عصر بازار

رشد آرام شاخص‌های اقتصادی ایران در عرصه جهانی

عصر اعتبار- بررسی آمارهای موجود نشان می‌دهد که ایران از نظر بسیاری از شاخص‌های اقتصاد جهانی و از جمله به لحاظ توسعه انسانی و تولید ناخالص داخلی از جایگاه مناسبی برخوردار است هرچند تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارد.

رشد آرام شاخص‌های اقتصادی ایران در عرصه جهانی
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، محمد باقر نوبخت، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه اخیراً گفته است که جمهوری اسلامی ایران امروز بر اساس شاخص اقتصاد، جزو 18 کشور بزرگ جهان است.

    نوبخت گفته است: در 42 سال گذشته اتفاقات زیادی به ما گذشت که روی اقتصاد ما اثر گذاشت. با همه مشکلاتی که داریم و رنج و فشار اقتصادی روی مردم، باید بپذیریم براساس معیارهای قدرت اقتصاد، ما جزو 18 کشور بزرگ جهان هستیم.

    رییس سازمان برنامه و بودجه توضیح داد: امروز برای مقایسه کشورها هدف توسعه یافتگی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در دوره ای رشد  5 تا 7 درصدی اقتصادی ملاک توسعه یافتگی بود. در ادامه، رشد اقتصادی به همراه عدالت ملاک توسعه یافتگی قرار گرفت و بعد از آن توسعه انسانی ملاک قرار داده شد. اکنون مسائل سیاسی، علمی و زیست محیطی نیز به ملاک و معیار توسعه یافتگی افزوده شده است. بسیاری از کشورهای توسعه یافته با نرخ بالای بیکاری روبرو هستند.

    در جدول زیر وضعیت ایران از نظر شاخص تولید ناخالص داخلی بر حسب میزان قدرت خرید آمده است. همانطور که مشاهده می‌شود وضعیت ایران در 5 سال گذشته و از 2015 تا 2020 همواره رو به بهبود بوده است. در سال 2015 میزان تولید ناخالص بر مبنای قدرت خرید در ایران 1353.7 میلیارد دلار بوده اما این رقم در 2020 به 1624.1 رسیده است. البته این اعداد و ارقام برای سال 2020 پیش بینی شده است. ممکن است در اثر شیوع کرونا و آسیب هایی که به اقتصاد کشور زده است و همچنین در نتیجه تحریم‌ها مقدار این شاخص در سال گذشته میلادی کمتر از مقدار پیش بینی شده آن باشد. اما نکته ای که باید مورد توجه قرار داد این است که امکان رفع هر دو مشکل در سال آینده وجود دارد و بنابراین انتظار رشد تولید ناخالص داخلی بر مبنای قدرت خرید در سال‌های آتی انتظاری غیر منطقی نیست.

    نوبخت گفت: ما اشکالاتی داریم و 42 سال درگیر جنگ و ترور بودیم و مشکلات داشتیم. اگر با معیارهای جهانی شاخص توسعه انسانی را بررسی کنیم درمی‌یابیم در همه سال‌ها نسبت به سالی که این محاسبه را شروع کردند وضع ما بهتر شده است. شاید این را با قیمت گوشت و مرغ مقایسه کنید، اما این شاخص توسعه انسانی با سه مؤلفه رشد اقتصادی، آموزش و بهداشت ارزیابی می شود.

    بر اساس آخرین آمار موجود مبوط به سال 2020 ایران در رتبه 70 از نظر شاخص توسعه انسانی قرار دارد.

    همچنین، در آخرین گزارش وزارت اقتصاد و دارایی جایگاه ایران در توسعه انسانی به تنهایی و در قیاس با کشورهای منطقه و منتخب دیده می‌شود. طی سال‌های 2010 تا 2014 رتبه ایران بین 69 تا 88 در نوسان بوده که رتبه 69 مربوط به سال 2014 و رتبه 88 در سال 2011 بدست آمده است.

    از سال 1010 اندازه و امتیاز شاخص توسعه انسانی ایران بهبود داشته و در بهترین شرایط برابر 0.766 بوده است. در بین 23 کشور منطقه، ایران بر پایه مطالعات سال 2012در ردیف دهمین کشور قرار گرفته و در طی سال‌های مورد بررسی توانسته است جایگاه خود را در بین کشورهای منطقه حفظ کند. رتبه ایران در مقایسه با کشورهای منتخب نیز حکایت از روند بهبود پایدار در طی سال‌های مورد بررسی دارد. در حالی که بیشتر کشورهای منتخب با افت رتبه مواجه بوده‌اند، کشورهای آلمان و روسیه بهبود مناسبی در شاخص توسعه انسانی داشته‌اند.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو