عصر بازار

مردم با حذف دفترچه درمانی چگونه خدمات می گیرند

عصر اعتبار- معاون بیمه سلامت استان تهران، در مورد اقدامات صورت گرفته برای نسخه نویسی الکترونیکی، توضیحاتی ارائه داد.

مردم با حذف دفترچه درمانی چگونه خدمات می گیرند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از مهر، سیده مریم حسینی در خصوص روند اجرایی نسخه‌نویسی الکترونیکی در مراکز درمانی طرف قرارداد سازمان بیمه سلامت گفت: طرح «سیستم الکترونیک» یکی از تکالیف قانونی است و در حال حاضر بیش از 96 درصد مراکز خصوصی طرف قرارداد سازمان بیمه سلامت به این طرح پیوسته‌اند.

    وی با اشاره به اینکه هدف ما کاهش تدریجی دفترچه‌های کاغذی است، افزود: قصد نداریم یکباره دفترچه‌ها را حذف کنیم و در آینده نزدیک حذف کامل دفترچه را نخواهیم داشت چرا که مردم دچار اضطراب می‌شوند.

    معاون بیمه سلامت استان تهران ادامه داد: با اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیک، بیمه شده بدون نیاز به دفترچه بیمه، به مطب مراجعه می‌کند و با ثبت شماره ملی، از خدمات ویزیت، دارو، آزمایش و…، به صورت الکترونیکی بهره‌مند می‌شوند.

    حسینی با تأکید بر اینکه در حال حاضر 85 درصد پزشکان طرف قرارداد این کار را انجام می‌دهند، گفت: پس از مراجعه به پزشک و نسخه‌نویسی الکترونیکی، کد رهگیری به تلفن همراه بیمه‌شده ارسال می‌شود و بیمه‌شده نیز با مراجعه به داروخانه، می‌تواند با همان کد نسبت به دریافت دارو اقدام کند و پس از پایان کار نیز پیامکی مجدداً برای بیمه‌شده ارسال خواهد شد.

    وی اظهار داشت: با توجه به اینکه برخی از پزشکان هنوز به سیستم الکترونیک آشنا نیستند یا تجهیزات کافی را ندارند، به همین دلیل این طرح در برخی از مراکز به صورت نیمه الکترونیکی اجرایی می‌شود به طوری که نسخه در دفترچه نوشته و بیمه‌شده می‌تواند با مراجعه به داروخانه و ارائه کد ملی، دارویش را دریافت کند.

    معاون بیمه و خدمات سلامت استان تهران افزود: هدف ما این است که نسخه‌نویسی الکترونیکی به صورت کامل اجرایی شود اما این اقدام تدریجی خواهد بود و به مرور زمان دفترچه حذف می‌شود.

    به گفته وی، اگر در مرکز درمانی یا مطبی سیستم الکترونیک قطع شود، پزشک می‌تواند مجدداً داخل دفترچه یا سربرگ خود، نسخه بیمار را بنویسد.

    معاون بیمه سلامت استان تهران در خصوص همکاری داروخانه‌ها نیز گفت: بیشتر داروخانه‌ها به این سیستم متصل هستند و مشکلی ندارند و اگر بیمه‌شده با دفترچه مراجعه کند یا کد ملی و رهگیری داشته باشد، در هر دو صورت دارو را ارائه خواهند کرد. اگر در یک داروخانه دارویی موجود نباشد، بیمه‌شده می‌تواند با کد رهگیری که دارد، به چندین داروخانه مراجعه و داروی خود را دریافت کند.

    وی ادامه داد: با اجرایی شدن سیستم نسخه‌نویسی الکترونیک خطاها از بین می‌رود و جلوی سوءاستفاده گرفته می‌شود.

    حسینی همچنین به طرح‌های تشویقی پزشکان در صورت اجرای نسخه‌نویسی الکترونیک نیز اشاره کرد و افزود: سازمان بیمه سلامت اقدامات خاصی را برای تشویق پزشکانی که از نسخه‌نویسی الکترونیک استفاده می‌کنند، در نظر گرفته که یکی از آنها پرداخت زودهنگام مطالبات پزشکان است که به صورت هفتگی انجام خواهد شد. همچنین برای ویزیت الکترونیک توسط پزشکان نیز مبلغی به عنوان تشویق در نظر گرفته می‌شود.

    به گفته وی، پزشکانی که رایانه ندارند، برای تجهیز مطب خود و اجرای نسخه‌نویسی الکترونیک، می‌توانند از وام‌های بدون ضامن بهره‌مند شوند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی