عصر بازار

برنامه سازمان بیمه سلامت برای حذف تدریجی دفترچه های کاغذی

عصر اعتبار- معاون بیمه و خدمات سلامت بیمه سلامت استان تهران، گفت: در طرح نسخه نویسی الکترونیک هدف ما کاهش تدریجی کاربرد دفترچه‌های بیمه کاغذی است؛ یعنی در آینده نزدیک حذف دفترچه بیمه رخ نمی‌دهد زیرا مردم دچار استرس می‌شوند چون آنها به دفترچه‌ها عادت کرده‌اند.

برنامه سازمان بیمه سلامت برای حذف تدریجی دفترچه های کاغذی
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، دکتر سیده مریم حسینی درخصوص اتخاذ راهکارهای لازم در جهت سهولت در دریافت خدمات به شیوه نسخه نویسی الکترونیک، گفت: طرح نسخه نویسی الکترونیک بر اساس برنامه‌های پنجم و ششم توسعه یکی از تکالیف قانونی بوده است که در حال حاضر زیرساخت آن در ماه‌های آخر سال 99 تکمیل شده است و بیش از 96 درصد مراکز خصوصی طرف قرارداد با سازمان بیمه سلامت به این طرح پیوسته‌اند. در این طرح هدف ما کاهش تدریجی کاربرد دفترچه‌های بیمه کاغذی است؛ یعنی در آینده نزدیک حذف دفترچه بیمه رخ نمی‌دهد زیرا مردم دچار استرس می‌شوند چون آنها به دفترچه‌ها عادت کرده‌اند.

    وی افزود: در طرح نسخه نویسی الکترونیک، بیمه شده بدون نیاز به دفترچه به مطب پزشک مراجعه می‌کند و با شماره ملی ثبت دارو و آزمایشات او به شکل الکترونیک انجام می‌شود که اکنون 85 درصد پزشکان طرف قرارداد ما به این سیستم مجهز هستند؛ پس از تجویز خدمت یک کد رهگیری به تلفن همراه بیمه شده ارسال می‌شود و بیمه شده با مراجعه به مرکز مورد نظر شامل داروخانه، آزمایشگاه و... با اعلام کد ملی و کد رهگیری می‌تواند خدمت دریافت کند و پس از اتمام خدمت رسانی یک پیامک اتمام مراحل هم برای بیمه شده ارسال می‌شود.

    حسینی ادامه داد: در فرایند فوق نیازی به دفترچه کاغذی بیمه سلامت نیست و این یک فرایند کامل نسخه نویسی الکترونیک است، اما در برخی مواقع مراکز ارائه دهنده خدمت به شکل نیمه الکترونیک هم ارائه خدمت می‌کنند. به عنوان مثال اگر خدمت در دفترچه بیمار نوشته شده باشد، داروخانه با دیدن نسخه کاغذی و زدن کد ملی به سیستم، اقلام مندرج در دفترچه را در سیستم ثبت می‌کند و دارو را تحویل می‌دهد که از آن به عنوان نسخه پیچی نیمه الکترونیک یاد می‌کنیم. هدف ما اجرای کامل نسخه نویسی الکترونیکی است، اما این روند هم تدریجی است؛ بنابراین فعلا دفترچه بیمه سلامت در آینده نزدیک حذف نمی‌شود و به مرور زمان رخ می‌دهد.

    وی افزود: درصورت قطعی طولانی مدت سیستم حتی پزشک می‌تواند نسخه بیمار را در سربرگ خود بنویسد و بیمار بدون نگرانی خدمت دریافت کند.

    معاون بیمه و خدمات سلامت بیمه سلامت استان تهران با بیان اینکه اکثر داروخانه‌ها به سیستم نسخه پیچی الکترونیک مجهز هستند، اظهار کرد: چه بیمه شده با دفترچه بیمه به داروخانه مراجعه کند و چه با ارائه کد ملی و کد رهگیری، می‌تواند دارو را دریافت کند. در صورت نبود برخی اقلام در یک داروخانه بیمار با مراجعه به داروخانه بعدی می‌تواند دارو را از آنجا با پوشش بیمه‌ای دریافت کند.

    وی با بیان اینکه برای پزشکانی که به طرح نسخه نویسی الکترونیک پیوسته باشند موارد تشویقی منظور خواهد شد، گفت: سازمان بیمه سلامت اقدامات تشویقی خاصی همچون پرداخت زودهنگام به پزشک را در نظر گرفته است که اکنون به صورت هفتگی پرداخت الکترونیک ما به پزشکان انجام می‌شود و حتی مبلغی برای ویزیت الکترونیکی هم برای پزشک در نظر گرفته می‌شود. همچنین برای پزشکانی که سخت افزار الکترونیکی برای تجویز اقلام ندارند وام‌هایی در نظر گرفته شده است که از طریق بانک عامل و بدون ضمانت به آنها ارائه می‌شود.

    وی در خاتمه تاکید کرد: استفاده از نسخه نویسی الکترونیک جلوی بروز مشکلات ثانویه را می‌گیرد. به عنوان مثال اگر خط پزشک ناخوانا باشد احتمال ارائه داروی اشتباه به بیمار وجود دارد و از طرفی سیستم نسخه نویسی الکترونیک جلوی سوء استفاده‌های احتمالی را هم می‌گیرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو