عصر بازار

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تشریح کرد؛

چهار نکته برای حفظ روند کاهش نرخ ارز

عصر اعتبار- عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در کنار اقدامات بانک مرکزی برای ادامه روند کاهشی نرخ ارز، کنترل بازارهای غیررسمی، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، تقویت سایر بازارها و هماهنگی در دولت را مورد تاکید قرار داد.

چهار نکته برای حفظ روند کاهش نرخ ارز
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایبنا، محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره مهمترین اقدامات بانک مرکزی برای ادامه روند رو به کاهش نرخ ارز گفت: در کنار سیاست‌هایی که بانک مرکزی انجام می‌دهد، چند نکته مهم دیگر هم وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

    وی درباره این نکات چنین توضیح داد: کنترل بازارهای غیررسمی اولین نکته مورد اشاره است زیرا نقش بسزایی در متشنج کردن بازار و صعود قیمت ارز دارد و تا زمانی که مسئله مورد اشاره چه در فضای مجازی که اکثرا فعالیت می‌کنند و چه در فضای غیر مجازی مورد کنترل قرار نگیرد، این احتمال وجود دارد که در هر زمانی سیاست‌های در نظر گرفته شده با مشکل روبرو شود.

    این عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس اضافه کرد: نکته دوم این است که بانک  مرکزی در حذف ارز 4200 تومانی به کمک مجلس آید زیرا این کار بار زیادی را از دوش دولت به عنوان یک تقاضا کننده بزرگ که حداقل برای سال آینده دولت 8 میلیارد دلارتقاضای ارز خواهد داشت، برمی‌دارد. بنابراین این کار می‌تواند در کاهش نرخ ارز موثر واقع شود.

    زنگنه در این رابطه اظهار داشت: تقویت سایر بازارها مانند سرمایه یا تعدیل نرخ سپرده‌های بانکی باید موردتوجه قرار گیرد. به این معنا که پول‌های سرگردان و نقدینگی از بازار ارز به سمت این بازارها سوق داده شود زیرا چنانچه نقدینگی بنا به هر دلیلی سمت بازار ارز حرکت کند مانند سیلی است که تمام تدابیر اتخاذ شده در این مسیر حتی سدها را هم تخریب می‌کند و مجدد دلار افزایش قیمت پیدا خواهد کرد.

    وی آخرین نکته در این خصوص را چنین بیان کرد: بخش عمده‌ای از تحولات نرخ ارز در بازار در اختیاربانک مرکزی نیست و سایر وزارتخانه‌های اقتصادی دولت در این زمینه نقش دارند، بنابراین باید اعضای دولت در اظهار نظرها و اعمال سیاست‌ها هماهنگی بیشتری داشته باشند. در حقیقت بانک مرکزی بسیاری از اوقات چوب سیاست‌های سایر دستگاه‌های کشور را می‌خورد، بنابراین گروه اقتصادی دولت باید منسجم‌تر حرکت کند.

    این نماینده مجلس در ادامه افزود: قطعا هر تصمیمی که وزارت صمت برفرض در حوزه صادرات فولاد و تثبیت نرخ آن یا وزارت کشاورزی در حوزه نهاده‌های دامی اخذ کند در نرخ اثر موثر واقع خواهد شد. بنابراین باید کارگروه ویژه‌ای در حوزه ارز تشکیل شود که تمامی سیاست‌ها و تصمیمات اجرایی را رصد کند. به عبارتی دیگر تمام مجموعه هماهنگ با مدیریت بانک مرکزی بحث صیانت از پول ملی و حفظ قیمت دلار را به مدیریت درآورد.

    زنگنه در رابطه با مهمترین دستاورد تخلیه حباب نرخ ارز برای اقتصاد کشور ابراز کرد: بدون شک کاهش نرخ یا تخلیه حباب ارزی در کاهش تورم، انتظارات ناشی از آن و تقویت پول ملی نقش دارد، منتها باید مراقبت شود، چراکه همچنان که صعود یکباره قیمت ارز می‌تواند بخشی از جامعه را دچار مشکل و تهدید کند، انتخاب سیاست‌هایی که به طور ناگهانی و بدون آماده کردن زیرساخت‌ها و هشدارهای لازم نرخ ارز را از یک حد متعادل پایین‌تر آورد و در یک حد نامتعارفی قرار دهد هم بخش‌های دیگری از اقتصاد را دچار مشکل می‌کند.

    این عضو کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه یادآور شد: نیاز است تا با یک حرکت معقول و فراهم ساختن زیرساخت‌های لازم به خصوص در بخش صنعت این کارانجام شود زیرا زمزمه پایین آمدن نرخ ارز در چند هفته گذشته با توجه به نقل قول رئیس‌جمهور به شدت بازار سرمایه را دچار تشنج کرد و بازار یک هفته‌ای به وضعیت قرمز تبدیل شد.

    وی در این خصوص بیان کرد: تصمیمات باید در یک اتاق فکر با فرماندهی متمرکز اخذ شود وگرنه این احتمال وجود دارد که بانک مرکزی در کاهش نرخ ارز موفق باشد، ولی یکباره به بازار سرمایه آسیب وارد آید که در نتیجه پول‌های نقدینگی آن به سمت بازارهای موازی یعنی ارز و طلا خواهد رفت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی