقه هستند، گفت: جدا از اینکه قراردادهایی با سازمان زندان‌ها، بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر داریم تا این افراد را تحت پوشش حمایت مالی قرار دهیم تا فرصت شغلی برای آنها ایجاد شود، تمام افرادی که در حوزه آسیب‌های اجتماعی برای کارآفرینی ورود می‌کنند می‌توانند از تسهیلات حمایتی این صندوق بهره‌مند شوند.

    مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید ادامه داد: اخیرا وارد مذاکره با خیره‌های اشتغالزا شده‌ایم تا همه خیره‌هایی که به حوزه‌های مددهای اجتماعی ورود می‌کنند از جمله ایجاد فرصت شغلی برای معلولان یا درمان از افراد ناتوان، تسهیلاتی ارائه دهیم که از امتیازات ویژه این است که سقف تسهیلات را برای این مخاطبان برداشته‌ایم و تسهیلات 15 میلیارد تومانی هم به آنها پرداخت کرده‌ایم.

    نوراله‌زاده افزود: جشنواره کارآفرینی اجتماعی در سه سطح تسهیل‌گران، بنگاه‌های فعال در این حوزه و سازمان‌های حامی کارآفرینی اجتماعی برگزار می‌شود که برگزیدگان در هرکدام از این سطح‌ها خود به سه سطح زرین، سیمین و بلورین تقسیم‌بندی می‌شوند.

    وی با بیان اینکه تاکنون 80 متقاضی حضور در این جشنواره اعلام آمادگی کرده‌اند، گفت: با تقدیر از برگزیدگان به دنبال این هستیم تا برای ترویج کارآفرینی اجتماعی و ترغیب افراد برای ورود به این حوزه‌ها گام‌های موثری برداریم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی